Praha – Žáci základních škol vytvořili reklamní kampaně proti podceňovanému problému kyberšikany. Snaze někomu ublížit za použití internetu či mobilních telefonů neumí velká část učitelů zabránit. Osobní zkušenost s ní přitom má podle speciálního průzkumu 10 procent dětí. Nejlepší kampaně v úterý ocení speciální porota. Žáci plakátů vytvořili také reklamní spoty do rozhlasu a televize. Do finále soutěže o nejpovedenější kampaň postoupilo čtrnáct škol.
Kyberšikana hrozí na každém rohu, kampaň jí má zatnout tipec
„Děti se naučily spoustu o sobě a využily věci, které už znaly k tomu, aby si ukázaly, jakým způsobem proti kyberšikaně bojovat,“ tvrdí Karel Derfl, ředitel ZŠ Chraštice. Na kampani spolupracovali žáci z celé školy. V úterý se dozví, jestli právě oni zaujali odbornou porotu a získají tak nějakou cenu. „Máme připravenou pěknou prezentaci. Nejvíc se nám povedlo audio,“ myslí si spoluautorka kampaně Blanka Běloušková.
Podle průzkumu dělaného na školách v Česku jen 39 procent dětí přesně ví, co je kyberšikana a podobně jsou na tom i učitelé. 10 procent školáků se s internetovým útiskem přímo setkalo. „Kybešikana nás předběhla,“ přiznává Jana Udatná, která je manažerkou projektu Minimalizace šikany.
„Uhání obrovskou rychlostí a my se teprve teď učíme, jak jí zabraňovat a jak s dětmi o tomto problému mluvit,“ dodává Udatná. Přitom 78 procent pachatelů kyberšikany pochází ze školních lavic, s obětí se dobře zná a o to je jejich útok citelnější a nebezpečnější.