Výběr nového provozovatele Centrálního registru vozidel se komplikuje. Stávající provozovatel, kterým je firma ICZ, navrhla Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže zrušit tendr. Než úřad rozhodne, ministerstvo nemůže vybrat. Úřad se proto začal připravovat i na možnost, že bude muset s ICZ smlouvu prodloužit, ačkoli tvrdí, že mohlo změnou provozovatele ušetřit až 100 milionů korun ročně.
Provozovatel registru vozidel napadl soutěž na svého nástupce
Firma ICZ, která se stará o software registru vozidel, se prostřednictvím dceřiné společnosti sice účastní soutěže na svého nástupce, současně ale žádá antimonopolní úřad o zrušení celého tendru. Stěžuje si na špatné zadání v podobě požadavku na technické vzdělání členů týmu, na požadavek záruky od banky, který firma považuje za zbytečný náklad pro uchazeče, a na to, že je rozhodujícím kritériem cena a ne kvalita řešení.
Podle Pavla Strnada z ČVUT, který se zabývá jak IT systémy, tak veřejnými zakázkami, je ale požadavek na technické vzdělání standardní součástí tendrů a v případě registru vozidel je v pořádku i požadavek nejnižší ceny. „Je logické soutěžit na nejnižší cenu v případě, že se jedná o navazující projekt,“ poukázal.
Jiří Šťastný s ICZ však krok společnosti označil za snahu o „zrychlení celého procesu“. Ministerstvo dopravy za podnětem k antimonopolnímu úřadu vidí spíše snahu co nejdéle udržet lukrativní zakázku v situaci, kdy se ukázalo, že nabídka dceřiné společnosti ICZ patří k nejdražším. Ministr Dan Ťok – byť připomínky označil za „umělé nebo vyfabulované“ – připustil, že snaha může být úspěšná a kvůli řízení ÚOHS bude nutné smlouvu s ICZ prodloužit. Ujistil však, že půjde jen o několik měsíců.
Pro majitele aut to ale není špatná zpráva. Když registr vozidel před dvěma lety přebíral současný provozovatel, nastal kolaps: Registry na dva dny vypadly, potom se čekalo na odbavení i šest hodin. Ministerstvo sice ujišťuje, že při nadcházejícím předání systému novému provozovateli úplný výpadek nehrozí, přiznává však, že mohou přijít problémy.