V pondělí začíná kampaň Suchej únor. Její organizátoři uvádějí, že za hranou rizikového pití se v Česku pohybuje přes milion lidí. Zároveň s kampaní vychází Suchá kniha, která v osmadvaceti kapitolách představuje alkohol ve všech jeho rolích a podobách. Podle manažera kampaně Petra Freimanna nejde o prohibici, ale osobní nalezení vztahu k alkoholu.
„Alkohol na denním pořádku není v pohodě.“ Na nadměrné pití Suchej únor upozorňuje podeváté
Za měsíc člověk dokáže zjistit, zda on ovládá alkohol, nebo alkohol jeho, věří Freimann. „Pokud nezkoušíme Suchej únor, pak jsou náznaky od okolí nebo nás samotných, kdy můžeme cítit, že alkohol nám zasahuje do fyzického či psychického stavu nebo třeba vztahům v rodině a s naším okolím,“ jmenuje, jak se projevuje nadměrné pití.
V loňském roce si únor bez alkoholu vyzkoušelo přibližně půl milionu lidí. Dle Freimannových slov mají organizátoři bohatou zpětnou vazbu. Ta sahá od lehčích případů, kdy lidé nemohli prvních čtrnáct dní usnout, protože byli zvyklí si před spaním dát sklenku vína, až po těžší, kdy lidé únor bez alkoholu nevydrží a v některých případech poté zamíří na léčení.
Patronkou kampaně se letos stala violoncellistka a zpěvačka Terezie Vodička Kovalová. „Počítám se mezi lidi, kteří s alkoholem nikdy problém neměli. Naopak jsem byla většinou na druhé straně barikády. Díky tomu, že na akcích nepiju, jsem pro spoustu muzikantů zvláštní černá vrána a dostala jsem se do spousty situací, kdy jsem musela za ostatní řešit jejich alkoholové vztahy,“ líčí vlastní zkušenosti.
Alkohol na denním pořádku není v pořádku
Dle vlastních slov jí pomáhá, že je žena a řekne-li ne, okolí od tlaků zpravidla upustí. Přesto na její adresu míří poznámky. „Na rozdíl od spousty jiných lidí, kteří mají potřebu alkohol propagovat, si myslím, že Česká republika není místem, kde propagaci potřebuje. Naopak je potřeba říct, že pít alkohol na denním pořádku není v pohodě,“ je přesvědčena hudebnice a míní, že přístup k alkoholu v tuzemsku je záhodno změnit.
Za přirozený nechce Vodička Kovalová považovat stav, kdy si lidé dávají alkohol před spaním či je pití nutné na návštěvách příbuzných či přátel.
Právě různé role alkoholu představuje nová Suchá kniha. Autoři se ji dle Freimanna snažili pojmout nenásilnou formou. „Kampaň Suchej únor netlačí prohibici nebo zákaz alkoholu. Jde nám o osobní zkušenost lidí, aby si sami došli k tomu, jak se chtějí k alkoholu stavět. Kniha je stavěná stejně, je maximálně odlehčená, aby to lidi bavilo, ale jsou tam i tvrdé informace,“ popisuje Freimann.
Zájemci se mohou do kampaně přihlásit na Facebooku, kde mohou podle organizátorů sdílet zážitky s ostatními, či na webu kampaně.