V Česku pomalu začíná sezona letních dovolených. Loni vyrazilo nejvíc Čechů do Chorvatska, počet turistů se přehoupl přes 800 tisíc. Část z nich míří na jih Evropy autem, i letos se ale řidiči musí připravit na některé změny předpisů a pravidel. Mění se třeba označení pohonných hmot na čerpacích stanicích. Čechy cestující do Chorvatska také čekají dražší dálnice a na některých místech i výrazná dopravní omezení. Novinky v pondělí představil Ústřední automotoklub (ÚAMK).
Míříte letos na dovolenou autem? Tady jsou některé změny a novinky
Už při cestě po Česku by se řidiči mířící na jih měli obrnit trpělivostí, na dálnici D1 se totiž opravuje celkem sedm úseku. Během prázdnin se navíc počítá s tím, že bude zavřeno až devět úseků. Ten, kdo volí cestu přes České Budějovice a Linec, zase musí počítat s dostavbou dálnice D3 na jihu Čech.
„Když se podíváme do Rakouska, tak od Mikulova směrem na Vídeň se staví dálnice A5 (v úseku Poysdorf–Schrick). Další komplikace pak čekají v samotné Vídni, kde se opravuje část mostu a rychlost je v místě omezena na 60 km/hod, hlavně v dopravní špičce se proto očekávají komplikace,“ upozorňoval ve Studiu 6 mluvčí ÚAMK Petr Vomáčka.
Ve Slovinsku se zase dostavuje úsek dálnice A4 z Ptuje až na hraniční přechod Macelj, i tam musí řidiči počítat se zdržením. Už tradičně pak bývají zácpy také okolo chorvatské metropole Záhřebu.
Petr Vomáčka také upozorňoval, že je ideální na dovolenou vyrazit už v pátek ráno, případně ve čtvrtek či v neděli. „Rozhodně nelze doporučit sobotu, když už - tak až v odpoledních hodinách.“ Kritické pro cesty budou hlavně soboty v červenci i srpnu. Vůbec nejhorší dobou má být období víkend na přelomu července a srpna (28.–30. 7), kdy začínají prázdniny ve velké části Německa.
Vedle dopravních uzavírek mohou při cestě na dovolenou znamenat další zdržení i hraniční kontroly, které byly nedávno zavedeny mezi Chorvatskem a Slovinskem. V minulých měsících tam byly i několikahodinové fronty, pak se od kontrol částečně upustilo. „Na slovinsko-chorvatských hranicích jsou kontroly namátkové, dle toho, jak daný policista vyhodnotí situaci,“ vysvětloval ve Studiu 6 Petr Vomáčka.
Kontroly jsou ale i mezi Rakouskem a Maďarskem či mezi Rakouskem a Německem: „Mezi Rakouskem a Maďarskem na menších hraničních přechodech jsou kontroly důkladné, od každého řidiče i člena posádky chtějí celníci doklad,“ upozorňuje mluvčí ÚAMK.
V Rakousku přibude úsekových měření
V letošním roce se mění značení pohonných hmot na čerpacích stanicích. Nafta bude postupně nově označována písmenem B a číslem ve čtverci. Benzin bude v kroužku a bude mít označení E. Alternativní a ekologická paliva budou mít svoji zkratku v kosočtverci. To vše má pomoci zjednodušit orientaci řidičů na čerpacích stanicích v zahraničí.
Změny doznaly také dopravní předpisy a sankce v některých zemích. Třeba při jízdě přes Rakousko přibude úsekových měření rychlosti. Radary navíc nově změří nejen rychlost, ale zaznamenají třeba i telefonování bez sady hands-free. Zákaz řízení pak hrozí i za překročení povolené rychlosti v některých speciálních zónách a kvůli špatnému technickému stavu mohou policisté odebrat registrační značky a vyměřit pokutu až pět tisíc eur .
Naopak se zmírnilo nařízení ohledně reflexních vest: nově už ji musí mít povinně pouze řidič, pro ostatní členy posádky je jen doporučená.
V Chorvatsku hrozí za nevyplnění formuláře o dopravní nehodě sankce 5000 kun, za neodebrání účtenky v obchodě pak 200 až 2000 kun. Za jízdu pod vlivem léků, nebo když je řidič unavený, zase může policie na několik dní zakázat jízdu.
„Pokud někdo míří autem do Francie, tak v Paříži nebo v Lyonu musí mít řidiči ekologickou plaketu. Pro motorkáře jsou povinné rukavice nebo reflexní prvky na helmu,“ upozorňuje na další změny Petr Vomáčka.
Varuje také, že v některých zemích si řidiči v autě nezapálí cigaretu, pokud uvnitř vezou dítě: to je třeba příklad Itálie, Velké Británie či Kypru.