Dospělý Američan pozře ročně padesát tisíc částí mikroplastů. Největší problém je balená voda

Průměrný dospělý člověk žijící v USA za rok sní přinejmenším padesát tisíc částic mikroplastů. Tvrdí to první velká studie na toto téma, která vyšla ve vědeckém žurnálu Environmental Science and Technology. Podle autorů má největší dopad na přijímání mikroplastů pití nápojů v plastových lahvích a jejich množství navíc může být ještěš vyšší, protože všechny potravinové zdroje se nepodařilo analyzovat.

Zdravotní dopady konzumace mikroplastů jsou stále ještě neznámé, přinejmenším u lidí. Některé studie ale upozorňují, že u některých druhů organismů existuje negativní vliv drobných plastových částeček na jejich zdraví.

Podle vědců si mikroplasty zasluhují další pozornost už proto, že na sebe mohou vázat škodlivé látky. Vliv na lidský organismus zatím vědci neznají, ale právě to je podle nich riziko. Pokud nejsou známé informace o tom, jaký je dopad konzumace mikroplastů, nemohou vědci vyhodnocovat jejich riziko – mikroplasty si ale zasluhují další pozornost už proto, že na sebe mohou vázat škodlivé látky.

Znečištění mikroplasty nejčastěji vzniká, když se klasické plasty rozkládají nebo opotřebovávají. Vědci je už našli prakticky všude, od velehor, opuštěných ostrovů až po oceánské dno.

Dítě ze rok pozře čtyři pětiny mikroplastů jako dospělý

Nový výzkum, který vyšel v odborném časopise Environmental Science and Technology, se zakládal na datech ze šestadvaceti starších prací, které měřily množství mikroplastů v rybách, jídle, nápojích i ve vzduchu. Jednalo se tedy o takzvanou metastudii.

Experti sebrané výsledky srovnali s fakty o tom, jak se Američané stravují a co jedí – a výsledek říká, že dospělý člověk žijící v Americe (na základě „skenovaného“ jídelníčku) za rok pozře asi 50 tisíc částic, dítě kolem 40 tisíc.

Vědcům se ovšem podařilo testovat jen patnáct procent kalorických zdrojů, z nichž se skládá strava běžného Američana. „Spoustu zdrojů kalorií jsme nepoznali, existuje mnoho mezer, které ještě musíme vyplnit,“ připustil Kieran Cox, který výzkum vedl.

Mezi potraviny, které starší studie neanalyzovaly, přitom patří mnohé zásadní: pečivo, maso, mléčné a vaječné výrobky. A i ty by podle Coxe mohly obsahovat značné množství částic mikroplastů. „Ano, ve skutečnosti se jejich spotřeba může pohybovat kolem stovek tisíc.“

Problém jménem balená voda

Nejlepší data měli vědci k dispozici o vodě. Ukázalo se, že balená voda obsahuje průměrně až dvaadvacetkrát více mikroplastů než voda kohoutková. Pokud by někdo pil pouze balenou vodu, tak by se mu do těla dostalo přes 130 tisíc částic jen z tohoto zdroje. Naopak jen z kohoutkové vody by se do těla člověka dostaly za rok pouhé čtyři tisíce částic.

Věda sice zatím kvůli novosti problému neví, co se děje s mikroplasty, které člověk vdechne, ale nová studie zdůrazňuje, že většina plastů se oproti dřívějším poznatkům nevdechne, ale dostane do těla právě potravou a vodou.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Věda

Miliony lidí na severní polokouli pozorovaly zatmění Slunce. Vidět bylo i v Česku

Miliony lidí na severní polokouli ve středu večer SELČ vzhlížely k obloze a sledovaly zatmění Slunce. Úplné bylo pozorovatelné na Islandu, v Grónsku, na severu Ruska či na Pyrenejském poloostrově. Na dalších místech polokoule, včetně velké části Evropy, severu Spojených států, Kanady či severozápadní Afriky, bylo možné pozorovat zatmění částečné. To bylo výrazně viditelné i v Česku, kde byly pro pozorování veskrze skvělé podmínky. Totéž platí i pro roje Perseid, které vrcholí v noci na čtvrtek.
11:11Aktualizovánopřed 55 mminutami

Miliardy těles, biliony pixelů. Astronomové zveřejnili největší mapu vesmíru

Vědci dokončili jeden z nejambicióznějších vědeckých projektů současnosti – rozsáhlou mapu, která zachycuje tři čtvrtiny oblohy a většinu viditelných objektů na ní.
před 6 hhodinami

Při červnové vlně veder zemřelo v Česku více lidí, než je obvyklé

Český statistický úřad tento týden zveřejnil data o úmrtnosti za duben až červen. Čísla ukazují, kolik lidí umřelo v průběhu první letošní vlny veder na konci června, a zasazují je do kontextu úmrtí v celé Evropě ve stejném období.
před 6 hhodinami
Doporučujeme

Když zatmění měnilo dějiny. Tři příběhy, v nichž temnota ve dne ovlivnila historii

Zatímco v současnosti se zatmění Slunce chápe většinou už jen jako velký spektákl, tak v minulosti taková událost doslova „psala dějiny“.
8. 4. 2024Aktualizovánopřed 11 hhodinami

Sopka Santorini chrlila stovky let masivní množství jedů. Přesto ji kolonizoval život

Vulkán Santorini ve Středozemním moři měl po tisíce let přes extrémně toxické podmínky velmi bujný ekosystém složený z organismů, které se dokázaly na toto prostředí adaptovat, ukázala studie.
před 11 hhodinami

Motýli se kvůli změně klimatu i intenzivnímu zemědělství přesouvají

Na lidmi způsobené klimatické změny reagují i motýli, v přírodě se přesouvají do jiných lokalit. Vadí jim vysoké teploty, sucho nebo třeba časný nástup oteplování po zimě. Vyplývá to z mezinárodní studie, na níž se podíleli i čeští experti. Analyzovali 1758 druhů motýlů ve 105 zemích. Zjistili, že osmdesát procent přesunů motýlů souvisí právě s klimatickými změnami.
před 14 hhodinami
Doporučujeme

Zatmění Slunce přinese „býčí rohy“ a dva soumraky. Jak se připravit?

Výjimečný souběh dvou zajímavých astronomických událostí se odehraje na obloze ve středu večer. Nejprve oblohu ztemní zatmění Slunce, jen aby ji poté rozzářily Slzy svatého Vavřince, neboli meteorický roj Perseidů. Přinášíme užitečné rady a informace.
včera v 13:23

AI měla muži rezervovat cvičení. Hackla fitko a vyházela jiné zájemce

Australská média popsala další případ, kdy umělá inteligence (AI) splnila svůj úkol jinak než měla. Místo, aby jednoduše zařídila rezervaci v posilovně, napadla její server, změnila rezervační systém a vyřadila další zájemce.
včera v 11:04

Evropský pohled

ČT24 každý den vybírá z obsahu publikovaného evropskými veřejnými médii, členy Eurovize.