Nové vzdělávací programy pro základní školy by měly mít vyšší nároky na znalosti matematiky, říkají kritici. Kompletní dokument, podle kterého mají školy začít povinně učit do tří let, má být hotový do konce roku. V mezinárodních srovnáních teď čeští žáci nejvíc zaostávají ve výkladu a praktickém využití matematiky.
Nároky na znalost matematiky se mají zvýšit
„V případě matematiky jsme mířili dosud o úroveň níž než řada jiných zemí,“ přiznal ministr školství Mikuláš Bek (STAN). „U matematiky máme nejhorší průměr ve srovnání s ostatními předměty,“ informuje ředitel základní školy v Praze Pavel Kopečný. Na prvním stupni matematiku již učí jinak – s důrazem na rozvoj logiky.
Obsah předmětu se do tří let změní všude. „Úroveň bude v některých tématech vyšší, samozřejmě hlavně v těch tématech, která jsou nová. Například jsou to základy pravděpodobnosti už na základní škole, dotýkáme se i tématu nerovnic. Naopak trochu jsme ubrali konstrukční geometrie a geometrie celkově,“ přiblížil garant vzdělávací oblasti matematika Václav Bendl.
„Zpočátku byly v programu pouze základní výstupy, to znamená výstupy, které by mělo mít každé dítě řekněme s čtyřkou, když vyjde ze základní školy. A to přece není dostačující pro kvalitní střední školy, když se dítě hlásí na gymnázia nebo na průmyslovku, takže my bychom měli říct ty úrovně dvě,“ řekl oponent rámcového vzdělávacího programu Arnošt Žídek (Piráti).
Zároveň s tím by se podle odborníků měly upravit přijímací zkoušky. Tak, aby odpovídaly tomu, co se na školách probírá. Matematika dělá největší problémy dlouhodobě i u maturit, kdy zhruba každý pátý, který si předmět vybíral v posledních letech, neuspěl. To se významně zlepšilo letos. Podle Cermatu proto, že byly úlohy příliš lehké, příští rok má být náročnost zase vyšší.