Praha – Města, kterými neprocházejí rušné státní silnice, jsou nejbezpečnější, naopak v těch, jejichž středem procházejí vytížené mezistátní komunikace, je nejméně bezpečno – alespoň pokud jde o dopravu. Vyplývá to z nového ČP Indexu – žebříčku bezpečnosti krajských a okresních měst založeném na roční statistice nehod. Mezi nejbezpečnější města letos patří Rokycany, Svitavy, ale oproti minulosti i Jičín nebo Česká Lípa, na chvostu naopak zůstávají Uherské Hradiště nebo Náchod. Z krajských měst je nejbezpečněji v královéhradeckých ulicích.
ČP Index: Nejméně bezpečno je ve městech, která marně čekají na obchvat
Bruntál, Rokycany a Svitavy jsou města, kde se dva roky v řadě nestala nehoda, která by si vyžádala těžké zranění nebo by skončila smrtí. Bez závažné nehody loni mezi okresními městy skončily také Domažlice, Česká Lípa, Jičín, Rychnov nad Kněžou a Tachov. Pozice poměrně bezpečných měst obhájily také Beroun, na pozici vysoko v tabulce se po loňském propadu vrátil také Most. Mezi krajskými městy se stalo relativně nejméně nehod se závažnými následky v Hradci Králové. S výjimkou měst, kde k žádné tragické nehodě nedošlo, není pozice absolutní. Počet nehod je vztažený k počtu obyvatel, pojišťovna navíc klade důraz na nehody způsobené vysokou rychlostí v zastavěných oblastech měst.
Jak ale ukazuje srovnání s loňským ČP Indexem, nelze města, která byla loni na vrcholu, prohlásit bezvýhradně za nejbezpečnější. Například Jičín se do čela vyšvihl z 55. příčky, Česká Lípa ze 48. Přesto mají města, která figurují na vyšších příčkách, společné prvky: Jičín, Rokycany, Beroun či Most mají obchvat, resp. dopravu odvedenou na dálnici, Česká Lípa nebo Rychnov mají průtah. Dalšími městy sice procházejí státní komunikace, často ale jde o méně frekventované tahy nebo úseky. Jiné to však je ve městech na konci tabulky. Dlouhodobě tam figurují Náchod a Uherské Hradiště, po roce se k nim vrátil také Mělník. Jde o města, která již léta marně usilují o obchvat, ale stále se pod okny jejich obyvatel valí tisíce kamionů i osobních aut pospíchajících po nejvytíženějších silnicích I. třídy, které v Česku jsou. Totéž platí i o Českých Budějovicích, které jsou na nejhorší pozici tabulky krajských měst a spodní příčky jim patří dlouhodobě, loni však poslední nebyly. „Za propad z desátého místa v roce 2013 na třinácté místo v roce 2014 může šest smrtelných nehod (z nichž polovina byla zaviněna nepřiměřenou rychlostí) a 27 nehod s těžkým zraněním,“ uvedla mluvčí České pojišťovny Zuzana Buriánková.
Svoji roli ale hraje i náhoda a štěstí. Jičín loni vyskočil na vrchol, přestože se dopravní opatření ve městě neměnila – obchvat silnic I/16 a I/35 existuje již léta, naopak zvažovaná silnice severně od města stále neexistuje. Změny nenastaly ani v Kutné Hoře, která se naopak propadla z čela tabulky až na 56. místo a významný propad zaznamenal i Rakovník.
Bezpečnost měst podle ČP Indexu:
Krajská města:
- Hradec Králové
- Olomouc
- Ústí nad Labem
- Pardubice
- Praha
- Liberec
- Plzeň
- Jihlava
- Ostrava
- Karlovy Vary
- Zlín
- Brno
- České Budějovice
Okresní města:
- sdílené 1. Domažlice, Tachov, Česká Lípa, Jičín Rokycany, Svitavy
- 9.–20. Most, Beroun, Sokolov, Chrudim, Blansko, Semily, Břeclav, Frýdek-Místek, Pelhřimov, Kroměříž, Vyškov, Karviná
- 21.–30. Tábor, Šumperk, Český Krumlov, Cheb, Louny, Litoměřice, Písek, Havlíčkův Brod, Prachatice, Benešov
- 31.–40. Ždár nad Sázavou, Chomutov, Vsetín, Příbram, Nový Jičín, Opava, Znojmo, Jindřichův Hradec, Děčín, Kolín
- 41.–50. Prostějov, Jablonec nad Nisou, Kladno, Třebíč, Jeseník, Teplice, Rakovník, Mladá Boleslav, Hodonín, Klatovy
- 52.–59. Ústí nad Orlicí, Trutnov, Přerov, Strakonice, Nymburk, Kutná Hora, Uherské Hradiště, Mělník, Náchod