Praha - V zahraničí dostává ocenění, doma má potíže. Dagmar Rýdlová je autorkou počítačového programu Jazyky bez bariér. Vymyslela ho jako pomůcku pro dyslektiky a na veletrhu inovací v Norimberku dostal stříbrnou medaili. Jeho cesta Českem však není jednoduchá. Protože Dagmar Rýdlová nemá pedagogické vzdělání, odmítlo jí ministerstvo školství udělit akreditaci, kterou ale potřebuje, aby s programem naučila pracovat učitele.
Jazyky bez bariér - nová pomůcka pro dyslektiky
Jiná výslovnost, jinak se píše. Pro zdravého žáka většinou není angličtina větší problém, pro dyslektiky je to ale leckdy trápení. Dagmar Rýdlová to ví z vlastní zkušenosti. Její program Jazyky bez bariér s tím proto počítá. „Učivo je víc nafázované, texty jsou nafázované do jednotlivých vět a jednotlivé věty jsou nafázované do slovíček,“ vysvětluje Rýdlová.
Dyslektik má u cizího jazyka problém napsat to, co slyší. Hůře rozlišuje po sluchové stránce, takže jednotlivá slovíčka mu splývají. Zrakové vnímání proto podporují v programu obrázky, sluchové zvukové nahrávky. Tempo může být individuální, dají se tu vytvořit texty vlastní, ale třeba i zpracovat učebnice, které děti používají ve školách.
Helena Pálenská, ZŠ Hanspaulka
„Třeba interesting je pro tyhle děti dlouhé slovíčko, takže se učí postupně písmenko po písmenku, a když to napíší dobře, zazvoní rolnička. Je to rozhodně přínosný program.“
Učitelé se s programem musí naučit pracovat. Dagmar Rýdlová je ale paradoxně sama vzdělávat nesmí. Přestože se dyslexií zabývá 20 let, nedostala od ministerstva akreditaci. Podle mluvčího ministerstva školství Václava Koukolíčka neměla potřebnou kvalifikaci pro výuku anglického jazyka ani kvalifikaci speciálního pedagoga.
Jedinou šancí je podle mluvčího požádat o výjimku ze zákona. Učitelé přitom potvrzují, že program dyslektikům jednoznačně pomáhá. Jazyky bez bariér zatím používá několik desítek škol, zájem ale roste. Třeba nedávno program pořídila pro všechny své školy Praha 6.