V hvězdné soustavě TRAPPIST-1 jsou dvě planety vhodné pro život

Hvězdná soustava TRAPPIST-1 obsahuje sedm planet. Již od jejího objevení se spekuluje, že by tři z nich mohly být vhodné pro život. Nový výzkum to částečně potvrdil.

„Protože je hvězda v této soustavě velmi stará a tedy i slabá, jsou povrchy tamních planet poměrně chladné. Teploty na nich se pohybují od 126 stupňů Celsia, což je chladněji než na Venuši, po –113 stupňů Celsia, což je zase větší chlad než na nejstudenějším místě na Zemi,“ uvedla fyzička Amy Barrová, která nový výzkum vedla. „Planety také obíhají velice blízko ke hvězdě; protože mají excentrické oběžné dráhy (tedy ne úplně kruhové), mohou tyto planety zažívat vlny horka, podobně jako měsíce Saturnu a Jupitera.“

Objev této soustavy byl oznámen v únoru 2017. TRAPPIST-1 leží jen 40 světelných let od Slunce. Jde o mimořádně chladného červeného trpaslíka.

Astronom Kabáth: Výzkum případného života na planetách je vzdálená budoucnost (zdroj: ČT24)

Všechny planety označené podle vzrůstající vzdálenosti od mateřské hvězdy TRAPPIST-1b, c, d, e, f, g, h jsou svou velikostí srovnatelné se Zemí. Astronomové získali informace o dráze i velikosti planet a jejich složení podle toho, jak klesala jasnost mateřské hvězdy při přechodech každé ze sedmi planet přes její disk.

Vědci tímto způsobem zjistili, že přinejmenším šest vnitřních planet tohoto systému je svou velikostí a teplotami na povrchu srovnatelných se Zemí.

Tři z planet navíc leží v takzvané obyvatelné zóně. To znamená, že na jejich povrchu by se mohly nacházet oceány. Zvyšuje se tak šance, že by některá z planet mohla být také domovem života.

V tomto systému se nachází dosud nejvyšší počet planet svou velikostí podobných Zemi a zároveň nejvíce planet, na jejichž povrchu by se mohla vyskytovat voda v kapalném stavu.

Trappist

A právě to zajímalo autory nové studie zveřejněné v odborném časopise Astronomy & Astrophysics. Vědci popsali, že planety označené písmeny d a e mají ze soustavy nejlepší podmínky pro možnou existenci života. Planeta c má zřejmě pevný kamenitý povrch, může na ní také docházet k erupcím magmatu složeného především z křemíkatých sloučenin.

Malá hvězda skrývá velká tajemství

TRAPPIST-1 je na hvězdné poměry opravdu drobnou stálicí s hmotností jen asi 8 procent  Slunce. Svou velikostí sotva převyšuje planetu Jupiter. Proto je na obloze jen velmi slabou hvězdičkou, která leží v souhvězdí Vodnáře. Astronomové se domnívají, že právě tyto malé hvězdy by kolem sebe na blízkých oběžných drahách mohly mít mnoho planet o velikosti Země. To z nich dělá slibné cíle při pátrání po mimozemském životě. TRAPPIST-1 je však prvním systémem tohoto typu, který se podařilo najít.

Existuje tedy šance, že v naší galaxii najdeme život? „V naší galaxii je na 200 miliard hvězd. Tak počítejte. Vynásobte to deseti a dostanete počet planet velkých jako Země v této části vesmíru,“ uvedl Emmanuel Jehin z univerzity v belgickém Lutychu.