Svazek obcí údolí Desné prodává motorové vlaky, které obsluhovaly trasu Šumperk – Kouty nad Desnou. Na trať se totiž vrátily České dráhy, a tak už obce vlaky nepotřebují. Od roku 1997 přepravily na sedm milionů cestujících a svazek obcí předpokládá, že sedm milionů korun by mohl utržit, pokud by vlaky prodali všechny naráz.
Motorový vlak na prodej. Do údolí Desné se vrátily České dráhy a obce se zbavují svých vozů
Celkem Svazek obcí údolí Desné prodává tři motorové vozy a dva přívěsné vagony. Ty nejstarší jsou z roku 1977 a hlavní předností těchto vlaků jsou jejich nízké provozní náklady.
„Vagon je celkem vzhledově zachovalý. Nejproblematičtější z vnitřku bývají vždycky okna, která jsou netěsná a v zimě je problematické vytápění,“ dodal starosta Rapotína Pavel Žerníček (nez.).
Prodávané vlaky v regionu jezdily 20 let, a to za každého počasí. Teď stojí zasněžené, na odstavných kolejích. Odhadní cena vlaků je od jednoho do 2,3 milionu korun. Další peníze pak padnou na opravy. Zájem projevují nejen provozovatelé lokálních tratí, ale i sběratelé.
„Svazek předpokládá, že pokud bychom to prodali všechno naráz, tak bychom mohli utržit zhruba kolem sedmi milionů,“ dodal Žerníček.
České dráhy svezou lidi minimálně do roku 2019
Vlaky sice obce prodávají, trať jim ale zůstane. Dopravu teď zajišťují České dráhy. „Pro cestující je benefitem, že na šumperském nádraží nebudou muset přesedat a jít si do nádražní budovy koupit jízdenku,“ řekla mluvčí Českých drah Monika Bezuchová.
Trasu, kterou ročně využije na tři sta šedesát tisíc cestujících, budou provozovat České dráhy minimálně do roku 2019. Pak kraj vyhlásí nové výběrové řízení.