Historický vlak míří na Gotthardskou dráhu

Praha - Z Prahy se ráno vydal na cestu do švýcarského Gotthardu Evropský parní expres. Soupravu tvoří parní lokomotivy ze 40. let, salonní vagon prezidenta Masaryka a doprovodné vozy, které jezdily s prezidentem Husákem. Historický vlak, který opouští železniční depo jen několikrát do roka, projede během šesti dní trasu dlouhou víc než tři tisíce kilometrů.

Salónní vagón byl pro prezidenta Masaryka vyroben přímo na míru. Používal ho hlavně pro cesty na Slovensko. Později v něm jezdil i Edvard Beneš a do Německa i prezident Emil Hácha v osudných březnových dnech roku 1939. „Chtěli jsme pro příznivce parních strojů připravit nevšední zážitek a poprvé dojet do Švýcarska s českými parními lokomotivami,“ vysvětluje organizátor akce Radek Panchartek.

Vlak táhne Modrý Albatros, který letos slaví šedesát let. Ze čtyřiceti exemplářů dnes zbývají už jen dva. Jako první lokomotiva u nás byl vyrobený podle výtvarného návrhu. Albatros je naší nejrychlejší parní lokomotivou - v roce 1964 dosáhl na zkušebním okruhu ve Velimi rychlosti 162 kilometrů za hodinu.

Gotthardská dráha byla postavená před 125 lety. „Jedná se o jednu z nejslavnějších alpských drah s proslulými šroubovicovými tunely a vrcholovým, čtrnáct a půl kilometru dlouhým tunelem přes hlavní hřeben švýcarských Alp,“ popisuje výjimečnou trať historik železnic Karel Zeithammer. Ražba tunelu alpským masivem si vyžádala životy 177 dělníků.

Vydáno pod