Ministerstvo dopravy chce zavést řidičáky na zkoušku

Praha - Každou pátou smrtelnou nehodu loni zavinili řidiči mladší 25 let, což vyplývá z policejních statistik. Navíc ze 141 obětí šlo v polovině případů o samotné viníky, tedy o mladé řidiče. Dopravní odborníci proto navrhují zavést takzvané řidičáky na zkoušku. Experti ministerstva dopravy tak již zpracovávají konkrétní návrhy a doufají, že by řidičské průkazy na zkoušku mohly v nějaké formě fungovat už od ledna příštího roku.

Řidiči do 25 let tvoří druhou nejrizikovější skupinu. Vloni z nich boural každý sedmý, zahynulo přitom 141 lidí, z toho v 70 případech sami viníci. A jak ukazuje statistika, hlavním viníkem byl často alkohol. „Oni si myslí, že tím, že zvládli autoškolu, se už naučili ovládat vozidlo, že jim ta silnice patří. Zejména, když dostanou silný, i když ojetý vůz,“ přibližuje myšlení mnoha čerstvých majitelů řidičských průkazů dopravní psycholog Martin Kořán.

Proto je tématem, o kterém se mluví již dlouho, tzv. řidičský průkaz na zkoušku. Expertní skupina ministerstva dopravy už zpracovává konkrétní návrhy, za jakých podmínek by mladí řidiči mohli usednout za volant.

Za volant již v 17 letech?

Jedna varianta počítá s tím, že za volant by si mladý řidič mohl sednout už v 17 letech, ale jen pod dozorem alespoň třicetiletého bezúhonného a školeného řidiče. Navíc ve zřetelně označeném autě. „V Německu s tím měli obrovský úspěch, klesla tam nehodovost mladých lidí o více jak 50 %,“ popisuje úspěchy metody Stanislav Huml, dopravní expert a poslanec za VV.

Mladý šofér by pak v 18 letech dostal řidičák na dva roky, na zkoušku. Kromě autoškoly by musel absolvovat i test bezpečné a defenzivní jízdy a dopravní psychologie. Pozor by si musel dát na body. „Umím si představit, že bude potřeba menší počet bodů, při kterých se vyřadí z provozu, třeba na dva nebo tři měsíce,“ přemítá Huml. „Hrozba sankcí spolu s prevencí dokáže změnit u určité skupiny mladých řidičů chování. Samozřejmě se ale nedá říct, že to platí obecně,“ přidává další názor dopravní expert z ministerstva dopravy Jaroslav Hořín.

HI-RES
Zdroj: ČT24

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Dálnice i železnice. Ministerstvo vykáže dvacítku staveb jako výdaje na obranu

Více než osm miliard korun vykáže ministerstvo dopravy z letošních útrat jako výdaje na obranu. Vytipovalo dvacet staveb, které by v případě potřeby sloužily armádě. V týdnu to jednomyslně schválili poslanci rozpočtového výboru.
před 3 mminutami

Policie v osadě Bedřiška zajistila dům určený k demolici

Policisté v pondělí brzy ráno zajistili v bývalé hornické kolonii Bedřiška v Ostravě dům určený k demolici. V minulých dnech na jeho střeše navzdory chladnému počasí setrvávali aktivisté, kteří se tak snažili bourání zabránit. Ti na něm nyní nebyli. Informovali o tom starosta Patrik Hujdus (Starostové pro Ostravu) a policejní mluvčí Eva Michalíková. Firma by s demolicí posledního domku v aktuální demoliční vlně měla začít časně ráno.
před 21 mminutami

Policie během adventu posiluje hlídky, aktivnější jsou ale i kapsáři

Ozbrojení policisté jsou tradiční a již standardní součástí bezpečnostních opatření během období adventu. Na řadě míst je doplňují i městští strážníci. Vlastní bezpečnostní opatření zavádějí i některá města. Například vjezdy na náměstí, kde jsou trhy, osazují zábranami. Podle policie jde nicméně v celé šíři o preventivní opatření.
před 8 hhodinami

Klasickým restauracím přebírají zákazníky fastfoody. A přibývá jich

Restauracím rychlého občerstvení se v tuzemsku daří a podle provozovatelů pokladních systémů přebírají část zákazníků tradičním podnikům. Zavedené řetězce rozšiřují síť svých poboček a přicházejí i nové značky, které jsou zaměřené i na zdravější stravování. Provozovatelé i analytici očekávají další růst fastfoodového sektoru. Lidé podle nich stále častěji vyhledávají rychlost, jednoduchost a moderní prostředí.
před 10 hhodinami

Středula a Zajíček v Duelu ČT24 mluvili i o tom, že se Babiš vzdá Agrofertu

„Pokud bude sledovat obvyklé zahraniční modely, mělo by být dostatečné,“ zhodnotil avizované řešení střetu zájmů pravděpodobného budoucího premiéra Andreje Babiše (ANO) prezident Hospodářské komory Zdeněk Zajíček (ODS). Babiš před pár dny uvedl, že akcie Agrofertu bude spravovat prostřednictvím trustové struktury nezávislý správce. Potomci předsedy ANO získají firmu až po jeho smrti. „Ten signál je jasný, ale je potřeba kontrolovat, jak svá slova bude Babiš praktikovat,“ poznamenal šéf Českomoravské konfederace odborových svazů Josef Středula. Hosté Duelu ČT24 moderovaného Martinem Řezníčkem debatovali také o průměrné mzdě či zadlužení státu.
před 10 hhodinami

Průzkum: Dle většiny lidí se Turek na ministra nehodí. Motoristé náhradu nehledají

„Je jasné, že polarizuje společnost,“ řekl v Otázkách Václava Moravce o nominantu na ministra životního prostředí Filipu Turkovi (za Motoristy) předseda poslaneckého klubu Motoristů Boris Šťastný. To potvrzuje i výzkum Kantaru CZ pro Českou televizi, v němž většina respondentů uvedla, že Turek není vhodným kandidátem na ministra. Podle ministra průmyslu v demisi Lukáše Vlčka (STAN) je Turek nekompetentní a do vlády nepatří. S europoslancem Alexandrem Vondrou (ODS) a místopředsedou sněmovny Patrikem Nacherem debatovali také o střetu zájmů Andreje Babiše (oba ANO) a rozpočtu.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Turek na pondělní jednání s Pavlem ze zdravotních důvodů nedorazí, oznámil Hrad

Kandidát Motoristů na ministra životního prostředí Filip Turek v pondělí nedorazí na plánované jednání s prezidentem Petr Pavlem. V neděli pozdě odpoledne to oznámil Hrad s tím, že se Turek omluvil ze zdravotních důvodů. Dříve mluvčí Motoristů Barbora Šťastná uvedla, že poslanec podstupuje vyšetření a intenzivní medikaci.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Zavoral a Novák diskutovali o možných změnách financování médií veřejné služby

Budoucí koaliční vláda ANO, SPD a Motoristů avizovala, že nahradí koncesionářské poplatky za veřejnoprávní média přímou platbou ze státního rozpočtu. Podle místopředsedy sněmovny Patrika Nachera (ANO) by změna mohla vstoupit v platnost nejdříve od roku 2027. O možných dopadech této změny v Otázkách Václava Moravce hovořili generální ředitel Českého rozhlasu (ČRo) René Zavoral a předseda Rady České televize (ČT) Karel Novák. Pozvání do pořadu nepřijali dva kritici současného modelu financování médií veřejné služby – místopředseda Rady pro rozhlasové a televizní vysílání Vadim Petrov a někdejší předseda Rady ČT a současný radní Pavel Matocha.
před 14 hhodinami
Načítání...