Kritický rok na železnici - vážných nehod je pětkrát víc

Praha – České železnice zažívají rok plný závažných nehod. Do této kategorie patří havárie s oběťmi na životech, s vyšším počtem těžce zraněných nebo se škodou nad pět milionů korun. Zatímco v předchozích letech k nim v Česku docházelo v průměru zhruba třikrát do roka, letos už vyšetřovatelé vyjížděli k sedmnácti takovým událostem.

Drážní inspekce dnes uzavřela tři čtvrtě roku starou nehodu z Brna-Maloměřic a Česká televize má závěrečnou zprávu vyšetřovatelů k dispozici. Za příčiny nehody, při které vykolejil nákladní vlak a protijedoucí osobní spoj musel použít rychlobrzdu, označili inspektoři liknavost správců kolejí ze SŽDC.

Ti podle nich netušili o trhlině na výhybce, kontroly prováděli nedůsledně, špatně výhybku udržovali, a když už se o závadě před nehodou dozvěděli, tak jen fiktivně vykázali její opravu, nic však neudělali. „Do 31. května 2010 měla být odstraněna závada na výhybce, spočívající ve výměně jazyka a opornice. K této výměně nedošlo, ale administrativně bylo vykázáno, že závada byla odstraněna,“ konstatuje generální inspektor Drážní inspekce Roman Šigut.

I proto teď vyšetřovatelé mluví také o systémových příčinách – podle nich na trati docházelo k opakovanému selhání kontrolního systému provozovatele dráhy. Ten chybu přiznává a tvrdí, že za ni už byli jeho zaměstnanci potrestáni pokutami a tři z nich i výpovědí: „Stálo to post konkrétního traťmistra, který zodpovídal i za kontrolu této části železniční infrastruktury, dále post náměstka pro provoz na územní správcovské jednotce a odejít musel taky náměstek pro provozuschopnost dráhy na ředitelství SŽDC,“ vyjmenovává mluvčí SŽDC Pavel Halla.

Nehod je pětkrát více - hlavně kvůli strojvůdcům

Teď uzavřená brněnské nehoda nákladního vlaku navíc rozšiřuje už tak alarmující statistiky těch vůbec nejtěžších druhů havárií na kolejích. Letos jejich počet oproti předchozím letům narostl téměř o pět set procent. Patří mezi ně sice i havárie tramvají, přesto dominují právě železniční karamboly. Dohromady inspektoři vážných kolizí napočítali sedmnáct, loni i předloni přitom byly vždy jen tři, rok předtím pět a v roce 2007 opět jen tři. „Je to velmi negativní trend. Chceme nastavit taková systémová řešení, která by v roce 2012 výrazně nehodovost na železnici snížila,“ slibuje ministr dopravy Pavel Dobeš.

Jednotka řady 471 po nehodě na odbočce Odra
Zdroj: ČT24

Nejčastěji k vážným haváriím dochází kvůli dvěma příčinám. Jednou z nich je lidská chyba, tedy například nerespektování návěstidel strojvedoucími. Druhým problémem pak bývá technický stav trati. „Železniční infrastruktura zcela přirozeně a pochopitelně stárne, ve vztahu k únavě materiálu a ke stárnutí železnice jako celku je to možné,“ komentuje statistiky Pavel Halla, ale zároveň uklidňuje tím, že SŽDC teď zpřísnila své postupy: „V současné době zavádíme nové bezpečnostní standardy, co se týče kontroly tratí, železničního svršku i defektoskopických zkoušek.“

Ve skupině nejvážnějších letošních nehod figurují známé havárie. Mezi ty, za které mohla chyba lidského faktoru, bude pravděpodobně patřit nedávné vykolejení CityElefantu v Ostravě, srážka vlaků poblíž Nymburku z počátku října nebo únorová tragédie u Bosňan, při které jeden člověk zemřel. Naopak správci kolejí mají část odpovědnosti za ty karamboly, při kterých například vlaky narazily do stromů na trati.

Kontrol v terénu přibude

K takovým případům došlo například v červenci u Rychnova u Jablonce nad Nisou nebo v červnu poblíž Kraslic. Správa železniční dopravní cesty se pravděpodobně bude muset v budoucnu zpovídat také ze známé nehody nákladního vlaku u Vyškova, ke které došlo kvůli tomu, že v úseku bylo u kolejí až 98 procent uvolněných šroubů. „Detailně vyhodnotit, co způsobilo nárůst nehod, budeme moci po ukončení vyšetřování všech těchto mimořádných událostí. V tuto chvíi by to byly jen spekulace,“ říká generální inspektor Šigut.

Správci kolejí nyní začnou provádět defektoskopické zkoušky častěji a náprava už začala také v terénu. Správci kolejí vytipovali tři tisíce kilometrů tratí, kde hrozilo uvolnění šroubů – do seznamu patří třeba trasy od státní hranice do Lanžhota, z Lulče či Ivanovic do Vyškova, další v okolí Nezamyslic, Střelic nebo Kojetína. Na jejich opravu už vyčlenili 150 milionů korun. Pro rok 2012 pro ně navíc ministr dopravy chce získat víc peněz právě na údržbu, celkem usiluje o navýšení až o devět set milionů korun.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Decroix: Babišův vliv na Agrofert nesmí přetrvat skrytě. Smekám, vzkázal Štastný

Zástupci budoucí vládní koalice ocenili rozhodnutí šéfa ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert, aby se vyhnul střetu zájmů. Ministryně spravedlnosti v demisi Eva Decroix (ODS) Babišův krok rovněž vítá, upozorňuje však, že musí stanovené podmínky skutečně splnit a v holdingu neudržovat ani neformální vliv. Podle poslance Radka Kotena z hnutí SPD, jež s ANO a Motoristy zasedne ve vládě, by se Babišův krok neměl dále zpochybňovat. Boris Šťastný (Motoristé) Babišův krok označil za „bezprecedentní a státnický“.
11:15Aktualizovánopřed 7 mminutami

V litoměřické nemocnici za den oživovali čtyři novorozence, případ šetří policie

Porodnice v Litoměřicích prošetřuje resuscitaci čtyř novorozenců v Centru porodní asistence (CPA) během 24 hodin. Dvě miminka zemřela. Lékařka je mimo službu. Případem se na základě informací v médiích zabývá policie.
před 23 mminutami

ČSÚ: Maloobchodní tržby v Česku v říjnu meziročně stouply o 2,8 procenta

Maloobchodní tržby v Česku v říjnu opět meziročně vzrostly, bez započtení prodejů a oprav motorových vozidel se zvýšily o 2,8 procenta. V září to bylo po revizi rovněž o 2,8 procenta. Meziměsíčně tržby v říjnu stouply o 0,4 procenta. Data na svém webu zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ).
před 2 hhodinami

Meteorologové varují před náledím

Převážně v Čechách a na Českomoravské vrchovině se může od pátečního večera do sobotního rána tvořit náledí. Informoval o tom Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ), který vydal výstrahu s nízkým stupněm nebezpečí. Podle meteorologů hrozí na neošetřených komunikacích problémy v dopravě, opatrní by měli být i chodci.
před 3 hhodinami

Nová vláda by o důvěru sněmovny mohla žádat 13. ledna, uvedl Okamura

Hlasování Poslanecké sněmovny o důvěře vládě Andreje Babiše (ANO) by se dle koaliční rady ANO, SPD a Motoristů mohlo odehrát 13. ledna, uvedl šéf dolní komory Tomio Okamura (SPD). K samotnému jmenování vlády by dle něj mělo dojít pár dní poté, co prezident Petr Pavel jmenuje Babiše premiérem. K tomu má dojít v úterý 9. prosince.
11:35Aktualizovánopřed 3 hhodinami

Trust na správu Agrofertu bude snazší založit dle cizího práva, říká právnička

Strukturu pro správu Agrofertu, se kterou počítá kvůli řešení svého střetu zájmů předseda hnutí ANO a kandidát na premiéra Andrej Babiš, bude podle Marie Zámečníkové z Právnické fakulty Masarykovy univerzity jednodušší založit podle jiného než tuzemského práva.
před 3 hhodinami

Advent na blátě. Příští týden půjdou teploty nad deset stupňů

Bláto místo závějí, déšť místo sněhu. A teploty blížící se 15 stupňům nad nulou – to není tradiční představa adventu. Ale již za pár dní to podle předpovědi počasí bude realita Česka.
před 4 hhodinami

Lidé na náhradu kloubu čekají až tři roky. Změnit to mají i roboti

Na výměnu kyčelního či kolenního kloubu čekají pacienti v tuzemsku i několik let. Některé nemocnice se proto snaží zrychlit operace pomocí robotických systémů, nových typů endoprotéz nebo multidisciplinárních postupů ERAS. Přestože moderní technologie mohou zlepšit přesnost výkonu a urychlit rekonvalescenci, jejich širší využití brzdí vysoké pořizovací náklady i kapacitní limity jednotlivých pracovišť.
před 5 hhodinami
Načítání...