Zákazníci podle pekařů sice stále kupují stejné množství obyčejných rohlíků a chleba, častěji ale sahají po těch nejlevnějších druzích. Naopak prodej sladkého pečiva klesl kvůli zdražování o desítky procent.
Lidé stále více kupují nejlevnější druhy pečiva
Cena potravin v květnu meziměsíčně znovu stoupla, tentokrát téměř o jedno procento. Chléb ale oproti dubnu zlevnil. Ve srovnání s loňským květnem je však jeho cena stále o šestnáct procent vyšší.
Oslovení pekaři potvrzují, že v poslední době neklesá pouze spotřeba klasických levnějších druhů pečiva, které zákazníci kupují hlavně kvůli ceně. Největší zájem je o pšenično-žitný chléb s kmínem typu Šumava. Naopak zájem o sladké a dražší pečivo je hlavně v době, kdy je ve slevové akci.
Zatímco v posledních letech cena chleba rostla velmi mírně, loni stoupla skokově. Za celý rok o více než devět korun. V říjnu se cena kmínového chleba vyšplhala téměř na čtyřicet korun za kilogram a na této úrovni se stále drží. Prudce rostla i cena pšeničného pečiva.
Čeští pekaři ročně podle svého svazu upečou téměř 600 tisíc tun pečiva. Skoro polovinu z tohoto objemu tvoří běžné pečivo, zhruba 45 procent připadá na chléb.
Popularita domácích pekáren
Kvůli vyšším cenám pečiva se stále více lidí přiklání k domácí přípravě. Ta se ale nemusí především v malém množství vyplatit. Kromě ingrediencí je totiž nutné připočítat minimálně energie.
„Kilo kmínového chleba by vyšlo na 41 korun, v obchodě vychází zhruba na 38 korun. Asi je určitě i časově snadnější po něm sáhnout v obchodě,“ hodnotí náročnost procesu jedna z domácích pekařek Kristýna Kubáňová.
Sladké pečivo se podle ní vyplatí více upéct doma. Spočítala si, že například domácí třená mramorová bábovka vyjde na 62 korun, za jednu v obchodě by zaplatila až 90 korun.