Bezpečnost na silnicích se zvyšuje, ale ne tak rychle, jak si stát vytyčil. To je hlavní závěr zprávy, kterou v pondělí zveřejnil Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ). Ten zároveň předpokládá, že snížit počty obětí dopravních nehod zhruba na polovinu se nepodaří ani do konce roku 2030. Podle ministerstva má pomoct třeba novela silničního zákona. Platit začne od ledna.
Bezpečnost na silnicích se podle NKÚ zvýšila, stále ale umírá příliš mnoho lidí
Při nehodě z minulé soboty nedaleko Mladé Boleslavi zemřel teprve devatenáctiletý mladík. „Je to typická situace u nejmladších řidičů, kdy ztrácí pozornost i na těch zdánlivě jednoduchých úsecích,“ popisuje mluvčí Besipu Tomáš Neřold.
Mezi lety 2011 a 2020, které NKÚ sledoval, o více než třetinu klesl počet úmrtí na silnicích. Loni zemřelo skoro 460 osob. Národní strategie ale počítala, že to nebude více než 333 osob. Toto číslo už překonaly i letošní statistiky, a to v průběhu září.
„Potřebujeme přidat v některých oblastech. Budeme mít konečně novelu zákona o silničním provozu. Řidičák na zkoušku pro mladé řidiče. Musíme ale také přidat v tom, jak zabezpečujeme úseky častých nehod,“ prohlašuje Neřold.
Koordinátoři si účtovali společenské akce
Právě v činnosti koordinátorů, kteří mají na starost osvětu v regionech, našel NKÚ nedostatky. Chyběla podle nich kontrola nadřízeného Centra služeb pro silniční dopravu. „Hradili jim stovky hodin administrativní činnosti, nebo za práci ve skladu, dokonce jim zaplatili za účast na společenských akcích,“ vypočítává mluvčí NKÚ Hana Kadečková.
„Koordinátoři budou řízeni přímo ministerstvem dopravy. To řízení bude jednotnější,“ slibuje mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka. NKÚ kritizoval také zastaralé způsoby kampaně a cituje přitom ze závěrečné zprávy Besip týmu z loňských Dnů NATO.
„Na akci jsme se pokusili návštěvníkům dávat i přes jejich odpor letáky. Naneštěstí naše snaha nepadla na úrodnou půdu a naprosto drtivá většina letáků skončila v kontejneru,“ cituje Besip kontrolní závěr NKÚ.
„Postupně toho rozhodně ubíráme a dnes všechno Besip především umisťuje na webové stránky,“ říká jeho mluvčí Neřold. Osvětu šíří i ve školách. Právě mladí řidiči do 24 let jen letos zavinili 53 nehod, při kterých někdo zemřel, v některých případech i oni samotní.
Horší než unijní průměr
V posledních jedenácti letech zemřelo na českých silnicích přes 6800 lidí. Dalších skoro 29 tisíc utrpělo těžká zranění. Loni bylo obětí nejmíň v historii, přesto je Česko v počtu usmrcených osob na milion obyvatel horší, než je celounijní průměr. Spolu s Maltou a Polskem obsadilo 17. až 19. místo. Nejmíň mrtvých má Švédsko, nejvíc Rumunsko.
V souvislosti s dopravními nehodami poukázal NKÚ také na vysoké ekonomické ztráty. Úřady je jen loni odhadly skoro na 135 miliard korun, což odpovídá více než dvěma procentům HDP.
Kritiku kontrolorů sklidilo ministerstvo dopravy, hlavně za to, že upustilo od povinného nošení ochranné přilby při jízdě na kole. V uplynulých pěti letech zemřelo 184 cyklistů, kteří ji neměli. Samo ministerstvo přitom spočítalo, že až 37 procent z nich mohlo s helmou přežít.
„V České republice, a vidíme to zejména ve velkých městech, se velmi dynamicky rozvíjí takzvaná sdílená mobilita. V momentě, kdy bychom zavedli povinné přilby, tak bychom sdílenou mobilitu, která přispívá ke zlepšení prostředí v dopravě ve městech, mohli ohrozit,“ vysvětluje mluvčí ministerstva dopravy Jemelka.
Ředitelství silnic a dálnic podle NKÚ nedostatečně kontrolovalo a zvyšovalo bezpečnost v místech, kde se často havaruje. Naopak správný krok udělalo při odstraňování nepovolených reklam a při dopravním značení, které upozorňuje řidiče na jízdu v protisměru. Počet těchto incidentů v poslední době klesl. „Značení jízd protisměru snížilo počet vjezdů do protisměru na dálnicích,“ potvrzuje Kadečková z NKÚ.