Ministr školství v demisi Robert Plaga (ANO) odvolal k 31. květnu šéfa Cermatu Jiřího Zíku. Už v pondělí ministerstvo školství oznámilo, že byla v maturitním testu z češtiny chyba, zhruba 150 studentů tak po přehodnocení testů dostalo lepší známku. Letos na jaře byla chyba také v přijímačkách na střední školy, které rovněž organizoval Cermat.
Ministr školství kvůli chybě v maturitním testu odvolal šéfa Cermatu
Ministr školství už v pondělí avizoval, že bude chtít po šéfovi Cermatu důrazně žádat vysvětlení, jak mohlo k chybě v maturitním testu dojít a server Týden.cz psal, že Zíka v úterý skončí. Od 1. června ho nahradí analytička Michaela Kleňhová, která měla původně do čela Cermatu nastoupit od příštího roku, když vyhrála výběrové řízení.
Kleňhová má podle ministra navrhnout změny, které by u maturit a přijímacích testů zamezily opakování chyb. Robert Plaga zároveň ocenil práci Jiřího Zíky: vyzdvihl třeba to, že za celých osm let neuniklo před maturitami zadání testů. „Rozhodnutí pana ministra akceptuji a je mi to líto, osm let jsem něco budoval a odcházet se mi od toho nechce,“ reagoval Zíka, který bude v Cermatu dále pracovat jako ředitel logistiky.
Zíka odchází poté, co si díky chybě odhalené v maturitním testu z češtiny polepšilo zhruba 150 studentů, více než stovka z nich dokonce nově z češtiny nepropadla. V jedné z otázek byly totiž správně dvě možnosti místo avizovaného jediného správného řešení.
- Cermat je zkratka Centra pro zjišťování výsledků vzdělávání. To navázalo na činnost Centra pro reformu maturitní zkoušky.
- Funguje od ledna 2006. Jde o příspěvkovou organizaci řízenou ministerstvem školství.
- Na starosti má přípravu a vyhodnocování státní maturity, testy žáků základních škol a přijímací zkoušky na střední školy. Podílí se i na vzdělávání pedagogů.
- Státní maturity připravované Cermatem byly po letech odkladů spuštěny až v roce 2011. Ihned po startu se ale objevily problémy: kvůli obtížnému testu z matematiky muselo být zpětně zmírněno hodnocení. Mluvilo se i o neobjektivním posouzení písemných prací, při kterých měly některé školy dokonce podvádět.
Změna hodnocení se týkala úlohy, ve které měli žáci doplnit slovo do ustáleného slovního spojení „… růže přináší“. Po projednání ve všech validačních komisích uznával Cermat jako správnou odpověď slovo „trpělivost“, tedy ustálené slovní spojení „trpělivost růže přináší“.
Po konzultaci se členy Nezávislé odborné komise pro maturitní zkoušky ale Plaga rozhodl o přehodnocení testu s tím, že správná odpověď může být i okrajově užívané „čas růže přináší“.
Chyba v testu z češtiny, chyba v jednotných přijímačkách
Šéf Cermatu se hájil tím, že maturitní test prošel několika kontrolami odborníků a všichni tvrdili, že je v nich vše správně. Na základně žádosti o přezkoumání výsledků jedné žákyně se Cermat začal zabývat případnou chybou v testu. Podle Zíky ji v prvním stanovisku všichni zamítli, později ale byla chyba Cermatu uznána. „Nemyslím si, že by to byla moje chyba. Systém toto nemohl odhalit,“ uvedl v pondělí Zíka.
Chyba ale byla letos na jaře i v testech jednotných přijímacích zkoušek na maturitní obory středních škol, které rovněž organizuje Cermat. Opět se týkala otázky z češtiny. Nakonec byli zpětně přijati na osmileté gymnázium dva žáci, kteří původně neuspěli.
Obě chyby v kritizovala obecně prospěšná společnost EDUin, která považuje odvolání Zíky za správné rozhodnutí. „Ty dvě chyby, to bylo něco, co veřejnost viděla. Ale těch pochybení bylo víc a spočívaly hlavně v tom, že bylo velmi obtížné přimět Cermat k tomu, aby diskutoval o kvalitě zkoušek a aby poskytoval včas informace, které poskytnout měl a v podobě, která by byla společnosti srozumitelná,“ uvedl odborný konzultant společnosti Tomáš Feřtek.
Plaga vyzval k debatě o podobě maturit
Podle ministra školství v demisi je potřeba také diskutovat o podobě maturit a o nastavení otázek a odpovědí. Za rozumné označil případné stažení maturity pouze na didaktickou část. „Nebráním se otevření široké debaty o podobě maturit a případném přenastavení,“ uvedl Plaga.
Po tom volá například Společnost učitelů českého jazyka. „Domnívám se, že slohy a literaturu, tedy ústní část zkoušky, by si měly školy dělat samy podle své profilace,“ tvrdí mluvčí společnosti Veronika Valíková.
Změnu by přivítal i Feřtek ze společnosti EDUin. „Testovat jazyk je daleko obtížnější než matematiku. Kdyby Cermat jednoznačně zadal autorům úloh, aby zdůvodnili, co mají úlohy ověřovat a proč je odpověď dobře či špatně, tak by se na některé chyby přišly daleko dříve,“ dodal Feřtek. Podle něj maturitní i přijímací zkoušky z dílny Zíkova Cermatu „do jisté míry deformují, co školy učí“.
Zíka ale kritiku odmítá. „Vybudovali jsme systém, který nemá v Evropě ani ve světě obdoby,“ uvedl Zíka v pořadu Události, komentáře. Zopakoval také, že část žáků povinná maturita frustruje a že by byl pro zavedení středních škol, které nekončí maturitou, ale jiným typem závěrečné zkoušky.
Kdy přesně by se mohla podoba maturit změnit, ministr v demisi Plaga ale neupřesnil.