Letiště je bezpečné, ale policisté mají víc práce, říkají po vypnutí detekce obličejů odborníci

10 minut
Studio 6: Co se kontroluje na letišti
Zdroj: ČT24

Systém automatické detekce obličejů na pražském Letišti Václava Havla by měl znovu fungovat do konce roku. Policie ho dočasně vypnula kvůli nové evropské legislativě o umělé inteligenci. Podle odborníka na kyberbezpečnost Jakuba Alimova je na letišti bezpečno, protože tam funguje systémů víc. Spolumajitel technologického projektu Lexicon Labs Daniil Shakhovskiy ale mluví o zbytečných byrokratických omezeních.

Nová právní úprava vyžaduje pro další provoz výslovné předchozí povolení předsedy senátu vrchního soudu. Policie předpokládá, že povolení získá, aby mohla provoz letos obnovit.

„Jedná se o AI akt, který sjednocuje pravidla pro umělou inteligenci v celé Evropě. Zakazuje automatizované sledování lidí bez soudního příkazu, pokud je to plošně nasazeno, protože to považuje za vysoce rizikové,“ popsal důvody vypnutí systému Alimov. Nejedná se prý pouze o zpracování obrazu obličeje, ale o jakékoliv citlivé údaje, které zpracovává AI a dělá nad nimi rozhodnutí – například ovlivňuje přístup ke službám.

Fungování identifikace obličejů právě na letišti se už v minulosti setkalo s kritikou části veřejnosti, podle které jde o příliš velký zásah do soukromí lidí. Systém ale za šest let fungování pomohl zadržet 155 hledaných osob, mezi nimiž byli i pachatelé závažné trestné činnosti.

„Ten systém je napojený na kamerový systém, kde jsou, předpokládám, stovky kamer, a je vlastně jeho mozkem. AI v reálném čase vyhodnocuje obličeje hledaných osob, třeba cizinců, kteří mají zakázaný přístup do České republiky,“ říká expert.

Krok zpět?

Policie teď podle Alimova musí pracovat více „manuálně“. „Je to pouze jeden ze systémů ekosystému letiště. Když se vypne, neznamená to, že letiště je nebezpečné,“ ubezpečuje. Na letišti jsou podle experta systémy, které umí rozpoznávat chůzi, podezřelé chování, nebo odložené zavazadlo, jde i o různé rentgeny, skeny či čtečky biometrických pasů.

Rozhodnutí o vypnutí systému je podle Shakhovského krok zpět. „Systém, který již prokázal svou účinnost a pomohl dopadnout desítky nebezpečných pachatelů, byl nyní odstaven kvůli byrokratickým omezením,“ řekl ČTK.

V době, kdy technologie mohou bránit těžkým trestným činům, podle něj „oslabujeme ve jménu předběžného souhlasu schopnosti těch, kdo chrání naši bezpečnost“. „Celá tíha odpovědnosti tak znovu padá na bedra policistů, kteří už tak čelí nespočtu výzev. Jsou nuceni vracet se k metodám, které byly aktuální před desítkami let, zatímco rizika, jimž čelí, jsou ryze současná,“ dodal.

Akt o AI doplnil i kodex

Akt o AI byl přijat v srpnu loňského roku jako první ucelená regulace AI na světě. Nová pravidla, která nabyla účinnosti od soboty, se dotknou zejména velkých poskytovatelů AI modelů, jako jsou například ChatGPT, Gemini a Claude.

Pravidla se vztahují na obecné modely AI uvedené na trh po 2. srpnu. Pro modely uvedené před tímto datem platí dvouleté přechodné období do srpna 2027. Nové AI modely by měla doprovodit technická dokumentace podle vzoru Evropské komise, informace pro další subjekty v dodavatelském řetězci, které zamýšlí na základě AI modelů stavět další produkty, ale i shrnutí, jaká data se využívala ke trénování modelu.

„Je to první nařízení na světě, které omezuje AI. Evropská unie s tím přišla jako první a udává rámec na základě rizikovosti. Je tam spousta věcí ošetřených, které AI dělat nesmí, jsou tam věci, které jsou vysoce rizikové – je třeba zmíněné skenování obličejů. A jsou tam věci, které nejsou vůbec probádané nebo jsou neošetřené, to jsou třeba deepfake videa,“ dodává Alimov.

Akt o AI doplnil také dobrovolný kodex, jehož cílem je mimo jiné omezit generování obsahu porušujícího autorská práva a zavést mechanismy pro vyhodnocování rizik před uvedením modelu na trh i po něm. Podle Shakhovského však dobrovolné kodexy nestačí.

„Pomalé vyčkávání nás staví do závislosti na modelech velkých hráčů. Kdo dnes nemá nástroje na ověřování autenticity a původu obsahu, ztrácí. Potřebujeme povinné minimální standardy a infrastrukturu, která funguje i mimo dohled platforem. Vyhrává ten, kdo koná – ne ten, kdo čeká na pokyny,“ sdělil. Podle některých expertů také přichází pravidla pro modely umělé inteligence pozdě.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Od ledna ubude na úřadech 322 míst, schválila vláda

Na úřadech ubude od začátku ledna 322 míst, schválila podle premiéra Andreje Babiše (ANO) vláda. Nejvíce míst ubude na úřadu vlády, ministerstvech financí a průmyslu, řekl po zasedání kabinetu. Jde podle něj teprve o první kolo, úspory se budou ještě hledat. Na začátku roku 2025 bylo úřednických míst 73 520. Aktuální návrh takzvané systemizace počítá pro letošní rok s číslem 73 352.
13:54Aktualizovánopřed 14 mminutami

Pokud Babiš navrhne Turka na ministra, Pavel ho nejmenuje

Prezident Petr Pavel předpokládá, že premiér Andrej Babiš (ANO) na ministra životního prostředí čestného prezidenta Motoristů Filipa Turka nenavrhne. Pokud by ho navrhl, prezident by ho nejmenoval, ač to považuje za mimořádný krok. Uvedl to Hrad po Turkově schůzce s Pavlem. Podle předsedy Motoristů Petra Macinky Turek kandidátem na ministra zůstává. Babiš se chce s Turkem a Macinkou do Vánoc sejít, Pavlovi stanovisko řekne 6. ledna u novoročního oběda.
03:18Aktualizovánopřed 39 mminutami

Vlak v Roudnici opět poškodil trakční vedení, provoz je plně obnoven

V Roudnici nad Labem na Litoměřicku vlak během jízdy poškodil trakční vedení, v této stanici se to kvůli opravě mostu přímo nad tratí stává opakovaně. Na koridorové trati z Prahy přes Ústí nad Labem do Německa před polednem stál provoz v úseku Hrobce – Roudnice nad Labem, zhruba ve 12:45 mohly dálkové a regionální vlaky místem projíždět po jedné koleji, vyplývá z informací Správy železnic a Českých drah. Provoz byl již dle Správy železnic plně obnoven.
před 1 hhodinou

Brusel zahájil šetření české státní podpory pro jaderné bloky v Dukovanech

Evropská komise (EK) zahájila hloubkové šetření s cílem posoudit, zda je veřejná podpora, kterou Česká republika plánuje poskytnout na výstavbu a provoz dvou nových jaderných bloků v Dukovanech, v souladu s pravidly EU pro státní podporu. Komise o tom informovala v tiskové zprávě. Unijní exekutiva se chce zaměřit na vhodnost a přiměřenost státní podpory i na dopad, jaký toto opatření bude mít na hospodářskou soutěž na trhu.
před 3 hhodinami

Antimonopolní úřad zrušil zakázku na 180 trolejbusů pro Prahu

Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Mlsna definitivně zrušil zadávací řízení Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) na nákup až 180 bateriových trolejbusů za víc než tři miliardy korun. Úřad o tom informoval v tiskové zprávě. Rozhodnutí je pravomocné, DPP jej může napadnout správní žalobou u Krajského soudu v Brně. Vedoucí komunikace DPP Daniel Šabík uvedl, že podnik v příštím roce vypíše novou veřejnou zakázku.
před 3 hhodinami

Vláda stáhne ze sněmovny návrh rozpočtu fondu dopravní infrastruktury

Vláda stáhne ze sněmovny návrh rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) připravený předchozím kabinetem. Novinářům to po jednání vlády řekl premiér Andrej Babiš (ANO). Současná koalice návrh kritizovala kvůli jeho nesouladu s návrhem státního rozpočtu. Samotným návrhem rozpočtu na příští rok se vláda nezabývala.
před 4 hhodinami

Ministr Zůna se už nemá vyjadřovat k zahraničním otázkám, shodla se koalice

Ministr obrany Jaromír Zůna (za SPD) se bude napříště vyjadřovat k armádě a jejímu zabezpečení, zatímco postoje vlády k zahraničním otázkám včetně toho k Ukrajině bude sdělovat premiér Andrej Babiš (ANO). Dohodla se na tom koaliční rada ANO, SPD a Motoristů, oznámil místopředseda SPD Radim Fiala. Šlo o reakci na Zůnovy páteční výroky. Muniční iniciativu, ke které se Zůna v pátek také vyjádřil, projedná sedmého ledna Bezpečnostní rada státu.
před 5 hhodinami

Nová vláda chce na provozu ministerstev ušetřit pět procent

Noví ministři navrhují rušení neobsazených míst a konec některých úředníků na svých resortech. Škrty má v pondělí schvalovat vláda. Podle odborů ale dosavadní postup zatím plně neodpovídá zákonným požadavkům. Kritiku vzbuzují například kroky předsedy Motoristů Petra Macinky. Vláda ANO, SPD a Motoristů chce podle premiéra Andreje Babiše (ANO) na provozu ministerstev ušetřit pět procent.
06:00Aktualizovánopřed 5 hhodinami
Načítání...