„Animátor musí pozorovat život,“ říká Andy Schmidt

V Litomyšli od 12. července do 24. září probíhá pod vedením špičkových zahraničních animátorů, ale i softwarového experta kurz 3D animace, který se snaží oživit skomírající slávu české animátorské školy. Jedním ze školitelů je i Andy Schmidt ze slavného studia Pixar, který se podílel na filmech jako Hledá se Nemo, Úžasňákovi nebo Ratatouill. V Profilu ze 17. srpna s ním hovořila Michala Hergetová.

Přijel jste z Litomyšle, kde jste vyučoval animaci. Co to bylo konkrétně?
Vyučoval jsem herectví při animaci, vlastně jde o pantomimu, herectví bez dialogů.

To jde o výrazy figurek, které pak vidíme ve filmu?
Herectví je v zásadě reagování. Když chceme, aby postavičky na něco reagovaly, chceme vidět emoce. A o to nám při animaci jde. Snažíme se, aby postavičky oživly.

Jací žáci byli čeští animátoři?
Čeští animátoři byli velmi dobří. V Čechách má animace velkou tradici, jsou tu jména jako Karel Zeman, Jiří Trnka a Jan Švankmajer. Animace v Čechách proto velmi roste a je dobře, že je zde tolik mladých studentů.

Jiří Trnka vás prý inspiroval při vytváření postaviček do filmu Ratatouille?
Ano, to je pravda. Opravdu jsme použili některé jeho skici, nákresy a křivky, které jsou velmi organické.

Jak vůbec vzniká podoba hlavní postavy animovaného filmu? Dostanete do rukou scénář, přečtete si příběh a začnou vám naskakovat nápady, jak by mohl hlavní hrdina a další postavy vypadat.
Pixar je studio, kde je hlavní silou režisér. Vymyslí příběh a většinou ho i napíše, často při tom spolupracuje ještě s jiným autorem. Tak vznikne příběh. Pak máme umělecké oddělení, které vytvoří design postaviček. Je to kontinuální proces, dělají se různé změny, ale to, jak bude postavička nakonec vypadat, musí rozhodnout režisér. A podle toho pak jedeme.

Dochází i k tomu, že když se změní vzhled postavičky, změní se i celý příběh?
Příběh se mění vždycky. Lidé si obvykle myslí, že když existuje scénář, příběh je tím zablokovaný. Tak to není. Příběh se v průběhu práce mění, mění se i během střihu.

Jak dlouho takový film vzniká?
Od počáteční myšlenky do konce to trvá zhruba čtyři roky.

Jak dlouho trvá práce animátora na takovém filmu?
Pracujeme na tom asi rok. Jsme vlastně jako loutkoherci, akorát pracujeme ve virtuálním světě počítačů. Těmi postavičkami ale pohybujeme vlastně stejně jako s loutkami. Je to stejný styl, stejná metoda, jen nástroj je jiný.

10 minut
Filmový svět 3D animace
Zdroj: ČT24

Jak moc se změnila animační metoda nového filmu o příšerkách od filmu Příšerky s.r.o.?
Samozřejmě jsme se snažili, aby to vypadalo velmi podobně, protože to navazuje na původní film. Za posledních jedenáct let se ale technologie hodně změnila, takže je to, jako kdybyste si otevřeli jedenáct let starý dokument z Wordu. Takže musíme postavičky pomocí nových technologií oživit.

Lze dnes vůbec animace vytvářet tužkou a papírem? Nebo je vždy potřeba počítač?
Doufám, že to nemusí být jenom počítače. Sám papír a tužku někdy postrádám a stále jsou studia, která postupují tradičně, což je moc pěkná práce.

Vím, že při tvorbě vlastních projektů, třeba krátkých filmů, tužku a papír používáte. Co vás k takovým filmům inspiruje?
Většinovou inspiraci mi poskytují ostatní umělci a také život. Jako animátor musíte být pozorovatel života, sledovat, jak se lidé pohybují, jak se vyjadřují. To je moje hlavní inspirace.

Předpokládám, že pro animaci musí mít člověk velkou fantazii. Je to podmínka pro to, aby byl člověk dobrým animátorem?
Fantazie je předpoklad pro to, aby byl člověk tvůrčí osobností, ale aby člověk vytvořil něco fantazijního, musí nejdříve pozorovat skutečný život.

Kdy jste se rozhodl, že se budete animaci věnovat profesionálně?
Možná je to divné, ale nikdy jsem neuvažoval o tom, že se stanu animátorem. Od dětství jsem chtěl pracovat ve filmu, ale studoval jsem umění. Když mi bylo asi pětadvacet, dostal jsem nabídku pracovat ve filmu, a tak to vlastně začalo. Zjistil jsem, že mi to jde, že mě to baví, tak jsem u toho vydržel.

Pro koho děláte radši, pro dospělé nebo pro děti?
V Pixaru se nesnažíme dělat filmy pro konkrétní skupinu. Děláme filmy, které se, jak doufáme, budou líbit všem.

(redakčně kráceno)

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Archiv

Válka na Blízkém východě minutu po minutě: říjen 2023

1. 12. 2023

Za smrt pacientky ve zlínské nemocnici může personál, konkrétního viníka ale policisté nenašli

Krajská nemocnice Tomáše Bati ve Zlíně pochybila při endoskopickém výkonu, po kterém jedna pacientka zemřela a jedna byla těžce zraněna. Podle policie selhal zdravotnický personál, když zaměnil sterilní látku za desinfekci. Konkrétního viníka se ale nepodařilo najít a kriminalisté tak případ odložili. Informovala o tom mluvčí zlínské policie Monika Kozumplíková. Nemocnice je v současnosti vyšetřována také kvůli nákaze pacientů a personálu salmonelózou – celkem onemocnělo 68 lidí.
16. 1. 2020

Před 30 lety se snídalo u Mitterranda. Husák musel počkat, přednost dostal Havel

Za tradiční prvenství Francoise Mitterranda bývá považován fakt, že se stal prvním socialistickým prezidentem v dějinách Francie. Výrazná osobnost evropské politiky 20. století má ovšem význam i pro dějiny české, potažmo československé – Mitterrand byl totiž prvním západním státníkem, který před rokem 1989 jednal s představiteli tuzemského disentu, a postavil je tak téměř na roveň Husákovy a Jakešovy nomenklatury.
9. 12. 2018

Ferdinand Peroutka. Muž střední cesty, kterou zavály dějiny

Novinář Ferdinand Peroutka, nejzvučnější hlas české názorové publicistiky 20. století a břitký kritik nacistické i komunistické totality, označil svého předchůdce Karla Havlíčka Borovského v dobrém slova smyslu za muže střední cesty. On sám jím byl také - jen mu ji zavály dějiny. Od jeho smrti právě uplynulo čtyřicet let.
25. 2. 2015Aktualizováno20. 4. 2018
Načítání...