Praha - Statisíce Čechů žijících ve velkých městech, v okolí letišť nebo silničních a železničních tahů trápí nadměrný hluk. Kancelář ombudsmana před zbytečnými decibely navíc varuje a chce, aby to ministerstvo zdravotnictví zohlednilo v zákonu o ochraně veřejného zdraví, který právě dokončuje. Únik od hluku hledají ale i jednotlivá města. Pomoci mohou třeba nové typy asfaltu.
Města hledají únik od hluku, pomoci má „tichý“ asfalt
Rozdíl mezi hlukem, který vytváří auto jedoucí po normálním asfaltu, a tím, které se pohybuje po silnici se speciálním asfaltem, je asi 6 decibelů. To je podobný rozdíl jako mezi cirkulárkou a motorovou pilou. Jízda po silnici je tišší díky vláknům, která jsou napuštěna asfaltem. „Snížení hlučnosti je způsobeno mezerovitostí té směsi, která je pokládána,“ konstatovala mluvčí společnosti Eurovia Petra Kučerová.
Nový povrch je třeba v Říčanech na nejfrekventovanější ulici v městě. Zatímco dřív tu lidé vůbec neslyšeli televizi, teď ji mohou sledovat bez problémů, a to i přesto, že kolem jejich oken denně projede 20 tisíc aut.
Speciální asfalt zřejmě nemá velkou výdrž
Otázkou ovšem je, jak dlouho tichý asfalt vydrží. Stačila totiž jedna zima, aby povrch na některých místech popraskal. „Víme o tom, že Ředitelství silnic a dálnic naši Černokosteleckou ulici velice bedlivě sleduje, takže potom asi přistoupí k nějakým reklamačním krokům,“ míní starosta Říčan Vladimír Kořen.
Dalším způsobem, jak ztišit projíždějící auta, je, že se do asfaltu přidá rozdrcená směs z pneumatik. Zatím se tento speciální povrch jen testuje na Zlínsku u Zádveřic. U projíždějících aut se přitom podařilo snížit hluk až o 4,5 decibelu. „Proti klasickým směsím to snižuje hlučnost takovým způsobem, jako by polovina až 72 procent vozidel vůbec neprojelo,“ podotkl Jan Kudrna z Fakulty stavební VUT Brno.
Na Pražském okruhu už se v noci jezdí pomaleji
Takové ztišení by pomohlo i obcím kolem Pražského okruhu. Třeba tady v Jesenici obyvatelům vadí hluk z projíždějících kamionů. Nový asfalt nebo protihlukovou stěnu tu ale zatím ministerstvo dopravy neplánuje. Prozatím zde alespoň v noci snížilo rychlost. Mezi 22. a 6. hodinou musejí kamiony zpomalit na 60 kilometrů v hodině.
Takzvaný hlukový smog má v Česku tři hlavní původce - automobily, železnici a letadla. Na život v bezprostřední blízkosti letiště má v tuzemsku smůlu nejméně lidí. O to více ale bývá hluk obtěžující. Třeba startující tryskové letadlo vydává hluk o velikosti asi 120 decibelů. Prolétající vrtulník o jen o něco méně. Téměř denně je slyší obyvatelé Pardubic.
Letadla versus vlaky
Letadla nezpůsobují kromě hluku ještě otřesy, což se třeba o železniční dopravě říci nedá. Jedoucí vlak vydává hluk 90 decibelů, což je jen o deset méně než sbíječka. Na vlaky si vytrvale stěžují třeba v Rudolicích u Mostu. „Praskají vám zdi, všechno se klepe,“ poznamenal obyvatel Rudolic.
Automobily – případ Ostrovačice
O něco méně hlučná než vlaky jsou auta. U frekventovaných silnic a dálnic ale není výjimkou sedmdesát až osmdesát decibelů. Automobilová doprava je navíc téměř nepřetržitá a pro místní takřka neúnosná.
Několikaleté zkušenosti se silničním hlukem mají třeba Ostrovačice na Moravě. Městys, kolem kterého vede dálnice D1, patří mezi tři nejhlučnější obce v republice. Od roku 2004 sice mají Ostrovačice protihlukovou stěnu, hluku z projíždějících aut a kamionů je tu ale pořád hodně. Ostrovačice nadměrného hluku zbaví nový povrch dálnice. Při plánované rekonstrukci si ale o to víc řidičů bude cestu zkracovat právě přes obec.