Praha - Včera přišli o život čtyři Slováci při havárii staršího autobusu české výroby, kterému nejspíš selhaly brzdy. Odborníci už dlouho poukazují na to, že ve střední Evropě jezdí příliš staré autobusy. A právě jejich stav je často příčinou nehod.
Autobusy v Česku stárnou - z toho pramení časté nehody
Autobusy v Česku stárnou. Za posledních 10 let se jejich průměrný věk zvýšil o zhruba 4 roky. Důvodem je nedostatek peněz, dopravní firmy totiž nemají tak velké prostředky na obnovu vozového parku.
V prvním pololetí letošního roku také stoupl počet přihlášených ojetých autobusů - oproti loňsku o 100 procent. Většinou to ale byly spíš novější vozy. „Naše firma dováží do republiky z Německa ojeté autobusy staré tři až pět let, jsou to autobusy většinou těsně po leasingu,“ říká Radek Šikola, jednatel jedné z firem, které k nám autobusy dováží.
Největším problémem zůstává technický stav autobusů a jejich kontrola. Například nedávno policisté zastavili autobus bez zadní espézetky. „Řidič sdělil, že si jí majitel firmy vzal, aby na ní mohl nalepit známky z technické kontroly. To znamená, že na technickou kontrolu šla pouze poznávací značka, ale autobus ne,“ popisuje Rostislav Plachý z policejního prezídia.
A takovým praktikám teď chce zabránit ministerstvo dopravy. Od září běží pilotní projekt on-line propojení stanic technické kontroly. Ten podle mluvčího ministerstva dopravy Karla Hanzelky umožní, aby byl každý kontrolní úkon sledován na ministerstvu. V budoucnu už tak nebude možné, aby vozidlo dostalo STK, aniž by na ní také přijelo.
Naostro začne nový systém kontroly fungovat od ledna příštího roku. Podle odborníků bude ale nejdůležitější stáhnout z provozu ty nejstarší autobusy.
V Česku se daří také výrobcům nových autobusů – loni jich z bran továren vyjelo rekordních tři tisíce kusů. Letos to má být ještě o pětinu více. Obnově vozového parku to ale příliš nepomůže. 80 procent v česku vyrobených autobusů jde totiž na export.