Lepší čekání na vlak za miliardy. Stát slibuje dlouho odkládané opravy nádraží

2 minuty
Oprava všech zanedbaných nádraží potrvá až deset let
Zdroj: ČT24

Osm miliard dá v příštích pěti letech Správa železniční dopravní cesty do nádražních budov. Loni jich převzala téměř tisíc, které byly dříve ve správě Českých drah, a spokojena je se stavem pouhých sedmi desítek. K největším a nejdražším opravám budou patřit rekonstrukce hlavních nádraží v Praze, Plzni, Českých Budějovicích či Pardubicích.

Správa železniční dopravní cesty, která pečuje o státní majetek na železnici, slibuje, že se v nejbližších letech pustí do rozsáhlých rekonstrukcí, z nichž některé budou stát i stovky milionů. Nejdražší z nich bude oprava historické budovy pražského hlavního nádraží v Praze. „Předpokládáme, že by se náklady mohly přiblížit až k miliardě korun,“ upozornil náměstek ředitele SŽDC pro správu majetku Tomáš Drmola.

Rekonstrukce secesního skvostu v centru Prahy měla původně být „zadarmo“ – České dráhy byly dohodnuté se společností Grandi Stazioni, že hlavní nádraží včetně historické části opraví a odměnou jí bude dlouhodobý pronájem. SŽDC však slíbenou nájemní smlouvu neuzavřela, protože Grandi Stazioni po důkladné opravě nové odbavovací haly váhala s rekonstrukcí historické budovy. I když to znamenalo spory s italskou firmou i skutečnost, že opravu secesní památky nakonec zaplatí stát, ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) za takový postup železničáře pochválil.

„SŽDC ho (nádraží) bez problému provozuje. V roce 2019 začne s opravou celého nádraží. To znamená, nebude tam ta část, která není hezká. Kus fasády už se spravil, ale není to tak, jak by to mělo být,“ uvedl.

Podobně drahá jako rekonstrukce historické Fantovy budovy v Praze bude také oprava funkcionalistického pardubického hlavního nádraží. „Náklady odhadujeme na 980 milionů korun,“ uvedl náměstek Drmola. Součástí nádraží totiž je mnoho prostor, kudy cestující běžně neprocházejí, zejména bývalý nádražní hotel. Součástí nádražní budovy je například i opuštěné kino nebo bývalé lázně.

Stomilionová oprava čeká i stoleté budějovické nádraží

K dalším nákladným opravám patří rekonstrukce hlavního nádraží v Plzni za více než 300 milionů korun a téměř čtvrtmiliardová rekonstrukce teplického nádraží. Více než sto milionů činí odhadované náklady na rekonstrukce budov v  Chebu, Mostě, na pražském Smíchově a v Českých Budějovicích.

Budějovické nádraží je z nich zdaleka nejstarší, je „vrstevníkem“ historických hlavních nádraží v Praze či Plzni. Během 109 let tato novorenesanční budova se secesními prvky nasbírala památky takřka na vše, co se kolem ní dělo. Rakouská monarchie, první republika i 60. léta se připomínají v ozdobných prvcích na stěnách.

Na stropech se ale zase na některých místech připomíná voda. Celkově vyniká špatný stav výpravní budovy ve srovnání s podchody k nástupištím, které na ni navazují. Nástupiště budějovického nádraží jsou totiž čerstvě po rekonstrukci. „Vstupní brána do města, která vypadá jako naše nádraží, není hodna 21. století,“ charakterizoval budovu českobudějovický primátor Jiří Svoboda (ANO).

5 minut
Události v regionech: SŽDC chystá smlouvu s projektantem rekonstrukce budějovického nádraží
Zdroj: ČT24

Sedm oprav začne letos

SŽDC slibuje i opravy menších nádražních budov, které přijdou na desítky milionů. Letos by mělo začít prvních sedm z nich. Jde o projekty, které vznikly již v éře Českých drah. „Přejali projekty rekonstrukce sedmi nádraží. Všechny mají významnou přestupní frekvenci, ve většině platí, že už jsou modernizována z hlediska infrastruktury. Jsou nová nástupiště, výhybky, zabezpečovací zařízení, sdělovací zařízení a podobně,“ přiblížil generální ředitel SŽDC Pavel Surý.

Podle Tomáše Drmoly jde konkrétně o staniční budovy v Břeclavi, Kuřimi, Lipníku nad Bečvou, Přerově, Sokolově a Turnově, ale také jednu z největších a nejvýraznějších nádražních budov v Česku – královéhradeckou.

9 minut
Tisková konference SŽDC: Do nádraží půjde osm miliard
Zdroj: ČT24

Ostatní avizované opravy začnou v letech následujících. Například v Křižanově nebo Šternberku, kde železniční správa odhaduje cenu zhruba na 30 milionů korun, by se měla objevit lešení na nádraží již napřesrok. Opravy nádražních budov v Praze nebo Českých Budějovicích chce zahájit SŽDC v roce 2019, plzeňské či mostecké nádraží přijdou na řadu v roce následujícím a nádraží v Chebu bude muset počkat na zahájení opravy do roku 2022.

Nádraží, místo pro trestní oznámení a daňová přiznání

Opravená nádraží by potom neměla sloužit pouze dopravním účelům. Stát plánuje, že se stanou srdcem veřejného života v jednotlivých městech. SŽDC chce zrekonstruované prostory nabídnout úřadům, za pilotní projekt považuje přestěhování jednoho policejního obvodního oddělení v Prostějově do jedné z budov v areálu hlavního nádraží.

Dalšími kroky by podle Tomáše Drmoly mohlo být přestěhování finančního úřadu v Teplicích do zdejší nádražní budovy, až dojde na její rekonstrukci, a úředníkům by mohla sloužit i sedmipodlažní budova bývalého nádražního hotelu, která dominuje pardubickému hlavnímu nádraží.

„Na vládě jsem avizoval a budu avizovat všem kolegům, že taková možnost tady je,“ zdůraznil ministr Ťok.

Některé nádražní budovy by potom mohly převzít obce. Ty by pak zajistily, aby se nestávalo, že cestující v zimě mrznou před nádražím, protože je budova zcela zavřená a mrtvá. Podle ministra dopravy připadá v úvahu i možnost, že by vláda schválila jejich převody na obce za symbolickou cenu.

Nádraží Česká Třebová
Zdroj: ČT24/Milan Dolejší

Nádražní budovy aneb Cesta od státu k ČD a zase zpátky

Nádražní budovy skončily při dělení železnice v roce 2003 v majetku Českých drah. Léta se potom připravoval jejich převod na stát, ale proběhl až loni. Dráhy však celá léta váhaly s většími opravami – nechtělo se jim investovat, když bylo zřejmé, že o budovy přijdou a převod se již dlouho zdál být na spadnutí. Dalším důležitým argumentem je, že Správa železniční dopravní cesty jako státní organizace má lepší přístup k evropským dotacím než České dráhy jako akciová společnost. Ty by nyní podle Pavla Surého mohly pokrýt 70 až 80 procent nákladů na opravy.

Výsledek dlouhého čekání na převod nádražních budov má ale zcela zřejmý důsledek. „V okamžiku, kdy jsme nádražní budovy od Českých drah převzali, udělali jsme inventuru a napočítali cirka 70 budov, které nepotřebují žádnou rekonstrukci, jsou v dobrém stavebně-technickém stavu. Zbytek, tedy přes 900, opravu – tedy menší – nebo rekonstrukci – to je velká investiční akce – potřebuje,“ vyčíslil náměstek Drmola.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Poptávka po spolupráci s Evropou ve světě roste, míní Síkela

„Evropa je znovu vnímaná jako geopolitický hráč. Poptávka po ní roste,“ prohlásil v Událostech, komentářích eurokomisař Jozef Síkela (STAN), který má v Bruselu na starost agendu mezinárodního partnerství. Komise pod vedením Ursuly von der Leyenové je ve funkci už rok, při té příležitosti Síkela v rozhovoru se zpravodajem Petrem Obrovským své dosavadní působení zhodnotil. Do budoucna, i s ohledem na nástup nové vlády, význam své role vidí ve větší propagaci evropských myšlenek, sdělil.
před 6 hhodinami

ČSÚ: Maloobchodní tržby v Česku v říjnu meziročně stouply o 2,8 procenta

Maloobchodní tržby v Česku v říjnu opět meziročně vzrostly, bez započtení prodejů a oprav motorových vozidel se zvýšily o 2,8 procenta. V září to bylo po revizi rovněž o 2,8 procenta. Meziměsíčně tržby v říjnu stouply o 0,4 procenta. Data na svém webu zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ).
před 9 hhodinami

Ukrajinský velvyslanec ocenil ukrajinské děti úspěšné v českých školách

Ukrajinský velvyslanec v Česku Vasyl Zvaryč ocenil pamětní plaketou 24 ukrajinských dětí, které uspěly ve vědomostních, sportovních nebo uměleckých kláních. V tuzemsku jich žijí desítky tisíc, uprchly s rodiči z domova kvůli ruské invazi. Velvyslanec vyzdvihl, že si uchovávají ukrajinskou identitu a svými úspěchy přispívají k pozitivnímu obrazu českých škol, kroužků a sportovních týmů. Poděkování úspěšným dětem pořádalo velvyslanectví podruhé. V Česku je nyní asi 400 tisíc Ukrajinců, kteří jsou držiteli dočasné ochrany. Podle průzkumu Člověka v tísni se jich chce po válce vrátit na Ukrajinu zhruba pětina.
před 9 hhodinami

Trust na správu Agrofertu bude snazší založit dle cizího práva, říká právnička

Strukturu pro správu Agrofertu, se kterou počítá kvůli řešení svého střetu zájmů předseda hnutí ANO a kandidát na premiéra Andrej Babiš, bude podle Marie Zámečníkové z Právnické fakulty Masarykovy univerzity jednodušší založit podle jiného než tuzemského práva.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Zkušebních 150 kilometrů v hodině na D3 má první výsledky

Přesně dva měsíce uplynuly od zavedení rychlosti až 150 kilometrů v hodině na jihočeské dálnici D3 – pilotního projektu ministerstva dopravy s proměnným dopravním značením, které je možné upravovat podle aktuálních podmínek. Překračování limitu asi o patnáct až dvacet kilometrů za hodinu policisté zjišťují u několika řidičů denně. Vážnou nehodu dosud řešili jednu.
před 9 hhodinami

Burkina Faso propustila vězněného Čecha

Osm zaměstnanců mezinárodní nevládní organizace INSO, včetně českého občana, kteří byli v uplynulých měsících zadrženi v Burkina Fasu a nařčeni ze špionáže, bylo propuštěno na konci října, napsala s odvoláním na prohlášení organizace agentura AFP. V Nizozemsku sídlící INSO poskytuje bezpečnostní analýzy humanitárním organizacím působícím v regionu.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Zemřel moderátor Patrik Hezucký

Zemřel moderátor Patrik Hezucký, oznámila v pátek na instagramu rozhlasová stanice Evropa 2, kde víc než čtvrtstoletí uváděl pořad Ranní show. Bylo mu 55 let. Zdravotní problémy měl od podzimu. Vedle práce v rozhlasu Hezucký také daboval, moderoval některé televizní pořady a příležitostně hrál.
před 10 hhodinami

V litoměřické nemocnici za den oživovali čtyři novorozence, případ šetří policie

Porodnice v Litoměřicích prošetřuje resuscitaci čtyř novorozenců v Centru porodní asistence (CPA) během 24 hodin. Dvě miminka zemřela. Lékařka je mimo službu. Případem se na základě informací v médiích zabývá policie.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami
Načítání...