OBRAZEM: Leo Express je na trati, cestující chce svézt už v listopadu

Praha – Majitel firmy Leoš Novotný, desítky zvědavců a novinářů i zástupci konkurenčních dopravců vyhlíželi první příjezd vlaku dopravce Leo Express na pražské hlavní nádraží. Černá a zlatá jednotka nazvaná Intercity Flirt poprvé vyjela na koleje mimo zkušební okruh v minulém týdnu, když Drážní úřad povolil její zkušební provoz – prozatím bez cestujících. První cestující by se novým vlakem nového dopravce mohli svézt už v listopadu.

Hlavní nádraží čili nádraží prezidenta Wilsona v Praze bude výchozím bodem nové linky vlaků Intercity, které bude provozovat společnost Leo Express. Spoje pojedou přes Pardubice, Olomouc a Ostravu do Bohumína. Budou tak přímou konkurencí pro České dráhy a jejich Pendolina i žilinské expresy a také pro spoje Intercity firmy Regiojet, prvního soukromého dopravce, který se odvážil vypravit v Česku vlaky na dálkovou linku.

Příjezd vlaku firmy Leo Express na pražské hlavní nádraží – cílová páska
Zdroj: ČT24

Kdy „železniční trojboj“ vypukne, není zcela jisté. Leo Express dosud odkazoval zájemce o svezení jeho vlaky na 9. prosinec, kdy začnou platit nové jízdní řády vlaků v Česku i celé Evropě. Nyní však představitelé firmy připustili, že by provoz s cestujícími mohl začít již dříve. Podle provozního ředitele Leo Expressu Jana Paroubka i generálního ředitele firmy Leoše Novotného není vyloučeno, že první cestující nastoupí do jednotky Intercity Flirt již v listopadu. Stane-li se tak – a kdy – však dopravce oznámí až podle průběhu zkušebního provozu.

Na příchod dalšího konkurenta se začal chystat Regiojet. Oznámil, že cestujícím, kteří zakoupí jízdenky s předstihem, nabídne na listopad a prosinec slevy. Kdo si tedy bez ohledu na to, zda pojede Leo Express, zakoupí předem jízdenku na listopad, může srazit cenu jízdy z Prahy na Ostravsko na 145 korun. Další relace jako například Ostrava–Žilina potom nabídne Regiojet za 70 korun. Základní cena jízdenky Praha–Ostrava je přitom ve žlutých vlacích 295 korun.

Jednotka řady 480 Leo Expressu a lokomotiva řady 371 Českých drah
Zdroj: ČT24

V barvách Leo Expressu si zkouší provoz na českých kolejích zbrusu nová elektrická jednotka od Stadleru. V polské továrně této švýcarské firmy vznikla pětičlánková souprava odvozená od příměstské jednotky Flirt (tj. Fast Light Innovative Regional Train/Rychlý lehký inovativní regionální vlak) nazvaná Intercity Flirt. V Česku zatím nejezdila ani původní verze, natožpak dálková úprava. Leo Express pořídil verzi určenou pouze pro jeden z napájecích systémů, které v republice jsou. Nové vlaky se tak nepodívají do Brna ani Plzně, stejně tak nevyjedou do Německa či Rakouska. Jednosystémová verze jednotky IC Flirt je označena jako řada 480.

Parametry jednotky ř. 480:

  • délka přes nárazníky: 90,2 m
  • jmenovitý (maximální) výkon: 2 000 kW (2 600 kW)
  • napájecí systém: 3 kV ss
  • maximální rychlost: 160 km/h
  • uspořádání pojezdu: Bo'2'2'2'2'Bo
  • kapacita: 237 cestujících (6 v 1+. třídě, 19 v 1. třídě, 212 ve 2. třídě)

Zatímco České dráhy nabízejí svým cestujícím tradiční dvě třídy komfortu, zatímco Regiojet nabízí za stejnou cenu vozy, které původně jezdily jako první i druhá třída, Leo Express se inspiroval modelem rakouských ÖBB a nabízí hned tři třídy. Kromě první (business) a druhé (economy) třídy mohou cestující vyzkoušet také prémiovou třídu.

Leo Express
Zdroj: ČT24

Předběžné návrhy jízdních řádů Leo Expressu jsou již k nahlédnutí v tabulkách návrhů jízdních řádů, které postupně na svých stránkách zveřejnily kraje. Vyplývá z nich, že se Leo Express zaměří mimo jiné na cestující, kteří na trase mezi Prahou a Ostravou upřednostňují jednotky Pendolino díky jejich rychlosti. Vlaky IC Leo Express zvládnou cestu mezi oběma hlavními nádražími pouze o čtyři minuty pomaleji. Za jakou cenu se budou prodávat jízdenky, zatím není známo.

Stanoviště strojvedoucího v jednotce Intercity Flirt
Zdroj: Stanislav Zbyněk/ČTK

Leo Express má ambici stát se třetím dopravcem v Česku, který vypraví vlaky na dálkovou linku, a současně prvním, jehož provoz zajistí výhradně jednotky. S výjimkou soupravy Pendolino vybavené systémem pro naklápění skříně v oblouku byly takové vlaky dlouhá léta k vidění výhradně v regionální dopravě. Ačkoli se v dálkové dopravě objevovaly motorové jednotky také v polovině minulého století, tradici si na českých kolejích nevytvořily. České dráhy dodnes provozují na rychlících a expresních vlacích zejména klasické soupravy vagonů s lokomotivou, na neelektrizovaných tratích se vyskytují soupravy, kde je lokomotiva nahrazena motorovým vozem – nejde ovšem o jednotku. Regiojet přišel se stejným modelem. Do budoucna se nemá mnoho změnit, Regiojet se poohlíží po nových vozech, ČD pořizují tzv. netrakční jednotku – vlastně tedy klasickou soupravu vagonů – od Siemensu. Oproti klasickým soupravám mají jednotky výhodu například v nižší hmotnosti nebo v lepší průchodnosti, často má i lepší jízdní vlastnosti. Nevýhoda se může projevit při poruše, kdy může být kvůli problému jednoho článku nutné vyřadit celou jednotku. Stejně tak ve chvíli, kdy se objeví vysoký počet cestujících, nelze jednotku snadno posílit přidáním jednoho nebo dvou vozů.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
před 1 hhodinou

Poplatky za nepojištěná vozidla vzrostou. I za ta, s nimiž se nejezdí

Od nového roku zdraží poplatky za nepojištěná vozidla až o třicet procent. Pojistku v Česku stále nemá přes sto tisíc vozů. Největší podíl jich je v Ústeckém, Karlovarském a Libereckém kraji. Povinné ručení musí mít všechna vozidla v registru. A to i v případě, že se s nimi nejezdí, a stojí třeba na zahradě. Ve chvíli, kdy je vozidlo nepojízdné, musí ho provozovatel nechat administrativně vyřadit z provozu. Pokud tak neučiní, hrozí mu pokuta. Kromě ní navíc musí za každý den bez pojištění zaplatit příspěvek České kanceláři pojistitelů. Právě z nich pak organizace hradí škody způsobené nepojištěnými vozidly. Náklady na opravy se každým rokem zvyšují. I proto bude od ledna poplatek do fondu vyšší.
před 2 hhodinami

Svěřenský fond RSVP Trust, kam Babiš vloží Agrofert, je ve sbírce listin

Svěřenský fond RSVP Trust, do kterého premiér Andrej Babiš (ANO) nevratně vloží holding Agrofert, byl zveřejněn ve sbírce listin Evidence svěřenských fondů. Založila ho poradenská společnost Roklen s podporou právní kanceláře DBK, sdělila firma v pondělí. Babiš poté uvedl, že tak učiní do termínu, jak mu stanovuje zákon, tedy do třiceti dnů od svého jmenování premiérem.
10:09Aktualizovánopřed 3 hhodinami

Skauti rozvážejí Betlémské světlo. Někde až domů

Skauti a skautky i letos rozvážejí Betlémské světlo po celém Česku. Lidé si ho mohou vyzvednout na náměstích, v kostelech nebo v nákupních centrech, někde s plamínkem skauti obcházejí domácnosti osobně. Tradice, která symbolizuje mír, naději a přátelství, se v Česku udržuje už více než pětatřicet let.
14:29Aktualizovánopřed 6 hhodinami

Putin odvolal velvyslance v Česku Zmejevského, nahradí ho Ponomarjovová

Šéf Kremlu Vladimir Putin odvolal z postu ruského velvyslance v Česku Alexandra Zmejevského, který funkci zastával od roku 2016. Novou velvyslankyní v Praze jmenoval Annu Ponomarjovovou. Vyplývá to z prezidentských dekretů s úterním datem, které zveřejnil Kreml.
12:49Aktualizovánopřed 8 hhodinami

Odvolací soud zrušil trest muži, který sliboval levnější elektřinu

Odvolací Krajský soud v Brně zrušil trest pro bývalého ředitele společnosti Energie pod kontrolou Davida Tejmla, který sliboval obcím, městům nebo školám výhodnější nákup elektřiny. Případem se bude muset znovu zabývat prvoinstanční soud. České televizi to sdělila mluvčí odvolacího soudu Klára Belkovová s tím, že bude třeba doplnit důkazy.
před 9 hhodinami

Macinka potvrdil, že trvá na Turkovi ve vládě

Předseda Motoristů a ministr zahraničí Petr Macinka se setká s premiérem Andrejem Babišem (ANO) a kandidátem Motoristů na ministra životního prostředí Filipem Turkem do středy 7. ledna. V tom termínu je v plánu novoroční oběd Babiše s prezidentem Petrem Pavlem, jehož výhrady k Turkovi budou tématem zmíněných jednání. Macinka to sdělil novinářům v Černínském paláci. Turek podle něj zůstává jediným kandidátem strany do čela ministerstva.
před 9 hhodinami

Psycholog radí, jak se vyhnout vánočnímu zklamání

Vánoce jsou svátky pohody, ale s puncem blahobytu. Některým však na Vánoce nestačí úspory. Jak situaci, kdy jsou Vánoce velmi skromné, vysvětlit dětem? Co dělat, pokud Ježíšek nepřinese přesně to, po čem dítě touží? Jak děti naučit, aby vnímaly jako hlavní hodnotu Vánoc čas, který s nimi rodiče stráví? Na tyto a další otázky odpovídal ve Studiu 6 psycholog a dětský terapeut Martin Galbavý. Rozhovor vedla Jolka Krásná.
před 10 hhodinami
Načítání...