Praha - Poslanecká sněmovna ve středu schválila nová pravidla pro elektronickou poštu s úřady. Ministerstvo vnitra by mělo zřídit virtuální elektronické schránky, kam se budou ukládat dopisy pro úřady a pro občany. Zákon musí ještě schválit Senát a podepsat prezident. V platnost by pak mohl vstoupit od 1. července příštího roku. Nové nařízení by se povinně vztahovalo na všechny úřady a právnické osoby v České republice. Občané by měli možnost volby.
Elektronická pošta s úřady by mohla fungovat od příštího roku
„Datové schránky by měly být státem garantovaný systém komunikace občanů s úřady a obráceně úřadů s občany,“ uvedl náměstek ministra vnitra Zdeněk Zajíček. Novinka ale má i svoje právní úskalí. Každý, kdo bude mít datovou schránku, musí počítat s tím, že od okamžiku doručení zprávy poběží desetidenní lhůta pro její vyzvednutí, poté bude zpráva automaticky brána jako doručená.
O něco složitější je otázka bezpečnosti. Ze zákona totiž nevyplývá, jak budou aplikace pracovat. „Nebezpečí spatřuji v převodu papírových dokumentů do datové podoby. Tyto dva formáty mají být podle zákona totožné, což ve skutečnosti nejde. Obtíže nastanou především v dokazování při trestním řízení,“ upozornil odborník na informatiku z ČVUT Václav Jirovský. Podle Zajíčka se ministerstva budou snažit najít takovou cestu, aby věrohodnost dokumentu byla jako důkaz postačující.
Datové schránky mají mít vybrané státní úřady, soudy, zdravotní pojišťovny, samosprávné orgány nebo státní fondy. Ministerstvo vnitra si od zákona o eGovernmentu slibuje snížení byrokracie a šetření času občanů i úředníků.