Londýn - První nadzvukové civilní dopravní letadlo Concorde, které bylo symbolem rychlosti, elegance a luxusu, ukončilo svůj pravidelný provoz 24. září 2003 ve čtvrt na čtyři odpoledne. O dva měsíce později 26. listopadu pak absolvovalo pod vedením šéfpilota Mikea Bannistera let úplně poslední. Let s označením G-BOAF 3 se uskutečnil z letiště Heathrow v Londýně do muzea ve Filtonu nedaleko Bristolu v Anglii. Po téměř 28 letech se tak naprosto uzavřela éra pravidelných supersonických letů.
Poslední cesta krále vzduchu Concorde vedla do muzea
Concorde představoval v době svého vzniku v roce 1969 nesporný vrchol letecké techniky. Aby bylo dosaženo dvojnásobku rychlosti zvuku, mělo letadlo například deltovitý tvar křídel, štíhlý trup nebo pohyblivý nos, který ve vodorovné poloze zajišťoval dobré aerodynamické vlastnosti a při přistání a vzletu naopak svým sklopením umožnil pilotům lepší výhled z kabiny. Nevýhodou letadla byla však jeho hlučnost (startující Concorde byl slyšet ve vzdálenosti 8 km) a velká spotřeba leteckého petroleje.
Concorde vyvinuli v 60. letech a v té době vzbudil velký zájem u aerolinií. V roce 1967 si i německá Lufthansa objednala tři letadla. Naproti všem očekáváním a hlavně kvůli ropné krizi na začátku 70. let se komerční nadzvuková letadla ukázala kvůli vysokým provozním nákladům jako nezajímavá. „Spotřeba na 100 osobokilometrů je u Concorde skoro 17 litrů, Boeing 747 má 2,6 litru,“ upozornil letecký publicista Martin Velek. Všechny objednávky byly proto stornovány, jen letecké společnosti Air France a British Airways musely Concordy převzít.
Na trasách Paríž/Londýn – New York se podařilo dosáhnout značného zisku v luxusní přepravě cestujících. Koncem 70. let Concorde létal ve spolupráci s British Airways také na trasách dalších leteckých společností - Singapore Airlines a Braniff International. V roce 1979 byla výroba zastavena.
Důvodem ukončení provozu Concordu byla kromě drahého provozu i tragická havárie v roce 2000, kdy kovová lamela ležící na rozjezdové dráze pařížského letiště prořízla pneumatiku startujícího Concordu. Ta následně explodovala a protrhla nádrže letadla, které začalo hořet. Při neštěstí tehdy přišlo o život 113 osob. „Až do té katastrofy byla Concorde nejbezpečnější letadlo z hlediska ztrát na životech – neměla žádné,“ podotkl Martin Velek.
O osudu stroje, kterého bylo za celou jeho existence vyrobeno jen dvacet kusů, rozhodly zřejmě obavy o bezpečnost, především ale propad v letecké dopravě po 11. září 2001. Letouny Concorde byly příliš náročné na údržbu, letecké společnosti se tak rozhodly jejich provoz ukončit a přepravovat cestující v běžných letadlech.