Nehoda ve Studénce: Řidič byl střízlivý, policie ho ještě nevyslechla

Policie ještě nevyslechla polského řidiče kamionu, který se ráno ve Studénce na Novojičínsku srazil s vlakem Pendolino. Řidič je ještě v péči lékařů - policisté zveřejnili, že řídil střízlivý. Podle kamerového záznamu vjel řidič kamionu na přejezd, i když svítila výstražná znamení a padaly závory. V době nárazu seděl v kabině svého kamionu - až po srážce z ní v šoku vystoupil. Policie ho zadržela a bude zřejmě obviněn z obecného ohrožení z nedbalosti. Železničářům se večer částečně podařilo obnovit provoz na poškozené trati - nabouraná souprava Pendolino už byla odtažena.

Podle kamerového záznamu vjel řidič kamionu na přejezd v době, kdy svítila červená světla a padaly závory a zůstal tam stát, uvedl mluvčí Správy železniční dopravní cesty Jakub Ptačinský. „Zřejmě jenom popojel k němu bližší závoře, čímž si zachránil život, a pak došlo k tragickému nárazu a rozmetání návěsu,“ dodal generální ředitel Správy železniční dopravy cesty Jan Surý. 

Do odstaveného nákladního auta s plechy narazil vlak Pendolino mířící z Ostravy do Františkových Lázní. První informace hovořily o tom, že řidič kamionu před střetem s vlakem stihl utéci, novější ale uvádějí, že vyskočit nestihl. Náraz ho každopádně minul. Několik minut pak zůstal v kabině, než vystoupil, nejspíš vážně nezraněn. Policie ho pak zadržela k výslechu. „Kdyby přerazil závoru a vyjel, tak by k tragédii pravděpodobně nedošlo,“ uvedl Surý. Závora je podle něj ze dřeva, které se dá jízdou zlomit. 

Závory mají pojistku: Když jsou proraženy - zastaví vlaky

Navíc jsou závory vybavené pojistkou - v okamžiku, kdy jsou proraženy, dostávají všechny vlaky na trati signál k zastavení. Majitel ostravské autoškoly Martin Jajcaj, který se věnuje i školení profesionálních řidičů, upozorňuje, že polský řidič nereagoval správně. "Toto je
jedna ze situací, které na školeních probíráme. Povinností řidiče je udělat vše,
aby srážce s vlakem zabránil. V tomto případě proto měl projet závorami. To byla
jediná možnost," řekl.

„Řidič kamionu, pravděpodobně polský občan, je v současné době zadržen. Při jeho chování nemůžu neříct, že lidská hloupost nezná mezí, protože tak, jak vidíme tu událost v první chvíli, je to jednoznačné lidské selhání tohoto člověka, ale uvidíme, co přinese vyšetřování,“ uvedl ministr vnitra Milan Chovanec. Řidiči bude pravděpodobně sděleno obvinění z obecného ohrožení z nedbalosti, za což mu hrozí tři až deset let. Právní kvalifikace ale ještě může být změněna.

Výslech zadrženého řidiče zatím nebyl proveden. Policisté jej vyslechnou, jakmile to jeho stav dovolí. Obviněn tedy ještě nebyl. Tento úkon se dá očekávat v nejbližších dnech. Kriminalisté také budou vyslýchat desítky svědků a poškozených z vlaku. Okolnosti nehody budou muset prozkoumat znalci, na výsledky jejich analýz se bude čekat týdny či měsíce.

Lidé si myslí, že nemají čas zastavovat. K nebezpečným přejezdům dochází častěji

Podobný nebezpečný manévr zachytily na stejném železničním přejezdu ve Studénce před víc než dvěma lety nově nainstalované kamery. Kamion byl částečně uvězněný mezi závorami. Tehdy se hazardování polského řidiče obešlo bez následků a skončilo pouze dvou a půl tisícovou pokutou. Kamery, které monitorují přejezdy čtyřiadvacet hodin, se v posledních letech objevily i na jiných místech.

„Bohužel s tímto chováním se můžeme setkat poměrně často. Netýká se to jenom řidičů osobních a nákladních automobilů, ale také cyklistů a neukázněných chodců,“ uvedl vedoucí BESIPu Martin Farář. Může to podle něj být osobní pocit, že pospíchá a nemá čas zastavovat.

„Kolikrát to může být spojeno s místní znalostí. Řidič, který přijíždí k výstražnému zařízení, které už dává znamení, ví, že se signály spustí předčasně s docela velkým odstupem. Tak se ještě snaží vjet na přejezd, protože z místní znalosti ví, že vlak přijede po delší době, což je nezodpovědné jednání, které nelze odpustit,“ dodal.

Když řidič uvízne mezi závorami na železnici, je možné zvednout závoru a vyjet, prorazit ji nebo volat také linku 112. Člověk sdělí dispečerovi číslo přejezdu uvedené na zadní straně přejezdové značky, aby mohla být přerušena železniční doprava v místě.

Bezpečnostní zařízení přejezdu bylo funkční

„Přejezd nevykazoval žádnou chybu, jak světla, tak závory byly normálně funkční,“ uvedl mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal. Podstatné prý je, že se závory začaly ve správném okamžiku uzavírat. „Technologická část zařízení na dráze nemůže nést odpovědnost za nehodovou událost,“ uvedl soudní znalec Jiří Martínek.

ČTĚTE VÍCE

Nehoda ve Studénce: Dva lidé zemřeli, další byli vážně zraněni

Reakce politiků na neštěstí ve Studénce

Auto, které převáželo plechy, začalo po srážce hořet, vlak před sebou tlačil tyto hořící trosky vozu stovky metrů. Z vozu zůstala hlavně červená kabina kamionu s nápisem „King of the Road“ (Král silnice), zbytek kamionu byl ale zdemolován a jeho kusy zůstaly ležet podél trati železničního nádraží ve Studénce. Sílu nárazu ukazuje i to, že motor kamionu skončil několik set metrů od místa střetu a pendolino brzdilo ještě delší vzdálenost. Neštěstí nepřežili dva lidé, další byli ve velmi vážném stavu ohrožení života.

Maximální rychlost v úseku je 160 km/h. „Předpokládám, že pokud strojvedoucí viděl nákladní automobil, tak použil rychlobrzdu, a tak rychlost snížil,“ uvedl mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal. „Strojvedoucí neměl sebemenší šanci, nemá ji ani na přehlednějších úsecích, zvlášť při těchto vysokých rychlostech,“ upozornil prezident federace strojvůdců Jindřich Hlas, podle kterého by pomohlo, kdyby šly peníze na stavbu mimoúrovňových křižovatek, které by auta vedly na nadjezd nebo podjezd.

Mimoúrovňové křížení stojí desítky milionů

Právě přeměnu přejezdů na mimoúrovňové křižovatky se prý snaží ministerstvo dopravy urychlit. „Máme dlouhodobě na SŽDC program na přeměnu těchto přímých křížení na mimoúrovňové křížení, investovali jsme v posledních letech něco kolem dvou miliard, ale jde to pomalu. Tato nehoda nás posune v té snaze rychleji dopředu,“ uvedl v mimořádném vysílání ČT24 ministr dopravy Dan Ťok.

Podle mluvčího SŽDC je snaha při budování nových koridovorých spojení stavět výhradně mimoúrovňová křížení. Například na trati Brno - Břeclav je prý zanechaný jediný železniční přejezd, zbytek byl nahrazen nadjezdy či podjezdy. Záleží ale na financích a na pozemcích. Úrovňové křížení podle něj vyjde na šest až osm milionů korun, zatímco mimoúrovňové na 60 až 100 milionů korun.

V pendolinu sedí cestující blíž místu srážky

Počet mrtvých a zraněných mohl ovlivnit typ vlaku. „Klasické soupravy mají vepředu těžkou lokomotivu, 80 a více tun, která se v kolizních situacích chová jinak a sama dokáže fungovat jako určitá deformační zóna pro vlak, zatímco pendolino a některé další moderní vlakové soupravy už jsou jednotky, kde i v prvním voze sedí cestující. Tohle může být základní rozdíl, že blíže samotnému místu kontaktu se nacházejí i přímo cestující,“ přiblížil editor Želpage.cz Juraj Kováč. Pokud je podle něj ve hře lidský faktor a existuje možnost, že na přejezdu uvízne vozidlo, tak je prý těžké takovým situacím zabránit, pokud nebudou odstraněny úrovňové přejezdy.

Železničářům už se částečně podařilo obnovit provoz

Místem nehody už mohou projíždět vlaky. Železničáři ve 21:25 zprůjezdnili jednu kolej a po odtažení nabourané soupravy byla zprovozněna také druhá kolej. Další dvě zatím zůstanou neprůjezdné, uvedl mluvčí Správy železniční dopravní cesty Jakub Ptačinský. Dvě volné koleje umožní jak zastavení vlaků ve stanici, tak jejich průjezd. Nabouranou soupravu odtáhl speciální nehodový vlak do depa v Bohumíně.

Odtah poškozeného pendolina ze Studénky
Zdroj: ČT24

Náhradní autobusová doprava byla zavedena už ze zastávky Hranice na Moravě až do stanice Ostrava-Svinov. Mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský varoval, že autobusy nebudou jezdit podle běžného ani mimořádného výlukového jízdního řádu, ale kyvadlově tak, jak se zaplní. V Hranicích na Moravě pak byl možný přestup do nejbližší vlakové soupravy, která pojede. České dráhy totiž nechtěly přenášet zpoždění vlaků v místě do zbytku republiky. Jedná se o frekventovanou trasu.

Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) na Twitteru poděkoval záchranářům za rychlý a profesionální zásah na místě neštěstí, které si vyžádalo dva mrtvé a řadu zraněných. Vicepremiér Pavel Bělobrádek (KDU-ČSL) ujistil, že vláda rodinám obětí i zraněným pomůže, bude-li to třeba. Prezident Miloš Zeman řekl, že je v mysli s blízkými obětí vlakového neštěstí i se zraněnými.

Fakta o nehodě ve Studénce

  • Do kamionu narazil na železničním přejezdu u Studénky na Novojičínsku vlak Pendolino jedoucí z Bohumína do Františkových Lázní. Havárie se stala před 08:00.
  • Při nehodě zemřeli 2 lidé.
  • Dalších 18 lidí bylo zraněno, z toho 4 velmi vážně.
  • Nejvážněji zraněné transportovali záchranáři na Traumatologické oddělení Fakultní nemocnice v Ostravě.
  • Další pacienty převezli kromě Ostravy do nemocnic v Novém Jičíně a Bílovci.
  • Kamion vjel na přejezd ve chvíli, kdy blikalo výstražné světlo a závory šly dolů.
  • Řidiče z kamionu policie zadržela. Podle ministra vnitra to byl řidič z Polska.
  • Vlak před sebou po srážce hořící kamion tlačil.
  • Motor z kamionu byl nalezen až 200 metrů od místa nehody. Vlaku se podařilo zabrzdit až po delší trase.
  • Materiální škody dosahují téměř 160 milionů korun, z toho 150 milionů korun jsou na vlaku.
  • Jde o nejvážnější nehodu na železnici v České republice za posledních zhruba sedm let.
  • V srpnu 2008 rovněž ve Studénce a jen nedaleko místa dnešního neštěstí havaroval rychlík Comenius, který jel na trase Krakov - Praha. Vlak tehdy narazil do spadlé části mostní konstrukce. Na následky nehody zemřelo osm lidí, zraněných bylo sedm desítek.