Boston (Massachusetts) – Řidiči, kteří se před cestou rádi napijí alkoholu, možná nebudou mít co řídit. Ve Spojených státech vzniká systém, který dokáže zjistit, v jakém stavu řidič je. Pokud vůz usoudí, že by ho řídil opilý člověk, nenastartuje motor. Američtí policisté mají s podnapilými řidiči potíže. Ročně způsobí opilci v USA nehody, při kterých zahyne asi 11 tisíc lidí – v poměru k počtu obyvatel asi třikrát více než v Česku. Celosvětové rozšíření přístroje zabraňujícího nastartovat podnapilým řidičům by mohlo zachránit více než milion životů každý rok.
Auto se s opilým řidičem nerozjede
Vlády proti opilcům za volantem posílají policisty i marketingové mágy. Vše je marné. Teď proti alkoholu vyrazili vědci. Technologický gigant QinetiQ si položil jednoduchou otázku - Co by se stalo, kdyby roli policie převzalo samotné auto a nenechalo osoby pod vlivem alkoholu řídit? Americké ministerstvo dopravy zaujal nápad natolik, že poslalo dotace na výzkum.
„Vyvíjíme tady pasivní, neinvazivní systém detekce alkoholu zabudovaný přímo do auta,“ vysvětlil ředitel odboru pozemní dopravy společnosti QinetiQ Bud Zaouk.
Systém pozná, jestli je člověk na místě řidiče opilý, a pokud ano, vozidlo zablokuje. Konstruktéři vedou výzkum dvěma směry. První měří střízlivost z dechu. Test má být podobně přesný jako policejní dechové analyzátory, možná i přesnější. „Sednete si do auta, a jak dýcháte, oblak se nasaje do malého senzoru. Bude buď ve volantu nebo v opěrce hlavy a vypočítá koncentraci alkoholu. Udělá to velice rychle, za půl sekundy,“ popsal Bud Zaouk funkci zařízení.
Druhá část výzkumu se zaměřuje na dotykové senzory. Ty mají potvrdit výsledek dechové zkoušky, který občas může být nepřesný. Změří infračerveným světlem koncentraci alkoholu v krevních kapilárách v konečcích prstů.
Automobilový průmysl do výzkumu hrne miliony dolarů. Podle investorů výzkum ospravedlňují statistiky. „V USA hraje alkohol roli pouze ve čtvrtině procenta všech jízd autem. Ale tato čtvrtina procenta má na svědomí 32 procent všech úmrtí na silnicích. Můžeme zásadně ovlivnit bezpečnost. Před pár lety se nám tato technika zdála jako něco z kosmického výzkumu. Dnes už ji téměř dáváme do prototypů,“ shrnul mluvčí asociace velkých automobilek Wade Newton.
Po dokončení systému bránícího nastartovat auto v podnapilém stavu, se postaví do hlavní role samotné automobilky. Budou muset vynález prodat. Přitom ne každý řidič bude vyhledávat auto, které mu může vypovědět poslušnost – byť po porušení zákona. „Snažíme se senzor navrhnout tak, aby byl pro střízlivého řidiče neviditelný. Někdo, kdo nepil nad limit, vůbec nepostřehne, že to v autě má, a to je kriticky důležité,“ podotkl Wade Newton.
Všichni zdůrazňují, že analyzátor podnapilosti řidiče bude volitelným bezpečnostním prvkem výbavy – podobně jako třeba parkovací asistent. Bude tedy jen na svědomí řidiče, jestli si ho pořídí. Ke koupi prý bude do deseti let.