Divišov (Benešovsko) – Na dálnici D1 na úrovni Benešova začaly přípravné práce na otevření prvního zmodernizovaného jízdního pásu. Pro řidiče bude představovat ochutnávku budoucí podoby celé dálnice mezi Prahou (resp. Mirošovicemi, kde končí šestipruh) a Brnem. V praxi to znamená, že stavbaři se přesunou na druhý jízdní pás a řidiči budou jezdit po tom již opraveném. Změny začnou v sobotu, a proto bude částečně uzavřena dálniční křižovatka Šternov. V nejbližších týdnech proběhne obdobná změna provozu i v dalších dvou modernizovaných úsecích.
Je libo okusit opravenou D1? Po víkendu řidiči pojedou po novém povrchu
Jako první stihli stavbaři dokončit modernizaci jízdního pásu dálnice D1 ve středočeském úseku Šternov–Psáře (41. až 50. kilometr). Byl přitom poslední, kde začaly přípravné práce. K tomu, aby získali pomyslné vavříny pro nejrychlejší dokončení opravy celého dálničního úseku, bude třeba obdobně rekonstruovat i druhý jízdní pás. Příprava k převedení dopravy na čerstvě opravenou část dálnice začne v sobotu v poledne a bude mít čtyři etapy.
Nejprve bude do neděle zúžen nájezd na dálnici na 41. kilometru, v neděli současně začne uzavírka jednoho pruhu mezi 48. a 49. kilometrem ve směru na Brno. Od pondělí do čtvrtka potom bude v každém směru uzavřen jeden pruh v celém úseku mezi 40. a 49. kilometrem. Až od pátku se potom provoz vrátí k výlukovému uspořádání, na které jsou již řidiči zvyklí – dva úzké pruhy v každém směru oddělené provizorním svodidlem s omezením rychlosti na 80 km/h. Podle Ivana Čásenského, který na modernizaci D1 vykonává za ŘSD stavebně technický dozor, je takové uspořádání nejvhodnější a osvědčilo se. „Statistika vychází velmi dobře, nehodovost byla minimální, nestala se tam žádná vážná dopravní nehoda,“ odkázal v Událostech, komentářích na výsledky posledních měsíců, kdy se takto jezdilo při opravě první poloviny dálnice.
Omezení při převádění provozu do protisměru:
- sobota a neděle: zúžení nájezdu na D1 na křižovatce Šternov (41. km)
- neděle: mezi 48. a 49. km provoz na Brno pouze v jednom pruhu
- od pondělí do čtvrtka: mezi 40. a 49. km v každém směru provoz pouze jedním pruhem
Na dalších třech úsecích, kde oprava dálnice také probíhá – u vysočinských Hořic, Jihlavy a Velké Bíteše – se zatím ještě bude jezdit stejně jako dosud. Na dvou těchto úsecích ale proběhne obdobná změna po dokončení opravy jednoho jízdního pásu v příštích týdnech, podle mluvčího Ředitelství silnic a dálnic Jana Rýdla se začne doprava převádět u Hořic 4. srpna resp. 11. srpna u Jihlavy.
Přestože zde bude oprava první poloviny dálnice hotová později než v úseku Šternov – Psáře, nelze podle Jana Rýdla hovořit o vážném zpoždění. „Jestli je tam nějaký skluz, tak je v řádu jednotek dnů,“ podotkl. Jiné je to v úseku Lhotka – Velká Bíteš. Tam teprve v tomto týdnu skončily přípravné práce a začala modernizace první poloviny dálnice. Příprava na rekonstrukci trvala déle než rok kvůli problémům s podložím, jehož stav neodpovídal dokumentaci, a sporu stavební firmy se státem o vícepráce.
Po dokončení všech čtyř nyní rozpracovaných úseků bude celá modernizace hotová sotva z pětiny. Celkem je rozdělená do 21 částí, opravy budou podle Ivana Čásenského pokračovat podle současných odhadů do roku 2020 nebo 2021.
ČT o opravě D1: K dispozici jsou speciální stránky, Facebook i Twitter
Všechny zprávy České televize o modernizaci dálnice D1 naleznete na speciálních stránkách dejednicka.cz. Naleznete na nich také přehled a mapy právě modernizovaných úseků. Informace o modernizaci D1 nabízí ČT také prostřednictvím speciálního facebookového profilu a účtu na Twitteru, kde mohou informace o dění na rozkopané dálnici sdílet také řidiči.