Londýn – Nápad na použití plastů při konstrukci auta už tu byl a je tu opět, tentokrát však ve velkém. Britští vědci ve spolupráci s Evropskou unií vyvinuli prototyp nákladního auta s použitím plastových částí. Není z nich ale celá jeho karoserie, sklolaminátová je však pouze kostra návěsu. I to by mělo pomoci k výraznému snížení hmotnosti nákladních automobilů, které by tak méně ničily a zatěžovaly silnice. Navíc by lehčím náklaďákům mohly stačit slabší motory, které do vzduchu nepouštějí tolik škodlivin.
Kamion z plastu trabanty nepřipomíná
Prototyp nákladního auta s plastovým návěsem vypadá docela obyčejně a má shodnou nosnost jako běžné náklaďáky. Je ale o 1,5 tuny lehčí. Zásadní je rozdíl ve hmotnosti návěsů, která je čtvrtinová oproti běžným konstrukcím.
Plastové návěsy vznikly v rámci projektu Evropské unie Clearmould v laboratořích ve Velké Británii. „Používáme recyklovatelné pryskyřice s vysokým obsahem pevných úlomků, čímž pak dostaneme konstrukční termoplasty. Ty nám umožňují, abychom vytvořili velké objekty ze zcela recyklovatelných kompozitů. Oproti běžným materiálům ušetříme na hmotnosti a také si můžeme všelijak pohrát s formami a tvary, například můžeme využít aerodynamiku,“ vysvětlil výzkumník projektu Clearmould Matthew Turner.
Britové vyrobili kostru ze sklolaminátu, který nejprve upravili tak, aby byl tvrdší a víc vydržel. Výsledkem tak je pevný, ale velmi lehký materiál. Půl centimetru silný plátek vydrží v jediném bodě až šedesátikilogramovou zátěž.
Pro budoucí uživatele plastových návěsů může být stejně důležitá jako nízká hmotnost i tvarovatelnost plastů. „Máme velké, ploché, hladké tvary, na rozdíl od klasických kovových návěsů. Ty jsou zespodu velmi komplikované a skládají se z mnoha malých jednotlivých částí,“ řekl výzkumník David Goodwin. I tvarováním návěsu lze dosáhnout dalšího snížení spotřeby. Nákladní auto z kompozitů má nižší odpor vzduchu. Ve vysokých rychlostech - například při jízdě na dálnici - to může znamenat velkou úsporu paliva.
Jenže u každého nákladního auta je samozřejmě podstatné to, jak jezdí a kolik toho uveze. První testy na zkušebním okruhu dopadly dobře a konstruktéři plastových návěsů nešetří optimismem.
Na návěs se při testech napřed upevní náklad o hmotnosti 28 tun. Po celé jeho ploše se potom rozmístí senzory, které během testů snímají hodnoty zatížení konstrukce. Řidič pak jezdí s kamionem na různých druzích povrchu. Konstrukce návěsu se tak prověří přes výtluky na silnici a zpomalovací pruhy. Při brždění musí návěs absorbovat nárazy. Zatím jsou výsledky všech zkoušek pozitivní a uvidíme, kdy se nápadu chopí výrobci nákladních aut.