Auto se s opilým řidičem nerozjede

Boston (Massachusetts) – Řidiči, kteří se před cestou rádi napijí alkoholu, možná nebudou mít co řídit. Ve Spojených státech vzniká systém, který dokáže zjistit, v jakém stavu řidič je. Pokud vůz usoudí, že by ho řídil opilý člověk, nenastartuje motor. Američtí policisté mají s podnapilými řidiči potíže. Ročně způsobí opilci v USA nehody, při kterých zahyne asi 11 tisíc lidí – v poměru k počtu obyvatel asi třikrát více než v Česku. Celosvětové rozšíření přístroje zabraňujícího nastartovat podnapilým řidičům by mohlo zachránit více než milion životů každý rok.

Vlády proti opilcům za volantem posílají policisty i marketingové mágy. Vše je marné. Teď proti alkoholu vyrazili vědci. Technologický gigant QinetiQ si položil jednoduchou otázku - Co by se stalo, kdyby roli policie převzalo samotné auto a nenechalo osoby pod vlivem alkoholu řídit? Americké ministerstvo dopravy zaujal nápad natolik, že poslalo dotace na výzkum.

„Vyvíjíme tady pasivní, neinvazivní  systém detekce alkoholu zabudovaný přímo do auta,“ vysvětlil ředitel odboru pozemní dopravy společnosti QinetiQ Bud Zaouk.

4 minuty
Konec alkoholu za volantem
Zdroj: ČT24

Systém pozná, jestli je člověk na místě řidiče opilý, a pokud ano, vozidlo zablokuje. Konstruktéři vedou výzkum dvěma směry. První měří střízlivost z dechu. Test má být podobně přesný jako policejní dechové analyzátory, možná i přesnější. „Sednete si do auta, a jak dýcháte, oblak se nasaje do malého senzoru. Bude buď ve volantu nebo v opěrce hlavy a vypočítá koncentraci alkoholu. Udělá to velice rychle, za půl sekundy,“ popsal Bud Zaouk funkci zařízení.

Druhá část výzkumu se zaměřuje na dotykové senzory. Ty mají potvrdit výsledek dechové zkoušky, který občas může být nepřesný. Změří infračerveným světlem koncentraci alkoholu v krevních kapilárách v konečcích prstů.

Automobilový průmysl do výzkumu hrne miliony dolarů. Podle investorů výzkum ospravedlňují statistiky. „V USA hraje alkohol roli pouze ve čtvrtině procenta všech jízd autem. Ale tato čtvrtina procenta má na svědomí 32 procent všech úmrtí na silnicích. Můžeme zásadně ovlivnit bezpečnost. Před pár lety se nám tato technika zdála jako něco z kosmického výzkumu. Dnes už ji téměř dáváme do prototypů,“ shrnul mluvčí asociace velkých automobilek Wade Newton.

Po dokončení systému bránícího nastartovat auto v podnapilém stavu, se postaví do hlavní role samotné automobilky. Budou muset vynález prodat. Přitom ne každý řidič bude vyhledávat auto, které mu může vypovědět poslušnost – byť po porušení zákona. „Snažíme se senzor navrhnout tak, aby byl pro střízlivého řidiče neviditelný. Někdo, kdo nepil nad limit, vůbec nepostřehne, že to v autě má, a to je kriticky důležité,“ podotkl Wade Newton.

Všichni zdůrazňují, že analyzátor podnapilosti řidiče bude volitelným bezpečnostním prvkem výbavy – podobně jako třeba parkovací asistent. Bude tedy jen na svědomí řidiče, jestli si ho pořídí. Ke koupi prý bude do deseti let.

Auto opilému řidiči nenastartuje
Zdroj: ČT24

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Policie během adventu posiluje hlídky, aktivnější jsou ale i kapsáři

Ozbrojení policisté jsou tradiční a již standardní součástí bezpečnostních opatření během období adventu. Na řadě míst je doplňují i městští strážníci. Vlastní bezpečnostní opatření zavádějí i některá města. Například vjezdy na náměstí, kde jsou trhy, osazují zábranami. Podle policie jde nicméně v celé šíři o preventivní opatření.
před 51 mminutami

Klasickým restauracím přebírají zákazníky fastfoody. A přibývá jich

Restauracím rychlého občerstvení se v tuzemsku daří a podle provozovatelů pokladních systémů přebírají část zákazníků tradičním podnikům. Zavedené řetězce rozšiřují síť svých poboček a přicházejí i nové značky, které jsou zaměřené i na zdravější stravování. Provozovatelé i analytici očekávají další růst fastfoodového sektoru. Lidé podle nich stále častěji vyhledávají rychlost, jednoduchost a moderní prostředí.
před 2 hhodinami

Středula a Zajíček v Duelu ČT24 mluvili i o tom, že se Babiš vzdá Agrofertu

„Pokud bude sledovat obvyklé zahraniční modely, mělo by být dostatečné,“ zhodnotil avizované řešení střetu zájmů pravděpodobného budoucího premiéra Andreje Babiše (ANO) prezident Hospodářské komory Zdeněk Zajíček (ODS). Babiš před pár dny uvedl, že akcie Agrofertu bude spravovat prostřednictvím trustové struktury nezávislý správce. Potomci předsedy ANO získají firmu až po jeho smrti. „Ten signál je jasný, ale je potřeba kontrolovat, jak svá slova bude Babiš praktikovat,“ poznamenal šéf Českomoravské konfederace odborových svazů Josef Středula. Hosté Duelu ČT24 moderovaného Martinem Řezníčkem debatovali také o průměrné mzdě či zadlužení státu.
před 2 hhodinami

Průzkum: Dle většiny lidí se Turek na ministra nehodí. Motoristé náhradu nehledají

„Je jasné, že polarizuje společnost,“ řekl v Otázkách Václava Moravce o nominantu na ministra životního prostředí Filipu Turkovi (za Motoristy) předseda poslaneckého klubu Motoristů Boris Šťastný. To potvrzuje i výzkum Kantaru CZ pro Českou televizi, v němž většina respondentů uvedla, že Turek není vhodným kandidátem na ministra. Podle ministra průmyslu v demisi Lukáše Vlčka (STAN) je Turek nekompetentní a do vlády nepatří. S europoslancem Alexandrem Vondrou (ODS) a místopředsedou sněmovny Patrikem Nacherem debatovali také o střetu zájmů Andreje Babiše (oba ANO) a rozpočtu.
14:53Aktualizovánopřed 3 hhodinami

Turek na pondělní jednání s Pavlem ze zdravotních důvodů nedorazí, oznámil Hrad

Kandidát Motoristů na ministra životního prostředí Filip Turek v pondělí nedorazí na plánované jednání s prezidentem Petr Pavlem. V neděli pozdě odpoledne to oznámil Hrad s tím, že se Turek omluvil ze zdravotních důvodů. Dříve mluvčí Motoristů Barbora Šťastná uvedla, že poslanec podstupuje vyšetření a intenzivní medikaci.
16:49Aktualizovánopřed 3 hhodinami

Zavoral a Novák diskutovali o možných změnách financování médií veřejné služby

Budoucí koaliční vláda ANO, SPD a Motoristů avizovala, že nahradí koncesionářské poplatky za veřejnoprávní média přímou platbou ze státního rozpočtu. Podle místopředsedy sněmovny Patrika Nachera (ANO) by změna mohla vstoupit v platnost nejdříve od roku 2027. O možných dopadech této změny v Otázkách Václava Moravce hovořili generální ředitel Českého rozhlasu (ČRo) René Zavoral a předseda Rady České televize (ČT) Karel Novák. Pozvání do pořadu nepřijali dva kritici současného modelu financování médií veřejné služby – místopředseda Rady pro rozhlasové a televizní vysílání Vadim Petrov a někdejší předseda Rady ČT a současný radní Pavel Matocha.
před 6 hhodinami

Lyžování v Itálii se tuto zimu kvůli olympiádě citelně prodraží

V tuzemsku roste zájem o lyžování v Alpách. Letos se tam chystá o desetinu Čechů víc než loni, vyplývá z dat cestovních kanceláří a rezervačních platforem. Tuto sezonu si ale lyžaři budou muset připlatit. V době zimní olympiády, která v Itálii začíná 6. února, se v tamních střediscích zvýší ceny až na pětinásobky. Kvůli tomu se zvedá zájem i o menší lyžařské areály – a to i v sousedním Rakousku nebo ve Francii.
před 8 hhodinami

Čeští vědci by si měli více věřit, zaznělo v Událostech, komentářích z ekonomiky

České start-upy i zavedené společnosti vyvíjejí špičkové technologie, se kterými jsou úspěšné v tuzemsku i na mezinárodním poli. Stát se je snaží motivovat přímo prostřednictvím různých dotací, ale i nepřímo skrze daňové odpočty na výzkum a vývoj. Navzdory tomu se česká ekonomika v takzvaném indexu inovativnosti spíše propadá. O příčinách poklesu a možnostech zlepšení v Událostech, komentářích z ekonomiky debatovali výzkumnice z Technické univerzity Liberec Markéta Hujerová, výkonná ředitelka Czechitas Senta Čermáková a hlavní ekonom ČSOB Jan Bureš. Debatou provázely Vanda Kofroňová a Tereza Gleichová.
před 9 hhodinami
Načítání...