Jihlava – Odpolední pietou u dálnice D1 si lidé připomněli oběti dopravních nehod v Česku. Jen od začátku 21. století zemřelo na českých silnicích přes deset tisíc lidí. Jedinou alespoň částečně dobrou zprávou z tragických statistik tak je trend posledních let – po loňském nejnižším počtu obětí od roku 1990 se aktuální čísla podařilo ještě výrazněji snížit a průběžný policejní součet je zatím k řidičům nejshovívavější za sledované období posledních více než čtyřiceti let.
Mrtví na silnicích - minimálně dva tragické příběhy denně
Tradičním místem, na kterém lidé každoročně vzpomínají na silniční smrt svých blízkých, je symbolický hřbitov u dálnice D1. Pieta poblíž 112. kilometru nejvytíženější tuzemské dopravní tepny i tentokrát připomenula množství těch, kteří nedojeli ze svých cest zpět domů. „Chceme si vzpomenout na naše nejbližší. I já mám kolegu, který zahynul na dálnici,“ uvedl na setkání farář z Bechyně Zdeněk Kozubík, který před pěti lety tradici u dálnice založil.
Do českých statistik přibudou v průměru minimálně dva tragické lidské příběhy denně. K tomu navíc ještě každý den na tuzemských cestách utrpí těžké zranění dalších zhruba devět lidí. Zatím poslední větší tragédií byla pondělní havárie na Českokrumlovsku. Po nárazu auta do stromu při ní zemřeli tři lidé.
Přesto letošní statistiky překvapují pokračováním pozitivního trendu. Rok 2010, ve kterém za posledních dvacet let zemřelo v autech nejméně lidí, překonávají za první tři čtvrtletí poklesem o třináct obětí a po započtení prvních patnácti říjnových dnů dokonce poklesem o 21 životů. Podle šéfa dopravní policie Leoše Tržila je za tím souhra několika faktorů, jako byla například mírnější zima, lepší stav dopravní infrastruktury nebo také modernější vozový park s větším množstvím bezpečnějších vozů v Česku. Zároveň ale Tržil poukazuje na to, že dlouho byla letošní čísla mnohem horší než loni – a zlepšení přišlo až v posledních týdnech.
V letošních statistikách je podle Tržila až příliš velká část havárií, které sám označuje jako zbytečné: „Je tam řada nehod, které vznikly jenom v důsledku nepozornosti nebo přecenění. Přibylo nám například nehod cyklistů, kteří jeli z kopce, nezvládli kolo, neudrželi se na silnici a smrtelně se zranili,“ poukazuje na konkrétní příklad šéf dopravní policie a dodává: „Každý pokles v těchto statistikách samozřejmě vítáme, ale já tvrdím, že i to rekordní číslo už mohlo být daleko lepší. Pak bychom se v průměru konečně srovnali s ostatními státy v okolí.“
Z policejní analýzy nehod za uplynulého tři čtvrtě roku dále vyplývá například to, že se snížil počet mrtvých po nehodách s alkoholem v krvi řidiče – obětí je proti loňsku méně o víc než čtyřicet. O dvacet mrtvých pak je příznivější statistika, která sleduje střet auta s pevnou překážkou, a stejný počet zachráněných životů figuruje taky v kolonce havárií na suchém povrchu. Naopak výrazné zhoršení pokračuje letos u nehod, ke kterým dochází na silnicích prvních tříd – smrtelné následky mělo o dvacet procent takových havárií víc než loni.
Přibylo taky tragických střetů na mokrém povrchu, po nedání přednosti nebo kvůli nepřiměřené rychlosti jízdy. „Nemusí jít vždy přímo o překročení nejvyšší povolené rychlosti. Často se třeba stává, že řidič neodhadne aktuální situaci na komunikaci a jede do zatáčky rychlostí povolenou, ale každopádně nebezpečnou v daných podmínkách. Kromě toho jsme zaznamenali taky řadu nehod, kdy řidič nevěnoval pozornost řízení. Ať už třeba ladil rádio, nebo dělal cokoliv jiného, tak pak přejel do protisměru a takto zbytečně došlo k množství tragických dopravních nehod,“ vysvětluje Leoš Tržil.
Policisté navzdory příznivým statistikám varují: Právě říjen a později také listopad jsou na silnicích každoročně nejnebezpečnějšími měsíci.