Nový jízdní řád moc novinek nepřinese, přesto železnici promění

Praha – Do počátku platnosti nového jízdního řádu vlaků zbývají poslední týdny a jeho definitivní podoba je na světě. Přichází hned několik okatých změn, které souvisejí s příchodem nových soukromých dopravců – na koleje vyjedou vlaky společností Leo Express a Arriva vlaky. Tyto velké novinky ovšem takřka zakrývají, že cestujících, kteří dennodenně dojíždějí do práce regionálními vlaky, se tentokrát týká jenom minimum změn.

Do nového jízdního řádu vstoupí České dráhy s dražším tarifem. Úpravy se ale dotknou pouze jejich základního ceníku, nikoli akčních cen, díky kterým drží krok s konkurencí například mezi Prahou a Ostravou nebo s autobusy na dálkových linkách do Brna. Kdo ale jezdí na trasách, kde se akční jízdenky nenabízejí, zaplatí o 2,5 procenta více, než dosud. Podle marketingového ředitele ČD Miroslava Šebeni vzrostly firmě za poslední rok náklady zhruba o půl miliardy korun. Dráhy chtějí kromě zdražení jízdenek zareagovat také požadavkem na vyšší úhrady od objednatelů.

Jízdní řád 2012/2013:

V případě akčních jízdenek se potom dráhy rozhodly změnit jejich názvy. Například zanikne stávající lístek SONE+, ze kterého se stane skupinová víkendová jízdenka se stejnými vlastnostmi – jde o celosíťovou jízdenku, popř. její levnější regionální varianty platnou pro dva dospělé a až tři děti. Obdobně se ČD rozhodly přejmenovat svoji síťovou jízdenku platnou v pracovní dny ČD Net na celodenní jízdenku. „Zákazníci žádají, aby názvy produktů popisovaly výhody těchto produktů. Proto jsme se rozhodli, že provedeme revizi všech svých produktů a změníme jména tam, kde našim spotřebitelům nevyhovují,“ vysvětlil změny Miroslav Šebeňa.

U dalších železničních dopravců by se ceny jízdného měnit neměly.

Vnitrostátní dálkové vlaky

Vnitrostátní dálková doprava (napůl) uvítá nového dopravce. Společnost Leo Express se svými novými jednotkami zahájí na lince Praha–Bohumín po zhruba měsíci prezentačních jízd se dvěma páry spojů denně plný provoz. Mezi hlavním městem a Ostravskem tak bude přímo konkurovat expresním vlakům Českých drah a spojům Intercity Regiojet. Dopravce, jehož barvami jsou černá a zlatá, vyšle svůj spoj zhruba jednou za dvě hodiny, část z nich bude z výchozí stanice odjíždět ve stejnou minutu jako Pendolino, oba dopravci se tak po většinu dne budou střídat. Oproti Pendolinu ujede Leo Express celou trasu o trochu pomaleji, konkrétně bude jízdní doba o čtyři minuty delší. Není nezajímavé, že ČD namísto jednoho Pendolina pošlou klasickou soupravu jako vlak EC Praha, který pojede dále do Varšavy. Jeho jízdní doba bude shodná jako u Leo Expressů.

Regiojet potom vyjíždí v úplném dvouhodinovém taktu, odpoledne navíc posíleném. Rezignoval ovšem na přímou konkurenci expresům a rychlíkům ČD, které zastavují v některých menších městech, nově tak žluté vlaky projedou Ústí nad Orlicí a Zábřeh. Nadále zůstane zastávka pouze ve všech krajských městech a v Hranicích. Naopak se zlepší spojení do některých slezských měst. Regiojet prodlouží tři páry vlaků z Havířova až do Třince, obslouží tak i Český Těšín. Díky vynechání zastávek se také zkrátí jízdní doba, z Prahy do Ostravy dojedou žluté vlaky v čase 3:26.

Regiojet
Zdroj: ČT24/Milan Dolejší

Nejintenzivnější bude konkurenční boj v pracovní dny odpoledne, například mezi čtvrtou a půl pátou odjedou z Prahy do Ostravy hned čtyři spoje.

odjezdy vlaků Leo Express z Prahy: 4:29 (jen v prac. dny), 6:29, 8:29, 10:29, 12:29, 14:09, 16:09, 18:29, 20:09 (jen v pá, ne)

odjezdy vlaků Regiojet z Prahy: 5:12 (jen v prac. dny), 7:12, 9:12, 11:12, 13:12, 15:12, 16:12 (kromě so), 17:12, 19:12

odjezdy vlaků SC Pendolino (a EC Praha) z Prahy: 5:29 (jen v prac. dny), 7:29 (jen pá, so), 9:29, 11:29, 13:29, 14:29 (jen pá), 15:29, 16:29 (kromě so), 17:29, 19:29, 20:29 (jen ne)

odjezdy expresů ČD linky Praha–Bohumín–Žilina z Prahy: 4:16 (jen po), 6:16, 8:16, 10:16, 12:16, 14:16, 16:16, 18:16, 20:16

odjezdy vlaků Leo Express z Ostravy hl. n.: 4:31 (kromě ne), 6:31, 8:24, 10:24, 12:24, 14:24, 15:31 (jen ne), 16:31, 18:24,

odjezdy vlaků Regiojet z Ostravy hl. n.: 4:57 (jen v prac. dny), 5:57, 7:57, 9:57, 11:57, 13:57, 15:57, 17:57

odjezdy vlaků SC Pendolino (a EC Praha) z Ostravy hl. n.: 4:27 (jen v prac. dny), 5:27 (kromě ne), 6:27 (kromě ne), 7:27 (kromě ne), 9:27, 11:27, 13:24, 15:27, 16:27, 17:27, 19:27 (kromě so),

odjezdy expresů ČD linky Praha–Bohumín–Žilina z Ostravy hl. n.: 4:01, 6:01, 8:07, 10:07, 12:07, 14:07, 16:07, 18:07, 20:07 (jen ne)

České dráhy se pokoušejí v konkurenční soutěži bodovat mimo jiné rozšířením provozu Pendolin západním směrem. Dosavadní osamělý spoj, který jezdil v sobotu z Bohumína až do Františkových Lázní a zpět, dostane od konce března dva partnery. Pendolina potom pojedou v sobotu i neděli dopoledne z Bohumína do Františkových Lázní (z Prahy přes Plzeň a Cheb) a odpoledne zpět, navíc v neděli večer do Plzně a v pondělí ráno zpět.

Zcela novými spoji jsou potom dodatečné D1 Expressy. Namísto současných dvou párů pojedou tři páry spojů v pracovní dny a další dva páry v neděli. Nadále budou zastavovat pouze na hlavních nádražích v Praze a Brně, pravidelná jízdní doba se zkrátí, ve směru do Brna tak bude činit dvě hodiny a 35 minut, v opačném směru o dvě minuty více.

Pendolino v Chebu
Zdroj: ČT24/Milan Dolejší

Další expresní a rychlíkové linky naopak doznají pouze malých změn. Oproti letošnímu jízdnímu řádu nezaniknou s tím novým prakticky žádné rychlíkové linky a poloha jednotlivých spojů se posune nanejvýš několik minut. Jako rychlíky již nebudou jezdit vlaky Jeseník–Krnov, spoje však zůstanou zachovány v kategorii spěšných vlaků.

Zlepšení se dočkají například cestující mezi Prahou a Plzní, kde se zkrátí jízdní doby po dokončení modernizace části trati o osm minut na hodinu a 35 minut, víkendová Pendolina pojedou stejně rychle jako letos, tj. za hodinu a 26 minut. V příštích letech se mají otevírat další úseky, potom by měly rychlíky a expresy zrychlit řádově o desítky minut. Naopak linka z Prahy do Českých Budějovic, kde se také postupně otevírají zmodernizované úseky, zůstává takřka v nezměněné časové poloze.

Rychlík z Chebu do Prahy v roce 2012
Zdroj: ČT24/Milan Dolejší

Radost udělá nový jízdní řád cestujícím, kteří jezdí rychlíky mezi Brnem a Českou Třebovou. Jízdní doba se zkrátí zhruba o deset minut, rychlíky už nebudou dlouze postávat ve Svitavách a Skalici nad Svitavou.

Mezistátní doprava

Na nejdůležitější mezinárodní trase z Prahy do Berlína nedochází k žádným změnám. Nadále tak pojedou ranní vlaky z Prahy resp. Brna do Berlína a Hamburku, další spoje zamíří z Budapešti, Bratislavy nebo Villachu do Berlína, Hamburku nebo lázní Binz. Ve stávající podobě si však budou moci cestující užít slavných a tradičních spojů se jmény jako Vindobona, Hungaria nebo Alois Negrelli naposled. V příštím roce začnou vlaky jezdit podle nového konceptu, pravděpodobně je bude v Česku provozovat Regiojet, zatímco spojení dále na Maďarsko resp. Rakousko zůstane Českým drahám. K novému jízdnímu řádu zůstane zachován také noční vlak z Prahy s křídly do Curychu (přes Frankfurt, Heidelberg a Basilej), Amsterdamu (přes Berlín a Kolín) a Kodaně (přes Berlín a Hamburk).

Expresní vlak ČD
Zdroj: ČT24/Milan Dolejší

Změna již nyní nastává na druhé dálkové trase do Německa, z Prahy přes Plzeň do Bavorska. Dosavadní dva expresy do Norimberku budou přetrasovány do Mnichova, nově tak pojedou čtyři páry spojů do Mnichova a přímé spojení do Norimberku zanikne (bude možné cestovat s přestupem buď ve Schwandorfu, nebo v Chebu). Cestující může potěšit možnost zakoupit si místenku na cestu z Bavorska, což v posledních pěti letech nebylo možné. Až nyní se na jejich prodeji České dráhy dohodly s německým dopravcem Vogtlandbahn.

Vlaky do Rakouska se v trase Praha/Bohumín–Vídeň příliš nezmění. Nepojede ranní vlak z Vídně do Prahy, který přijíždí po desáté hodině, neboť bude přesměrován a bude začínat Bratislavě. Z Vídně naopak pojede do Prahy nový spoj o hodinu později, který dnes však začíná až v Brně. Podobné to bude v opačném směru odpoledne. Nadále bude většina vlaků jezdit až za rakouskou metropoli do Vídeňského Nového Města, dva páry spojů pojedou až do Villachu.

Vlak do Vídně
Zdroj: ČT24/Milan Dolejší

Změny vídeňské linky jsou spjaty i se změnami ve směru na Slovensko a do Maďarska. Spoj s tradičním jménem Slovenska strela pojede z Bratislavy až do Německa za Berlín. Lepší bude spojení Brna s Bratislavou a Budapeští, nově bude v této trase jezdit vlak EC Petrov, z Brna pojede brzy ráno (dvě hodiny před dosud prvním EC Avala) a vrátí se pozdě večer (dvě hodiny po párové Avale). Spojení na severní a střední Slovensko zůstane takřka bez změn. Pouze bude přímý lůžkový vůz z Chebu a Prahy do Zvolena jezdit přes Žilinu místo dosavadní Bratislavy.

Další dálková trasa do Rakouska, která vede z Prahy přes České Budějovice do Lince, projde velkou reorganizací. Nově pojedou z Prahy tři páry rychlíků místo stávajících dvou, ale v jiné časy než dnes – místo spojů v 7 a 11 hodin bude možné dojet bez přestupu z Prahy do Lince v 5, 9 a 13 hodin. Opačným směrem pojedou nadále dva rychlíky beze změny časové polohy. Třetí spoj pojede pouze z Lince do Budějovic jako spěšný vlak. Dochází přitom ke konečnému pádu koncepce (relativně) rychlých vlaků Praha–Linec vytvořené v polovině minulého desetiletí. Poté, co se postupně zvýšil počet zastávek v Česku z původních sedmi na dnešních jedenáct, rozhodla se rakouská strana vést pražské rychlíky jako regionální vlaky a zastavovat s nimi ve všech stanicích. Místo dosavadních čtyř stanic tak bude v Rakousku hned patnáct zastavení. Jízdní doba z Prahy do Lince se prodlouží o deset minut, oproti stavu z roku 2006 potrvá cesta dokonce o půl hodiny déle.

Vlakům do Lince se prodlouží jízdní doba
Zdroj: ČT24/Milan Dolejší

Po mnoha letech útlumu se zato mírně zlepší spojení s Polskem, konkrétně Varšavou. Stávající expresní vlak, který dnes spojuje Bohumín a Budapešť, bude protažen do polské metropole, další zcela nový vlak pojede z Břeclavi do Varšavy. Mluvčí ČD Petr Šťáhlavský navíc upozornil na zrychlení spojení Prahy s Varšavou, které bude nadále zajišťovat přímý denní vlak EC Praha a skupina přímých vozů na nočních rychlících. Spoj Praha historicky poprvé překoná svoji trasu za méně než osm hodin, avšak pouze ve směru z Prahy. Stane se tak díky jeho urychlení mezi Prahou a Ostravou, kde pojede skoro stejně rychle jako Pendolino (viz výše).

Nadále zůstávají zachovány noční spoje například do Curychu, Krakova či Kodaně či sezonní lehátkové vozy do Bulharska. Po dvou vynechaných sezonách začně v létě opět jezdit přímý vůz také do Chorvatska.

NOVINKY V MEZISTÁTNÍ DOPRAVĚ:

Německo:

  • Ex 350/353 (Praha 5:15–Mnichov–Praha) a 354/357 (Praha 13:15–Mnichov–Praha) odkloněny do Mnichova (dosud do Norimberku)

Rakousko:

  • EC 378 (Bratislava–Praha10:21–Binz)/EC 177 (Berlín–Praha 17:39–Bratislava) v původním rakouském úseku zrušeno a přesměrováno do Bratislavy
  • EC 78/79 (Vídeň–Praha 11:21/Praha 18:39–Vídeň) nový vlak
  • R 1541, 1543 a 1545 (Praha 5:15, 9:15, 13:15–Linec) v nové časové poloze a s delší jízdní dobou

Slovensko/Maďarsko:

  • EC 378 (Bratislava–Praha10:21–Binz)/EC 177 (Berlín–Praha 17:39–Bratislava) – přesměrováno do Bratislavy namísto Slovenské strely
  • EC 270/271 (Brno 6:22–Budapešť–Brno 21:37) – nový vlak

Polsko:

  • EC 110/111 (Praha 11:29–Varšava–Praha 16:39) – změna časové polohy
  • EC 106/107 (Břeclav 7:10–Varšava–Břeclav 20:50) – nový vlak (prodloužení dnešního Ex Rastislav)
  • EC 130/131 (Budapešť–Varšava–Budapešť) – nový vlak (prodloužení dnešního EC Moravia)

Regionální doprava

Po rozsáhlých změnách v minulých letech, kdy se s platností nového jízdního řádu zavírala vždy alespoň jedna trať, je tentokrát situace docela jiná. Příchod nového grafikonu na naprosté většině míst cestující, kteří jezdí regionálními vlaky, prakticky nepoznají. Spíše než změny jízdních řádů jsou nyní na pořadu dne změny nasazovaných vozidel.

Představení řady 650 na Dnu železnice
Zdroj: ČT24/Milan Dolejší

Možná největší změna nastává v Olomouckém kraji a zejména sousedním Moravskoslezském kraji. Společně zavádějí zbrusu novou linku spěšných vlaků Ostrava–Jeseník. Pro cestující to na první pohled žádná významná změna není – spěšné vlaky pojedou přibližně v časech a trasách dnešních rychlíků, které stát od příštího roku už nechce objednávat. Protože však kraje objednávají tyto spoje ze svého balíku, který mají na osobní železniční dopravu, musí jinde provoz omezit. V úseku mezi Opavou a Ostravou tak tyto motorové spěšné vlaky budou o víkendech plnit roli jediného zrychleného spojení obou měst, elektrické spěšné vlaky od Českého Těšína (linka R1) budou v sobotu a neděli končit již na Svinově. Významná změna, která se týká také Zlínského a Jihomoravského kraje, je ukončení levostranného provozu na trati Břeclav–Přerov–Bohumín. Nejstarší parostrojní dráha na českém území je jediná, kde se jezdí vlevo a SŽDC se rozhodla s tímto zvykem skoncovat. Pro cestující to znamená, že vlaky budou nově zastavovat na jiném nástupišti než dosud.

Motorová lokomotiva a motorový vůz
Zdroj: ČT24/Milan Dolejší

Zlínský kraj potom ztrácí víkendové přímé spojení Uherského Brodu (a Brna) s Trenčínem, spojení po vlárské trati bude v pátek a neděli zachováno, ale s přestupem na hranicích.

Zajímavá novinka je potom připravena pro cestující v Karlovarském kraji. Potichu nasazuje na trať Mariánské Lázně–Karlovy Vary soukromý dopravce GW Train Regio nový typ motoráku. Jde o alternativu k Regionově vyrobenou však slovenskými ŽOS Vrútky. Stejně jako u Regionovy je jejím základem starší motorový vůz řady 810, je dvoučlánková s nízkopodlažní částí, novinka je však vybavena i klimatizací. Na trati nahrazuje dosud využívané jednotky Regiosprinter, jízdní doby se však kvůli změně vozidla neupravují.

Nové vlaky se rozjely i po dalších tratích, například po důležité spojnici Plzně a Domažlic v Plzeňském kraji. Výsledek je ale obdobný jako v sousedním regionu – nový jízdní řád pro tuto trať jako by z oka vypadl svému předchůdci.

Představení jednotky řady 844 na Dnu železnice
Zdroj: ČT24/Milan Dolejší

Pardubický kraj, který byl hlavním námětem loňské změny jízdních řádů, když připravil tzv. optimalizaci spočívající mj. v rozsáhlém rušení osobních vlaků na lokálkách, tentokrát prakticky nic nemění. Ovšem nemusí to tak zůstat až do konce jízdního řádu 2013, který bude platit do 14. prosince. Nový krajský radní pro dopravu Jaromír Dušek totiž oznámil, že chce během roku upravit železniční provoz tak, že pojede více vlaků na vedlejších tratích na úkor regionální dopravy na hlavních tazích. V některých částech regionu potom bude možné omezit autobusy, očekává krajské vedení.

Velmi neobvyklé novinky vyjedou na koleje ve Středočeském kraji. Jde ale o novinku s poznámkou „od vyhlášení“, cestující se jí tak nenadějí bezprostředně se začátkem nového jízdního řádu. Česká železniční pobočka nadnárodní společnosti Arriva zahájí provoz zbrusu nové regionální linky, kterou však bude alespoň zpočátku provozovat na vlastní náklady, bez krajské objednávky. Její vlaky pojedou z Kralup nad Vltavou přes Prahu do Benešova u Prahy. Půjde o zrychlené osobní vlaky, které přes podobnou trasu nebudou soutěžit s tzv. Městskou linkou S41 pražského Ropidu. Budou zastavovat pouze v některých stanicích, projedou Roztoky a Prahou budou projíždět přes Bubeneč, Masarykovo nádraží (úvrať), Libeň, Malešice a Hostivař, zatímco S41 jezdí z Roztok do Libně, popř. Hostivaře přes Holešovice. Umožní tak rychle cestovat ze severu na jih metropole nebo z Masarykova nádraží do Hostivaře, neobslouží však hlavní nádraží ani Vršovice. V plánu je spoj každou hodinu, nasazeny mají být revitalizované starší německé motorové jednotky.

Vlak Arrivy
Zdroj: ČT24

Během platnosti jízdního řádu má vyjet i další soukromá pražská linka z Masarykova nádraží do Čakovic. Jejím provozovatelem bude společnost KŽC Doprava, která dosud jezdila s historickými motoráky na turistických linkách zejména ve středních Čechách. Vlaky do Čakovic začne posílat v dubnu, jezdit budou pouze v pracovní dny a to každou hodinu.

Velkou změnu připravily i České dráhy a to na trati z Prahy do Vraného nad Vltavou, odkud vlaky pokračují buď do Čerčan nebo Dobříše (linky ROPID S8 a S80). V pracovní dny budou vlaky jezdit v hodinovém taktu, ovšem s nepravidelností kolem poledne a s posilami brzy ráno a odpoledne, kdy pojedou vlaky po půlhodině. O víkendu budou vlaky na Posázavském pacifiku jezdit v obdobných časech jako dosud.

Motorové vozy z přelomu 40. a 50. let používají soukromí dopravci pro sezonní výletní vlaky jako je Pražský motoráček.
Zdroj: ČT24/Milan Dolejší

Vozidla – od starých klenotů až k modernímu „flirtování“

Případné nasazení starých motorových vozů M262.0 resp. M262.1, které vlastní KŽC, vrátí do pravidelného provozu veterány, které na spojích Českých drah přestaly jezdit předloni. Ale ani státem vlastněný dopravce se ještě nevzdává všech svých kolejových veteránů. I s nimi se setkají hlavně pražští a středočeští cestující.

Elektrická jednotka ČD řady 451 v železniční stanici Řevnice na trati 171
Zdroj: ČT24/Milan Dolejší

Nejstarší pravidelně nasazovaná vozidla normálního rozchodu v parku Českých drah jsou elektrické jednotky řady 451 – známé jako „Pantograf“ či „Žabotlam“ – vyráběné od roku 1964. Dlouho vládly pražské příměstské dopravě a přesto, že většinu z nich už nahradily Cityelefanty řady 471, několik starých souprav zůstane v provozu i po 49 letech. Vyjíždět budou pouze v pracovní dny, podle mluvčího ČD Petra Šťáhlavského bude možné setkat se s nimi na Městské lince S41 z Roztok přes Holešovice do Libně a dále na posilových spojích z Prahy do Benešova, Kralup nad Vltavou a Řevnic. V pracovní dny by se mělo na kolejích objevovat deset jednotek řady 451 a trochu novější 452. V provozu ještě zůstanou také populární dieselové lokomotivy řady 749 „Bardotky“. Jejich prototyp vznikl v roce 1964, dosud provozovány jsou stroje z roku 1966 a mladší. Tak jako dosud budou „Bardotky“ o víkendech jezdit na tratích Posázavského pacifiku. „Bardotky jsou několik desetiletí úzce spjaté s touto tratí, dnes představuje tato lokomotiva určitý symbol na této atraktivní turistické trati s nevšední historií,“ uvedl mluvčí drah.

Lokomotivy řady 749 "Bardotky" přežívají na trati z Prahy do Čerčan.
Zdroj: ČT24/Milan Dolejší

Unikátní kombinace vozů potom bude k vidění na vlajkovém spoji ČD na trase Praha–Mnichov, expresu Franz Kafka. V letní sezoně se na něm objeví vozy konstrukce UIC-X, Y i Z. Pro cestující to ale znamená další krok v postupné zhoršování služeb ze strany drah: Na začátku letošního roku jezdila do Mnichova souprava sestavená výhradně z moderních vozů Siemens včetně restauračního vozu, který však byl již v létě nahrazen starším bistrovozem po modernizaci. S novým jízdním řádem zůstane už jenom jeden moderní vůz, zbytek budou tvořit staré vagony po rekonstrukci, letní posila bude dokonce starý německý rychlíkový vagon bez klimatizace.

Z docela opačného konce železniční historie než tento vagon nebo „Bardotky“ přijíždí jednotka řady 480 Flirt dopravce Leo Express, se kterou se mohou cestující seznamovat ve zkušebním provozu od listopadu. Regiojet zůstává s oblíbenými vozy z druhé ruky vybavenými koženými sedadly a komfortními podvozky až pro 200kilometrovou rychlost. Obdobné, avšak mladší vagony lze zastihnout na mezistátních spojích ČD, vnitrostátní expresy zůstanou v péči především rekonstruovaných rychlíkových vozů vybavených teď klimatizací a upraveným podvozkem s klidnějším chodem. Rychlíky na hlavních tratích potom nabídnou obvyklý „koženkový“ komfort vagonů ze 70. a 80. let minulého století, při jejichž nákupu rezignovaly ČSD na jakékoli požadavky kromě 140kilometrové rychlosti a co největší kapacity.

Načítání...