Prodej dálničních známek o prázdninách znovu ožil – prodejci mluví o druhém vrcholu roku. Mnozí podnikavci se toho snaží využít a na prodeji tuzemských vinět v zahraničí výrazně vydělat.
Prodej elektronických známek je na druhém vrcholu, poptávku se snaží zneužít překupníci
Do začátku července se prodalo asi 3,5 milionu virtuálních kuponů, 68 procent z toho tvoří roční známky, nejméně se naopak prodává těch měsíčních. Prodej výrazně zrychlil se začátkem prázdnin. „Klouzavou platnost si lidé šetřili na prázdniny,“ komentuje Martin Opatrný, mluvčí Cendisu, proč tolik lidí najednou potřebuje vyměnit známky právě nyní.
Léto s sebou navíc nese vyšší turistický ruch a právě na turisty zacílili zprostředkovatelé ze zahraničí. Rozhodně ne zadarmo.
Jeden z webů, které české viněty nabízí, si platí reklamu ve vyhledávačích, a tak se zobrazí prakticky každému, kdo se bude zajímat o to, jak projet po českých dálnicích. Českou známku nabízí za 20 eur, tedy asi 520 korun. Reálná cena je přitom 310 korun – 40 procent ceny tak tvoří marže překupníků. Ti si navíc účtují další poplatky, třeba osm eur za rychlejší vyřízení. Navíc nabízejí za stejnou cenu i viněty na motorky, které přitom jezdí v Česku bezplatně.
Firma podniká v Nizozemsku, sídlo má ale ve Španělsku. Česká televize se ji pokoušela kontaktovat mailem, odpovědi se ale reportéři nedočkali – a podobnou zkušenost mají zatím i české úřady.
„V tuto chvíli jsme zahraniční policii o součinnost nepožádali, je to v jednání právníků, musí připravit veškeré potřebné podklady,“ vyjádřil se mluvčí Cendisu Opatrný. „Připraví se trestní oznámení konkrétním státním zastupitelstvím a současně se povede osvětová kampaň přes konkrétní autokluby,“ dodal ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO), jak bude resort k podvodům přistupovat.