Praha - Preventivní odstrašující kampaň provádějí dopravní policisté. Při kontrolách varují motorkáře před riskantní jízdou. Na pomoc si berou záběry a fotografie z míst tragických nehod. Řekl ředitel dopravní policie Martin Červíček. Preventivní kampaň podle něho vyvolává mezi motorkáři zájem a setkává se s příznivým ohlasem.
Policie při kontrolách varuje motorkáře záběry z tragických nehod
S fotografiemi a spoty z kolizí i s informacemi a analýzami nehod policisté motorkáře seznamují při běžných kontrolách. Účelem je podle šéfa dopravní policie to, aby se motocyklisté chovali na silnicích méně riskantně. Policisté se jim prý například také snaží vysvětlit, že ostatní řidiči je mohou snadno přehlédnout.
Podle Červíčka jde o akci podobného rázu, jako bude velká odstrašující kampaň anglosaského stylu, kterou v současnosti připravuje ministerstvo dopravy.
S varovnou kampaní se prý mohli setkat řidiči například na oblíbeném motorkářském úseku Mělník - Česká Lípa. Policisté na několika stanovištích motocyklisty kontrolovali a zároveň se je snažili přesvědčit, aby navštívili další místo, kde jim poskytovali informace o tragických nehodách, uvedl Červíček.
Záběry z kolizí chtějí motorkářům o tomto víkendu promítat i policisté na Blanensku, na silnici mezi Šebrovem a Blanskem. Motocyklisté si na místě budou moci také osahat helmu, boty a kombinézu, s nimiž motorkář havaroval ve 160 kilometrech za hodinu. Jablonečtí policisté zase již koncem července jednali s majitelem čerpací stanice u mezinárodní silnice E65 v Železném Brodě, aby tam mohli umístit obrazovku, na níž by běžel spot s fotografiemi z nejvážnějších nehod motorkářů.
Snahy dopravní policie se podle Červíčka u motocyklistů setkávají s příznivým ohlasem. Policisté byli podle něho překvapeni zájmem, který kampaň vyvolala. „Nedocházelo tam k tomu, že by to někdo zesměšňoval nebo zlehčoval, spíš naopak,“ prohlásil Červíček.
Šéf dopravních policistů zároveň upozornil, že za nehodami nestojí pouze motorkáři, ale mívají na nich svůj podíl i ostatní řidiči. Rozdílná je podle něho situace v některých západních zemích, kde si na sebe tyto dvě skupiny zvykly a respektují se, což vede k daleko menším tragickým následkům při kolizích. K tomu by měl směřovat i stav v Česku, dodal Červíček.
Od ledna do července letošního roku si dopravní nehody na českých silnicích vyžádaly 546 obětí. Z toho zemřelo 63 řidičů motocyklů a šest spolujezdců. Kolize vedle toho zaplatili životem i čtyři řidiči malých motocyklů a jeden řidič mopedu. Při nehodách zaviněných motorkáři i řidiči malých motocyklů v tomto období zemřelo 48 lidí.