Brusel – Zatímco vyšetřovatelé zjišťují, co způsobilo pondělní tragickou železniční nehodu u belgického Halle, představitelé dopravce SNCB již mají jasno – odpovědnost nese Evropská komise. Srážka vlaků, kterou nepřežilo osmnáct lidí, se zřejmě stala poté, co jeden ze strojvedoucích přehlédl návěst stůj a vjel do obsazeného traťového oddílu. Podle SNCB by se taková chyba obešla bez tragických následků, kdyby byla elektrická jednotka vybavena systémem zajišťujícím automatické zastavení. Jeho instalaci prý brání změny norem Evropské komise.
Odpovědnost za srážku vlaků si přehazuje SNCB s Evropskou komisí
Na to, že stará elektrická jednotka, jejíž konstrukce má původ v polovině minulého století, upozornil mluvčí společnosti Infrabel, která se v Belgii stará o železniční infrastrukturu. Mluvčí Infrabelu Luc Lallemand tak odmítl, že by správce infrastruktury byl za nehodu jakkoli zodpovědný.
Ředitel SNCB Marc Descheemaecker následně uvedl, že SNCB vlak nevybavila systémem, který by umožnil nouzové automatické brzdění, kvůli liknavosti Evropské komise. Ta nejprve vydala jednu normu, ale následně ji nahradila jinou. SNCB a Infrabel se pak rozhodly uplatnit výkonnější normu, která by umožňovala belgickým vlakům jezdit v jiných zemích. „To evidentně přispělo ke zpoždění v instalaci těchto systémů,“ řekla mluvčí SNCB.
Jde o záležitost SNCB, shoduje se EK a strojvedoucí
Zástupci Evropské komise ale takovou interpretaci odmítají. Mluvčí evropského komisaře pro dopravu řekla, že „obviňování, které jsme si dnes ráno přečetli, není vůbec podložené“. Nejmenovaný expert komise pak zdůraznil, že komise „belgickému státu nebo SNCB absolutně nebránila v zavedení nějakého národního bezpečnostního systému“.
Belgičtí strojvedoucí jsou přesvědčeni o tom, že hlavní příčinou nehody jsou špatné pracovní podmínky. „Jde o kombinaci několika faktorů – pracovní tlak, nedostatek výcviku a emoční dopad nehody,“ řekl Jos Dignette ze sdružení strojvedoucích. To dnes vyhlásilo divokou stávku, která má trvat asi 24 hodin.
Rychlovlaky končí před hranicemi
Železniční doprava v Belgii je stále omezena. Mluvčí Infrabelu upozornil, že není jasné, kdy se situace vrátí k normálu. Nejprve totiž musí záchranáři prohlédnout trosky, zda pod nimi někdo nezůstal. Poté železničáři budou opravovat trať. Výluka omezuje i provoz vysokorychlostních mezistátních vlaků Eurostar, které jsou na své lince z Londýna do Bruselu ukončeny ve francouzském Lille. Spoje Thalys z Paříže do Bruselu potom končí v Kolíně. Do Belgie se cestující dostanou náhradními autobusy.