Ostrava - Policie v souvislosti s tragickou nehodou mezinárodního vlaku ve Studénce, která si loni v srpnu vyžádala osm lidských životů, vznesla další obvinění z obecného ohrožení. Tři nově obvinění pracují v ODS - Dopravní stavby Ostrava a stejný počet pak ve firmě Bögl & Krýsl. Jeden je zaměstnanec Správy silnic Moravskoslezského kraje, posledním stíhaným je osoba samostatně výdělečně činná, která pracovala pro firmu. Celkem je obviněno již deset osob. Mezi obviněnými je i ředitel ostravské divize Bögl & Krýsl Miroslav Kuvalík. Ten České televizi potvrdil, že obvinění očekával, ale nesouhlasí s ním a podá proti němu stížnost. Dosud byli stíháni jen dva inženýři této společnosti.
Policie obvinila další lidi za železniční neštěstí ve Studénce
Policie chce další podrobnosti prozradit až ve středu. „Další informace budou zveřejněny na tiskové konferenci Policie ČR a státního zastupitelství, která bude svolána poté, co se obvinění seznámí s příslušným rozhodnutím,“ vysvětlila mluvčí vyšetřovacího týmu Miroslava Michálková Šálková.
Miroslav Kuvalík:
„S obviněním zásadně nesouhlasím. Ten protokol má 72 stran, uvidím, jestli se dočtu ještě další věci, samozřejmě chystám už nyní stížnost.“
Právní zástupce společnosti Bögl & Krýsl Radek Ondruš potvrdil, že policie dnes skutečně obvinila další tři zaměstnance firmy a jednoho externistu. Celkem je stíháno již šest osob, které jsou spojeny s firmou Bögl & Krýsl. „Obvinění jsou obecná a nekonkrétní. Mají 70 stran a teprve se s nimi seznamujeme. Zatím je předčasné je hodnotit. Můžeme ale říct, že společnost s popisovanými skutky nesouhlasí,“ řekl Ondruš. Další tři obvinění dorazila na adresu hlavního dodavatele, společnosti ODS - Dopravní stavby Ostrava. „Jedná se o zaměstnance, kteří byli zodpovědni přímo za konkrétní realizaci této zakázky. Nejde o nikoho z vedení firmy,“ dodal mluvčí Jindřich Vaněk.
Poslední osobou, která zřejmě ponese následky za tragickou nehodu z loňského roku, je zaměstnanec Správy silnic a dálnic Moravskoslezského kraje. Jeho úkolem bylo na stavbu dohlížet. „Kriminalisté obviněným vytýkají vinu z trestného činu obecného ohrožení s následkem smrti a vážných zranění,“ uvedla Michálková Šálková.
Podle policie i obyvatel došlo k pochybení již předešlý den
Most se zřítil loni 8. srpna. Do jeho trosek ve vysoké rychlosti narazil mezinárodní rychlík Comenius. Na místě zemřelo šest lidí, další dva cestující zemřeli později v nemocnici. Sedm desítek cestujících z Čech, Polska i Ukrajiny bylo zraněno. Škoda se pohybuje kolem 180 milionů korun.
V souvislosti s tragédií policie dříve obvinila dva inženýry společnosti Bögl & Krýsl, která se na opravě podílela. Měli na starost zasouvání mostní konstrukce zpět na původní místo. Podle kriminalistů oba věděli o narušené statice mostu a nepřijali dostatečná opatření. Oba obvinění to odmítají. Policie tvrdí, že k osudové chybě nedošlo přímo 8. srpna, ale už o den dříve. Podobné mínění zastávají i obyvatelé Studénky. „Něco tam dělali, ten jeden řval, že to mají křivé nebo něco, a začali do toho bouchat,“ tvrdí svědkyně. „A druhý den jim to spadlo,“ dodává jiný muž.