Řidiče, kteří projíždějí rizikovým železničním přejezdem ve Studénce, by mohly zbrzdit dva nové semafory na křižovatkách v jeho těsné blízkosti. Navrhuje to firma, která se zabývá zabezpečováním dopravy. Ministerstvo chce přejezd zrušit úplně, nedojde k tomu však dříve než za dva roky.
Pomůžou ve Studénce další semafory? Podle znalce snad jen retardéry
Železniční přejezd na hlavním koridoru mezi Prahou a Ostravou je velmi frekventovaný. Závory jsou spuštěné až devět hodin denně, řidiči tam čekají i dvacet minut. Jak potvrzují záznamy z kamerového systému i případ tragické srážky kamionu s pendolinem, šoféři tam velmi často riskují a snaží se projet před vlakem, i když už svítí červená výstraha.
Ministerstvo dopravy chce přejezd zrušit úplně. Nejprve ale musí postavit cestu, která odvede kamiony z centra města. Slibuje také podchod pro pěší a cyklisty. Firma, která se zabývá zabezpečením v dopravě, chce zbrzdit řidiče dalšími semafory na dvou křižovatkách u přejezdu.
Semafory mají řidiče zbrzdit od vjezdu na přejezd
„Umístíme tam dva semafory, které zablokují přejezd ze dvou frekventovaných směrů. Normálně tam bude blikat jen oranžová. V okamžiku, kdy se spustí výstražná světla na přejezdu, rozsvítí se i červená na semaforech,“ vysvětloval ředitel společnosti Future Product Design Vladimír Kranz.
Synchronizaci s přejezdem mají zajistit optická čidla. „Auta budou na semaforech držena po spuštění vyzvánění jen dvacet sekund, než se spustí závory,“ dodal Kranz. Náklady odhaduje na půl až jeden milion korun.
Podle Jiřího Martínka z Výzkumného ústavu železničního, který působí i jako znalec v oboru bezpečnosti na železnici, to není nová ani moc dobrá myšlenka. „Jedním z problémů je znevažování světel na železničním přejezdu,“ uvedl Martínek. Míní, že pokud řidiči nejsou schopni respektovat zákony, pomohly by jedině retardéry.
Podle ministerstva dopravy semafory nic nevyřeší
Umístění nových semaforů by muselo povolit ministerstvo dopravy, to ale zatím o záměru firmy nic neví. „Rádi se s navrhovaným řešením seznámíme. Nicméně, problém je v tom, že řidiči jezdí přes přejezd na červenou, takže další semafor zřejmě nic nevyřeší,“ řekl mluvčí resortu Zdeněk Neusar.
Se záměrem by musely souhlasit také policie a město Studénka. „Pokud se ukáže, že je to smysluplné řešení, nebudeme se mu bránit,“ řekl starosta Lubomír Šobich.
Mezitím pokračují jednání o návrhu ministra dopravy Dana Ťoka na úplné zrušení přejezdu ve Studénce. Vedení města s tím vyjádřilo souhlas, pokud stát vybuduje obchvat pro kamiony a také podchod pro pěší a cyklisty na místě dnešního přejezdu.
Řidiče kamionu čeká na konci ledna soud
Nebezpečnost přejezdu ve Studénce potvrdila červencová nehoda, při které zemřeli tři lidé. Polský řidič kamionu tam vjel na červenou a zůstal uvězněn mezi závorami. Díky tomu, že před příjezdem rychlíku kousek popojel, přežil. Do návěsu plného plechů však narazil rychlík. Následky byly tragické. Tři lidé zemřeli, dalších téměř dvacet lidí utrpělo různě těžká zranění.
Řidič, který nerespektoval výstrahu, je obžalovaný z obecného ohrožení z nedbalosti a je ve vazbě. Soudní proces má začít na konci ledna. Do té doby soudce rozhodne, zda ho ponechá ve vazbě, ve které je od nehody.