Odboráři považují stojící stavby za nebezpečné, ministerstvo je uklidňuje

Praha – Zastavení staveb na železnici ohrozí cestující, železničáře a stejně tak i řidiče aut, která jezdí přes přejezdy na rozestavených úsecích železničních tratí, jejichž modernizaci ministerstvo dopravy zastavilo. Varoval před tím šéf odborářské Federace strojvůdců Jindřich Hlas v otevřeném dopisu ministru Vítu Bártovi. Ministerstvo dopravy ale odmítá, že by po zastavení staveb byla jakkoli ohrožena bezpečnost provozu na železnici nebo silnicích. Nejkritičtější etapy staveb totiž mají být dokončeny před přerušením prací.

Nebezpečí u Svitav i v Přerově

Jindřich Hlas upozornil, že na řadě rozestavěných míst je mimo provoz zabezpečovací zařízení. Jako příklad uvedl trať mezi Svitavami a Žďárcem u Skutče, kde se zhruba před patnácti lety stala nehoda, již nepřežilo devatenáct lidí. „S vyhlašovaným 'Stop' nemůžeme souhlasit mimo jiné také s přihlédnutím k tomu, že nové zabezpečovací zařízení je zde kompletně nainstalováno, a jak se nám podařilo zjistit, od jeho aktivace nás dělily vlastně už jen dny,“ varoval předseda Federace strojvůdců.

Dokud nebude zařízení v provozu, nebude možná příliš kvalitní komunikace mezi dispečery a posádkou železničních vozidel, řada přejezdů navíc zůstane chráněna pouze výstražným křížem. Pouze provizorní zabezpečovací zařízení je podle Hlase nainstalováno také na rozkopaném přerovském nádraží.

Ministerstvo: Před zastavením prací bude vše bezpečné

Ministerstvo dopravy ale tvrdí, že argumenty Federace strojvůdců jsou mylné. „Ministr dopravy již dříve avizoval, že veškeré stavby, které by měly vliv na bezpečnost cestujících, nemohou být zastaveny,“ řekl Jakub Ptačinský z tiskového odboru ministerstva.

Například modernizace trati Svitavy – Žďárec u Skutče bude dokončena podle plánu, Ptačinský navíc poukázal, že ani nebyla na seznamu zastavených prací. Stavba stojí pouze krátkodobě kvůli předchozímu ministerskému příkazu. „Generální ředitel Správy železniční dopravní cesty Jan Komárek poslechl příkaz pana ministra o okamžitém zastavení všech staveb,“ řekl Ptačinský. Stavba by ale měla pokračovat, až proplácené faktury projdou auditem.

Seznam v současnosti podle něj ještě podléhá dalším auditům a kontrolám. „Takže je možné, že se ještě lehce změní,“ dodal Ptačinský.