Na skútr s řidičákem na auto: Dobrý tah, nebo bezpečnostní hazard?

Praha – Všichni majitelé řidičského průkazu skupiny B a vyšší můžou ode dneška jezdit na motorkách o obsahu do 125 kubických centimetrů. Jenže někteří dopravní experti se obávají, že by to mohlo zvýšit nehodovost na českých silnicích. Pro začínající motorkáře totiž může být obtížné stroj ovládnout a uvědomit si svou zvýšenou zranitelnost. Další novinkou, která ode dneška řidiče čeká, je také omezení výmluv na osobu blízkou nebo náročnější podmínky pro získání řidičáku na silnější motorky.

Motorky do 125 ccm se ode dneška stanou řidičům přístupnější. Bude na ně moci sednout každý, kdo má řidičák třeba na osobní automobil. Avšak ministerstvo dopravy připomíná, že obsah motoru není jedinou podmínkou, která je v zákoně zakotvena. „Skútr musí být vybaven automatickou převodovkou a toto oprávnění bude platit pouze na území České republiky. Skupinu A1 totiž nebude mít řidič zapsané v řidičském průkazu, ledaže by ho získal klasicky výukou, výcvikem a zkouškou,“ připomněl vedoucí oddělení agend řidičů ministerstva Pavel Nahodil.

Právě automatická převodovka usnadňuje ovládání motorky, což je podle odborníků pro nezkušené motorkáře nesmírně důležité. „Kdyby tam byla klasická manuální převodovka, tak je to pro řidiče komplikované na koordinaci rukou a nohou – spojka je na páčku, plyn se zase přidává přes řídítko, řazení potom zase nohou. U automatu je to jako na babetě – člověk jenom přidává, ubírá plyn a brzdí – tudíž je to mnohem jednoduší a nezatěžuje to tolik řidiče mentálně a díky tomu se může řidič více věnovat provozu okolo,“ vysvětlil portálu ČT24 dopravní expert Robert Štastný.

Experti radí: Zaplaťte si kondiční jízdu

Přesto se ale odborníci obávají, že změna zákona zvýší množství dopravních nehod, ke kterým dochází na českých silnicích. „Řidiči by měli dvakrát zvažovat, zda na takovou motorku sednou. Měli by být odpovědní za sebe i za ostatní, protože si opravdu mohou přivodit těžká zranění a případně i smrt,“ varuje instruktor bezpečné jízdy Jan Pechout. I skútry s automatickou převodovkou totiž dokáží jet rychlostí převyšující 100 kilometrů v hodině. A přestože jde o obratné stroje, pro začátečníky mohou být těžko ovladatelné. Nezkušený řidič může snadno dostat smyk, malá kolečka rozhodí každý větší výmol. A úskalí mohou na nezkušené řidiče číhat také v zatáčkách, kde začátečník snadno podcení stabilitu stroje.

Pechout by proto doporučil kondiční jízdu nebo alespoň projížďku pod dozorem zkušeného motorkáře každému, kdo na skútr o obsahu 125 ccm sedá poprvé v životě. „V legislativě to ale bohužel není, což je podle mého chyba,“ podotkl instruktor. A podobného názoru je i prezident Asociace dopravních psychologů Alois Hudeček. „Určitě bych doporučil navštívit nějaké centrum bezpečné jízdy, aby si někde na bezpečném místě motorista vyzkoušel, jak se motorka chová,“ říká.

Robert Šťastný, dopravní expert:

„Pokud to bude doména mladších řidičů, kteří mají kombinaci čerstvý řidičák, nemají zkušenosti a ještě mají tendenci k riskování, tak je to na takové motorce nebezpečné a každá nehoda na motorce je mnohem závažnější než v autě.“

Zpřístupnění motorek do 125 ccm nařizuje Česku Brusel

Ministerstvo dopravy argumentuje tím, že snazší přístup k řízení motorek do 125 ccm nařizuje Česku evropská legislativa. Cílem bruselského nařízení je přitom ulehčit obcím a městům od aut. Tento cíl si pochvalují i odborníci. „Motorka produkuje méně zplodin a také z hlediska parkování zabírá ve městě méně prostoru,“ připomněl Šťastný. Podobné opatření se osvědčilo například ve Francii, kde začali lidé masově využívat motorky i pro příměstskou dopravu.

Velké zkušenosti se zpřístupněním skútrů širší veřejnosti má také Španělsko. Tam mohou lidé s řidičákem na auto sednout na motorku do 125 ccm již od roku 2004. Nehodovost to zvýšilo jen mírně, avšak Španělsko si bruselské nařízení upravilo podle svého. Na motorku mohou sednout pouze ti řidiči, kteří mají řidičák na auto alespoň tři roky, tj. nejdříve ve 21 letech. U těchto řidičů se už totiž předpokládají větší zkušenosti s pravidly silničního provozu.

A podobný postup by doporučil Šťastný i českým řidičům. „Je velká výhoda, když řidič má zkušenost aspoň z auta, to ho učí vnímat zranitelnost ostatních, snáze si uvědomí, že řidič auta může motorku třeba na křižovatce přehlédnout,“ upozornil s tím, že pokud chtějí na motorku sednout lidé s čerstvým řidičákem na auto, měli by si raději zaplatit kondiční jízdy.

Nehoda motorkáře
Zdroj: ČT24

Naopak jednoznačně pozitivní krok, který novela silničního zákona taktéž zavádí, vidí odborníci ve zpřísnění podmínek pro získání řidičského oprávnění pro silné stroje. Nezkušení mladí lidé nebudou totiž moci ode dneška řídit silné motocykly bez předchozí praxe na slabších strojích a řidičské oprávnění na motorku o výkonu nad 35 kW dostanou až po dovršení 24 let.

Omezení osoby blízké: Vratký krok správným směrem

A těžší to budou ode dneška řidiči mít také s výmluvou na osobu blízkou u dopravních přestupků, které nebudou řešeny na místě. Majiteli, který odmítne prozradit, kdo jeho auto v době spáchání přestupku řídil, hrozí pokutu až 10 tisíc korun, o body ale nepřijde. Doposud přitom nehrozil majitelům aut, kteří argumentovali osobou blízkou, žádný trest. A proto této výmluvy lidé také často využívali, například v Praze se na osobu blízkou odvolávalo podle informací policie zhruba 80 procent řidičů, kteří nebyli chyceni přímo při činu.

Ministerstvo dopravy si od nové úpravy slibuje, že se počet odvolání na osobu blízkou u dopravních přestupků sníží, přesné číslo ale říci nedokáže. „V tuto chvíli nejsem schopný říci, o kolik se ten počet sníží, právě proto, že už byly zveřejněny jiné možnosti výmluv,“ uvedl Nahodil. A na co se tedy mohou řidiči vymlouvat nyní? Jako pachatele přestupku stačí uvést konkrétního cizince, jehož totožnost úřady ale těžko dohledají. Lze také udat i svého kamaráda, který vzápětí spáchání přestupku popře, anebo se sám odvolá na osobu blízkou, což již lze.

„To stávající řešení je snaha o zlepšení situace, ale je to pro mě nepochopitelná cesta. Ten dnešní stav umožňuje tisíc způsobů, jak se to lidé budou snažit obejít,“ zdůraznil Šťastný. Lepší by podle něj bylo, kdyby za auto plně ručil majitel a za porušování dopravních předpisů mu prudce rostla například výše pojištění na auto.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Na přelomu roku se čeká sníh a teploty pod průměrem

Na přelomu roku do Česka přijde zima. Teploty i přes den budou jen mírně nad nulou, hlavně na horách bude sněžit a lze očekávat sněhové jazyky i závěje, uvedl Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ). Ani v prvním týdnu roku 2026 se ráz počasí příliš nezmění.
před 5 hhodinami

Nákup a provoz F-35 projdou koaličním auditem, řekla Schillerová

Smlouvy na nákup a provoz 24 nadzvukových letounů F-35 za zhruba 150 miliard i dosavadní platby projdou koaličním auditem. ČT to sdělila vicepremiérka a ministryně financí Alena Schillerová (ANO). Reagovala tím i na ministra obrany a jeho slova ze sociálních sítí SPD. Jaromír Zůna řekl, že jeho resort udělá analýzu i s možností výpovědi smlouvy. S tou ale hnutí ANO nesouhlasí. Další z vicepremiérů Karel Havlíček (ANO) už dřív řekl, že nákup F-35 je rozhodnutou věcí.
před 5 hhodinami

Porodnost i letos klesne na další historické minimum

V Česku se narodilo nejméně dětí v historii. Podle průběžných dat zdravotníků letošek skoro s jistotou překoná loňské minimum. Někde hlásí téměř o pětinu méně novorozenců. Potomky teď přivádějí na svět hlavně ženy z populačně slabších 90. let. Jejich matky měly děti přibližně o pět let dřív. V kombinaci s dalšími faktory čekají odborníci nízkou porodnost i v příštích letech.
před 5 hhodinami

Babiš telefonoval s Trumpem, mluvili o migraci či Evropě

Premiér Andrej Babiš (ANO) v pátek telefonicky hovořil s americkým prezidentem Donaldem Trumpem. Na sociální síti X Babiš uvedl, že dlouho mluvili o válce, migraci, Evropě, visegrádské čtyřce či o návštěvě v Bílém domě, při které se politici spolu s manželkami Monikou a Melanií setkali v březnu 2019.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Poškozené trakční vedení zkomplikovalo provoz na hlavním nádraží v Praze

Poškozené trakční vedení dopoledne zkomplikovalo provoz na hlavním nádraží v Praze. Vlaky zhruba půlhodinu nejezdily do Libně, Vysočan a Holešovic, směrem do Vršovic a na Smíchov byla doprava omezená. Oznámil to mluvčí Správy železnic pro mimořádnosti Martin Kavka. Co bylo příčinou poškození, podle něj železničáři zjišťují.
před 14 hhodinami

Ekonomika si podle expertů příští rok udrží růst, inflace mírně zvolní

Česká ekonomika si v příštím roce udrží rychlý růst, když se hrubý domácí produkt (HDP) zvýší o dvě až 2,5 procenta. Inflace se dál přiblíží k dvouprocentnímu cíli České národní banky (ČNB). Růst nominálních mezd překoná tempo růstu spotřebitelských cen, zvýší se tedy i reálné příjmy domácností. Nezaměstnanost mírně vzroste, přesto bude nadále patřit mezi nejnižší v Evropské unii. Vyplývá to z výsledků pravidelného průzkumu ministerstva financí na základě prognóz patnácti tuzemských odborných institucí a odhadů analytiků.
před 17 hhodinami

Kaligrafie, háčkování či výroba svíček. Zájem o ruční dovednosti stoupá

Od digitálního světa se někteří mladí lidé vracejí k ručním dovednostem. Například ke kaligrafii, háčkování nebo ručnímu šití. Zájem o takové kurzy podle oslovených organizátorů roste. Vyhledávají je hlavně mladí lidé, maminky s dětmi, ale i firmy – jako benefity pro své zaměstnance.
před 17 hhodinami

Únavový syndrom by se mohl dát rozpoznat z krve, ukazuje nový test

Vyčerpání i projevy podobné chřipce, tak vypadají možné příznaky chronického únavového syndromu. Podle odhadů v Česku žijí desítky tisíc lidí s tímto onemocněním. Chronický únavový syndrom se nejčastěji objeví v mladém a středním dospělém věku. Stanovení diagnózy je ale velmi obtížné a nemocní se často setkávají s nedůvěrou a nepochopením. I proto se vědci v zahraničí snaží vyvinout diagnostickou metodu, která by nemoc potvrdila třeba z odběru krve.
před 18 hhodinami
Načítání...