Auto skončilo ve sloupu billboardu. Na ulici stál nelegálně

Brno – V Kníničské ulici na západě Brna ráno havarovalo osobní auto. Na pohled obvyklá událost opět upozornila na nebezpečný jev českých silnic – vůz totiž po střetu s jiným autem vylétl ze silnice a narazil do nelegálního billboardu. Reklamní poutače stojící na černo jsou v jihomoravské metropoli dlouhodobým problémem. Odstraňovat se je ale daří jen velmi pomalu.

Nehoda v Kníničské ulici začala tak jako stovky dalších – z vedlejší ulice vjel řidič na hlavní, asi se nerozhlédl a srazil se s autem, které mělo přednost. Jedno z aut potom vylétlo ze silnice, kde ho však tvrdě zastavil billboard. Řidič neutrpěl žádná zranění, jeho auto však zůstalo nepojízdné.

Podle policie je umístění billboardu velmi problematické. „Je umístěn ve frekventované křižovatce, kde se řidiči musí plně věnovat řízení a nevěnovat pozornost tomuto reklamnímu poutači. Billboard zároveň stojí v rozhledových poměrech křižovatky,“ popsal Roman Póč z odboru dopravy jihomoravské policie.

Billboard sice stojí na soukromém pozemku, podle zjištění ČT pro něj ale majitel nemá potřebná povolení. K černé stavbě se dnes odmítl vyjádřit. Jedno je jasné - kdyby na místě nebyl, byly by – nakonec vcelku mírné – následky „ťukance“ ještě menší.

Městská část Žabovřesky, kde k nehodě došlo, proti nelegálním poutačům bojuje dlouhodobě. „Za poslední rok městská část nepovolila žádné reklamní plochy a v sedmi případech zahájila řízení o odstranění stavby,“ uvedla místostarostka Brna-Žabovřesk Daniela Janíčková (ODS).

Nebezpečně umístěná velkoplošná reklama ovšem není pouze problém Kníničské ulice, nebezpečných je zhruba 95 procent billboardů postavených u silnic v Brně, o mnoho lepší to není ani ve zbytku republiky. Řidiči do reklam mohou narazit, nebo se jim věnují více než provozu kolem sebe.

Jen z Brna za posledního půl roku zmizelo více než 500 nelegálních reklamních poutačů. Všechny ale policisté odstranit nestíhají. „Reklamní poutače se tady neobjevily ze dne na den, je to věc několika let, takže i odstraňování bude trvat delší dobu,“ vysvětlil Póč.

Billboardy jsou pastí pro řidiče, což dokládá i statistika. Podle ní při nehodách v souvislosti s reklamou u silnic zemře ročně asi deset lidí. I to je důvod, proč mají velkoplošné reklamy do roku 2017 definitivně zmizet také z okolí dálnic a rychlostních silnic, což nařizuje novela silničního zákona z roku 2012.

Podle loňské novely silničního zákona budou v příštích letech muset mizet billboardy ve velkém – týká se to ale pouze dálnic a státních silnic, které by měly být bez reklam po roce 2017.

Na černý trh s billboardy doplácí i reklamní agentury. Zatímco za nenahlášený billboard zaplatí zájemce tisíc korun, legální je čtyřikrát dražší. „Ubírají nám obchod, nic z něj neplatí a navíc nám dělají nekalou konkurenci a dostávají nás tak do problémů,“ postěžoval si ředitel reklamní agentury Pavel Heide.