Vlaky se budou od neděle řídit podle upravených jízdních řádů. Největší změny se týkají mezistátní dopravy, zlepší se večerní spojení z Moravy do Bratislavy a ranní v opačném směru a expresy Praha–Žilina pojedou rychleji. S přestupem bude pro české cestující také lépe dostupná Ukrajina.
Letní změna železničního jízdního řádu bude tentokrát vcelku mírná. Zatímco loni se v červnu rušila doprava na několika východočeských tratích, tentokrát jsou novinky menší a většinou k lepšímu.
K těm největším patří protažení trasy railjetu, který zatím jezdí před osmou večer z Prahy do Břeclavi a v šest ráno opačným směrem – nově bude jeho cílem Bratislava. „Vlak nabídne dodatečnou kapacitu na této vytížené trase na okraji dne,“ poznamenal ředitel odboru dálkové dopravy Českých drah Petr Vondráček.
Zlepší se také spojení Prahy s Žilinou. Dosavadní jízdní řád počítá s dlouhým čekáním vlaků v Púchově – kvůli dlouhodobé výluce navíc část vlaků již od března v Púchově končí a do Žiliny vůbec nezajíždí. Nově budou opět jezdit v celé trase a navíc bez čekání, tedy o čtvrt hodiny rychleji.
„Cesta Valašským expresem mezi Prahou a Žilinou se zkrátí na 5 hodin 8 minut, resp. opačným směrem na 5 hodin 11 minut,“ vyčíslil mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.
Leo Express mírně odloží chystané zintenzivnění svého spojení Česka s Polskem. Vlak do Krakova, který zatím jezdí dvakrát týdně, bude jezdit denně až od 28. června, což znamená posun o tři týdny oproti původně avizovanému 7. červnu. Denně bude soukromý dopravce do Krakova navíc jezdit jen o prázdninách, od září spojení opět omezí na dva vlaky týdně.
Na vlak bude v Krakově nově čekat autobus, který bude pokračovat do Lvova. „Je to další krok k přímému propojení Polska s Ukrajinou. Do budoucna plánujeme zavést i vlakové spojení,“ uvedl výkonný ředitel Leo Expressu Peter Köhler.
Spíše formální je změna na trati z Prahy do Českých Budějovic. Z ní mizí spoj Regiojetu, který soukromý dopravce původně chtěl zavést od jara, ale nakonec vůbec nevyjel.
Regionální doprava: nové večerní vlaky, méně spojů na mošnovské letiště
V regionální dopravě dochází u některých spojů k minutovým posunům, je proto vhodné před začátkem nového týdne zkontrolovat, kterých vlaků se to týká. V Libereckém kraji začne zastavovat ranní rychlík v Zákupech, cyklovlak, který zatím jezdil jen v sobotu, pojede i v neděli a v jízdním řádu se objevuje také jeden pár večerních spojů z Frýdlantu do Raspenavy a zpět s odjezdem po jedenácté hodině. Pojede ale jen jednou – 6. července.
„Zajistí spojení z tradičních Hejnických slavností a také se upraví čas odjezdu ve směru na Liberec,“ vysvětlil mluvčí kraje Filip Trdla.
Cestující z Prahy a Středočeského kraje pak čeká spíše formální změna. Z dosavadní výluky vlaků, které jezdí z Prahy do Mladé Boleslavi a Turnova a mimořádně začínají na Masarykově nádraží místo Vršovic, se stane trvalý stav. I nadále tedy budou vlaky začínat a končit na Masarykově nádraží, ale již nepůjde o výluku.
Zároveň bude protažen víkendový spěšný vlak Brdy, který zatím jezdil z Prahy do Březnice. Nově pojede přes krajské hranice až do jihočeské Blatné.
Moravskoslezský kraj pak nechal omezit železniční spojení na Letiště Leoše Janáčka. Jeden ranní a jeden večerní pár vlaků z Bohumína a Ostravy již nepojede na letiště a místo toho obslouží Suchdol nad Odrou. Nový bude také večerní pár osobních vlaků Suchdol nad Odrou – Odry a zpět.
Novinky ze Slovenska: noční vlak dostane přípoje na Ukrajinu i do Polska
Pro české cestující mohou být zajímavé také novinky, které se české železnice přímo netýkají – jde o nové rychlíky Košice–Mukačevo a také Poprad–Muszyna. Na Ukrajinu budou jezdit denně, muszynské rychlíky, které například usnadní a zrychlí cestu do Pienin, pojedou pouze o prázdninových víkendech. V obou případech budou spoje navazovat na noční vlak z Prahy, bude tedy možné dojet s jedním přestupem na Zakarpatskou Ukrajinu nebo do slovensko-polského pohraničí.





