Obyvatelé některých obcí si stěžují na špatné doručování poštovních zásilek. Podle starostů situaci zřejmě způsobila optimalizace doručovací sítě a mimo jiné třeba i rušení pracovních míst a slučování poboček. K 1. březnu z České pošty odešlo přes tisíc zaměstnanců. Soukromým přepravcům se naopak daří, hlavně díky objednávkám z e-shopu, které tvoří zhruba tři čtvrtiny.
Česká pošta v rámci restrukturalizace propouštěla. Soukromým přepravcům se daří, díky on-line nákupům
Propouštění je součástí restrukturalizace, která má Českou poštu letos dovést zpět do černých čísel. Podnik loni hospodařil se ztrátou bezmála 1,4 miliardy korun.
Například na poště v Černošicích u Prahy podle místních už několik měsíců nefunguje doručování zásilek tak, jak má. Někteří na ně čekají i čtvrt roku. Starosta Černošic Filip Kořínek (Věci černošické) stížnosti na služby pošty měsíc sbíral. Sešlo se mu jich přes padesát.
„Nejčastější jsou nedoručení zásilky přesto, že člověk byl doma, případně opožděné doručení, ať už balíků, nebo třeba doporučených dopisů, ale i těch obyčejných,“ říká starosta.
Podle pošty situaci částečně způsobila absence pracovníků v době koronaviru a třeba i nasazení brigádníků. „Pokud nastoupí brigádník, je první den v práci, tak je logické, že nemůže znát tu svoji práci stoprocentně,“ vysvětluje mluvčí Matyáš Vitík.
Jen loni zaznamenal telekomunikační úřad přes čtyři sta stížností na poštovní provozovatele, většina z nich se týkala služeb České pošty. „Ty nejčastější jsou na dodávání zásilky, tam se můžeme bavit o tom, že zásilka nebyla vůbec dodána nebo nebyl učiněn pokus o dodání,“ přibližuje radní ČTÚ Lukáš Zelený.
Jasné nicméně je, že se mění struktura toho, co lidé posílají. Počet přepravených balíků Českou poštou loni meziročně vzrostl o bezmála 15 procent. Naopak listovních zásilek lidé poslali o 12 procent míň.
Víc on-line nakupů, víc práce pro soukromé přepravce
Zatímco Česká pošta část lidí propouštěla, soukromí přepravci naopak nové zaměstnance nabírali. Pro většinu z nich byl loňský rok rekordní a zásilek mají víc i letos, hlavně díky většímu množství objednávek z e-shopů. I přes připravované znovuotevření kamenných obchodů přepravci očekávají, že zájem o jejich služby bude větší i dál.
„Značná část spotřebitelů si vyzkoušela nově nakupování na internetu a částečně u něj i zůstala. My jsme přeskočili v rámci e-commerce vývoj jednoho, možná dvou let,“ říká obchodní ředitel jedné z přepravních společností PPL Milan Loidl. Ta loni rozvezla 44 milionů balíků, což je asi o třetinu víc než předchozí rok.
Miloš Malaník z konkureční společnosti DPD je také spokojený. „Měli jsme loni velmi úspěšný rok. Byl to rok, kdy naše objemy rostly zhruba o 25 procent. Růst byl generován hlavně e-shopy,“ přibližuje.
Právě z e-shopů pochází asi 75 procent veškerých zásilek a jejich podoba se liší dle jednotlivých období, třeba teď nejsou výjimkou ani pneumatiky.