Kostel Všech svatých na Pražském hradě, který církev získala nad rámec loňského memoranda, jí byl vydán na základě „vzájemné dohody“. Uvedl to mluvčí prezidenta Jiří Ovčáček. Podle memoranda o majetkovém vyrovnání měla církev získat na Hradě pouze Jiřský klášter a Nové proboštství, zatímco kostel Všech svatých měla jen užívat k liturgickým účelům.
Hradní kostel Všech svatých dostala církev po vzájemné dohodě
„Jde o výsledek vzájemné dohody. Pražský hrad je nejen centrem české státnosti, ale stává se i centrem duchovním. V době relativizace hodnot jde o významný krok,“ řekl mluvčí. Zástupci Správy Pražského hradu a církve podepsali v pátek za přítomnosti arcibiskupa Dominika Duky a prezidenta Miloše Zemana dohody o majetkovém vyrovnání.
Kostel Všech svatých získá podle dohody Kolegiátní kapitula Všech svatých na Hradě pražském, a to včetně pozemku a movitého vybavení. Metropolitní kapitula získá budovu Nového proboštství a Náboženská matice klášter svatého Jiří.
Církev se podle dohody vzdala nároků na dalších sedm hradních nemovitostí, která Správě Pražského hradu umožní jejich opravu a provoz. Zároveň se zavázala do pěti let opravit objekty, které získala.
V Jiřském klášteře bude muzeum
Nové proboštství bude v budoucnu využíváno jako sídlo metropolitní kapituly, kapituly Všech svatých a metropolitního soudu. Jiřský klášter by měl být sídlem arcidiecézního muzea se stálou expozicí věnovanou duchovním dějinám českého národa a prostorem pro dočasné výstavy sakrálního umění.
O využití kostela Všech svatých, který už před několika lety opravovala správa Hradu, ale Duka ani Zeman nemluvili.
Kostel přiléhá ke starému Královskému paláci a přímo navazuje na Vladislavský sál. Na místě románské palácové kaple stejného zasvěcení ho vystavěl Petr Parléř. Kostel byl podle starých pramenů nádherně vyzdoben po vzoru pařížské Sainte Chapelle. Po požáru v roce 1541 z něj ale zbyly jen obvodové zdi.
Při obnově byl kostel prodloužen až k průčelí Vladislavského sálu a při dalších úpravách s ním byl spojen portálem. Jednolodní, převážně renesanční stavba se dvěma kaplemi, je vybavená barokním mobiliářem, presbytář chrámu je gotický.
Hlavnímu baroknímu oltáři dominuje obraz Všech svatých od Václava Vavřince Reinera z roku 1732. V kostele jsou od roku 1588 uloženy ostatky sv. Prokopa, jehož životu je věnovaný i obrazový cyklus na stěnách. V kostele jsou i barokní varhany zřejmě z roku 1790.