Černý pátek přilákal lidi do obchodů. Není ale sleva jako sleva

Události: Černý pátek motivoval lidi k nákupům (zdroj: ČT24)

Některé obchody v pátek nabízely zboží i s víc než padesátiprocentní slevou. Tržby se podle odhadů oproti loňsku zvýší až o třetinu. Zákazníci by ale při nákupu měli být opatrní a ceny porovnávat třeba s nabídkou konkurence.

Dvacet procent na vše – Martina Kejdušová si pětinovou úsporu při nákupu knížek pochvalovala. „Je to super. A zvlášť před Vánocemi, když jsou útraty největší,“ poznamenala zákaznice.

Slevy v dalších obchodech přilákaly do Brna i stovky jiných zákazníků. V Pardubicích se na nával připravovaly dokonce i kavárny.

„Výjimečně nás tady dneska bude pět. Protože tak jako každý rok na Black Friday očekáváme vysoké tržby,“ konstatovala Barbora Bartoníčková, manažerka kavárny Costa Coffee.

Zákazníci neubývají, naopak ještě přibývají

Stejně tak v jednom pražském hračkářství. Po loňských výpadcích v dodávkách zboží mají tento rok zásob dost.

„Letos máme víc věcí v akci. Zákazníci neubývají, naopak ještě přibývají, dokonce na téhle konkrétní prodejně máme dvojnásobné tržby oproti loňskému roku,“ uvedla Veronika Kolářová, vedoucí prodejny Království hraček Bambule.

V centru metropole se ale návštěvnost příliš nelišila od běžného dne. Cíleně na slevy se nevydala ani Eva Uhnavá: „Spíš aby mi to sedělo, aby se mi to líbilo, a cena není úplně na prvním místě,“ konstatovala v prodejně obuvi.

Do pražských Letňan v pátek přes den Černý pátek příliš velké davy lidí nepřilákal. Oslovení obchodníci se ale shodují, že je to tím, že akční zboží nabízí minimálně od pondělí a někteří ještě déle.

Lidé jsou zvyklí

Zatímco v libereckých řetězcích mají slevy už několik týdnů, v malých obchodech si to dovolit nemohou.

„Vyloženě tady na prodejně máme Black Friday jen dneska v pátek. Určitě to lidi přitáhne, vlastně na to čekají, prostě jsou na to zvyklí,“ podotkla Marie Dvořáková, prodavačka z obchodu Timo.

Slevy přitáhly lidi také do e-shopů – třeba ten s kosmetikou Notino už zaznamenal výrazně vyšší tržby. „My už jsme v rámci Black Friday začali tento týden, nabízíme až 40procentní slevy a ten zájem, který my letos pozorujeme, tak je o 30 až 40 procent větší oproti minulému roku,“ potvrdila mluvčí Denisa Morgensteinová.

Jedna z nejlepších dob se předzásobit

Podle analytiků je ale možné, že slevy budou ještě růst – někteří obchodníci mají totiž nadbytek zásob. „Skutečně teď je jedna z nejlepších dob na to, nakoupit si především spotřební elektroniku, kterou se svět předzásobil od začátku covidu, protože byly různé home office režimy,“ řekl analytik XTB Štěpán Hájek.

Zároveň ale doporučuje lidem zamyslet se nad tím, jestli zboží v době ekonomické krize skutečně potřebují.

Není sleva jako sleva

Odborníci ale varují, že ne každá sleva je výhodná. Cenu zlevněného zboží na jiných místech je možné ověřit třeba v internetových srovnávačích. Je důležité také kontrolovat podmínky slevy – jestli neplatí jen s členskou kartou nebo nákupem nad určitou částku či množství.

U zlevněného zboží musí být uvedená původní cena, výše slevy a cena po slevě. I na splnění těchto podmínek se při slevových akcích zaměřují kontroly obchodní inspekce.