Praha - Razicí štít Adéla, který razí tunely nové části pražského metra A, dorazil dnes do budoucí stanice Veleslavín. Štít má za sebou přes kilometr dlouhou trasu z Petřin, kterou urazil zhruba za dva měsíce. Nyní bude pokračovat ke stavební jámě na Evropské ulici. Kromě Adély se na stavbě podílí také štít Tonda, který do Veleslavína dorazil už v prosinci.
Adéla dorazila do Veleslavína
Ražba podle stavařů postupuje rychleji, než se předpokládalo. Průměrná rychlost u štítu Adéla dosáhla téměř 1,5 metru za hodinu. V rekordní den štít urazil 36 metrů za 24 hodin. Dohromady na Adéle a Tondovi pracuje 165 lidí, obsluhuje je dalších 30 techniků.
Stavaři mají hotovou zhruba polovinu z plánované délky traťových tunelů metra. Ražba bude nyní pokračovat směrem k budoucí stanici Červený Vrch a ke stávající konečné stanici Dejvická. Zhruba 100 metrů za Veleslavínem vyjede štít ve stavební jámě, do které pak bude vyvážena odtěžená zemina z další prorážky.
Metro A bude prodlouženo z Dejvické až do Motola. V průměru šestimetrové štíty, kterým vybraly jména děti z motolské nemocnice, razí dva souběžné tunely směrem z Vypichu. Výstavba začala na jaře roku 2010. Ražba všech tunelů by měla být hotova na přelomu let 2012 a 2013. Poté se v nich začnou umísťovat koleje a technologie. První soupravy metra by na nově vybudovanou trasu měly vyjet v roce 2014.
Nový úsek bude měřit více než šest kilometrů. Jeho součástí budou čtyři nové stanice Červený Vrch, Veleslavín, Petřiny a Motol. Stavba bude stát zhruba 19 miliard korun. Část peněz Praha získá z EU, na zbytek si zřejmě půjčí od Evropské investiční banky (EIB). Pro letošní rok s EIB vyjednává o úvěru ve výši tří miliard korun.