Praha - Smrtí čtyřiapadesátiletého řidiče autobusu pražské městské hromadné dopravy skončila včera večer jeho potyčka s opilým cestujícím. Muž chtěl v autobuse kouřit a řidič se mu v tom snažil zabránit. Zatím ale není jisté, jestli smrt řidiče zavinila právě zranění z potyčky. Podle zdravotníků se řidiči zastavil krevní oběh. Ani pitva nepřinesla informaci, jak muž přesně zemřel. Bude potřeba vyhotovit další znalecké posudky. Útočníka policie zadržela. Případ šetří pro podezření z ublížení na zdraví, za které pachateli hrozí až osm let vězení.
Opilý cestující se popral s řidičem MHD, ten pak zemřel
K neštěstí došlo na pražském sídlišti Písnice na konečné linky 198. „Řidič si všiml cestujícího, který si zapálil cigaretu. Napomenul ho a vyzval, aby vystoupil,“ řekla mluvčí pražské policie Andrea Zoulová. Zřejmě se také snažil muže vyprovodit z autobusu a měl do něj strkat. Cestující se ale nedal a s řidičem se popral. „Řidič se snažil pasažéra vystrčit ze dveří ven. On mu dal ránu a řidič spadnul,“ řekl přímo na místě jeden ze svědků. Řidič pak upadl do bezvědomí.
První pomoc poskytla řidiči hlídka strážníků, která jela kolem. „Viděli řidiče, který měl zranění mimo jiné na hlavě a chroptěl,“ sdělil náměstek ředitele pražské městské policie Ludvík Klema. Jeden strážník začal s resuscitací, druhý chytil útočníka a nasadil mu pouta. Pak přijela záchranná služba. „Muž byl v bezvědomí a nastala u něj náhlá zástava oběhu,“ řekla ke zraněním řidiče mluvčí pražské záchranné služby Jiřina Ernestová. Zdravotníci se snažili řidiče oživovat 40 minut, ale neúspěšně.
Hulinský chce do MHD kamery
Útočník strávil noc na záchytce a nyní je na svobodě. Dopravní podnik zatím zvláštní bezpečnostní kroky nechystá, zatím počká, až se přesně zjistí, co se stalo. Řidiči mají zatím k dispozici takzvané nouzové tlačítko, které je propojí na dopravní dispečink. Řidiči ale tvrdí, že to nestačí. Pražský zastupitel Petr Hulinský (ČSSD) uvedl, že bude prosazovat zavedení webových kamer v hromadných dopravních prostředcích.
V roce 2007 vznikl útvar městské policie pro MHD Noční linka. Služebna útvaru je v depu Hostivař a strážníci patrolují v metru, tramvajích, autobusech a na zastávkách a stanicích MHD. Dvě až tři vozidla linky 156 jsou permanentně v pohotovosti a kontrolují rizikové linky nočních autobusů. Počet strážníků v útvaru se postupně zvyšuje, teď jich je 175. Pondělní incident se ale odehrál před půl devátou, nešlo tedy o noční linku.
Případy napadení řidičů MHD cestujícími nejsou ojedinělé
Napadení řidiče MHD není nic ojedinělého. Došlo k nim jak v Praze, tak třeba v Ostravě nebo Plzni. Řidiči se do konfliktu dostanou například s vandaly, s opilými, nebo když chtějí na konečné vykázat někoho z vozu. Smrtí zatím žádná potyčka neskončila, do nemocnice se ale dostanou řidiči poměrně často. Například před čtyřmi lety odnesl konflikt řidič pražské tramvaje zlomením obou rukou, jinému zase agresoři zranili páteř.