Do nákupních center bez známky, zpoplatněný je nově úsek Kývalka-Slatina

Brno – Zpoplatnění nových úseků dálnic od 1. ledna 2011 se citelně dotklo dvacetikilometrového úseku v těsné blízkosti Brna. Poplatek musí zaplatit lidé cestující po dálnici od sjezdu Kývalka u Rosic až do Slatiny. Rozhodnutí ministerstva dopravy se dotklo tisíců lidí denně dojíždějících do Brna za prací. Provoz na dálnici spojující centrum s nákupními zónami v jižní části města zůstal bezplatný.

„Úsek dálnice D2 z centra Brna vede do okrajových částí města, kam není možné dostat se jinak. Proto ministerstvo ponechalo výjimku v platnosti,“ uvedl Tomáš Ervín Dombrovský z tiskového odboru ministerstva dopravy.

Trasa Kývalka-Slatina je podle ministerstva zcela odlišným případem. „Podle studie ministerstva je tento úsek využíván především pro tranzitní dopravu, navíc zpoplatnění dálnic kolem měst není nijak neobvyklé. Například v Ostravě je obchvat zpoplatněn od svého vzniku,“ upřesnil Dombrovský.

Starosta Rosic Jaroslav Světlík (ODS) o zpoplatnění úseku D1 (zdroj: ČT24)

Obce zpoplatnění kritizují, bojí se nárůstu dopravy

Zpoplatnění ale kritizují starostové. Obávají se, že doprava v obcích podél dálnice výrazně vzroste. „Občané Rosic se k tomu staví velmi negativně. Vzdálenost mezi Rosicemi a brněnskými Bohunicemi je méně než 10 kilometrů. Spousta občanů si dálniční známku kvůli několika kilometrům nekoupí,“ řekl starosta Rosic Jaroslav Světlík (ODS). Přiznává, že obec má jen velmi malé možnosti, jak rozhodnutí ministerstva změnit. Spolupracovat na zrušení poplatku chce Světlík s představiteli Jihomoravského kraje.

Do té doby nezbývá, než si na zvýšení dopravy znovu zvyknout. Podobně jako v Pohořelicích. Městem od zpoplatnění rychlostní silnice projíždí několik stovek aut denně navíc.

Tlaku obcí ale ministr dopravy Vít Bárta neustoupil. „Považuji za nespravedlivé, aby se úsek kolem Ostravy platil, a naopak občané Brna, Mladé Boleslavi nebo Berouna by na obdobném úseku jezdili zadarmo,“ uvedl dříve Bárta. Realizoval tak plán, od něhož před více než třemi lety nakonec upustil tehdejší ministr dopravy Aleš Řebíček. Podlehl nakonec nátlaku starostů.