Vědci konečně odhalí muže, jimž nejvíc hrozí rakovina varlat

Existuje malá skupina mužů, kteří jsou nejvíce ohrožení rakovinou varlat. Nová studie popsala, jaké geny tyto muže spojují.

• Česká republika obsadila 7. příčku ve výskytu rakoviny varlat na světě.

Mezinárodní vědecký tým popsal v odborném časopise Nature Genetics skupinu genů typických pro muže, kteří nejčastěji trpí rakovinou varlat. Objevili 19 nových genů, které doplňují dalších 25 již známých – dohromady tvoří dobře poznatelný vzorek. Pomocí něj se dají poznat muži, jimž hrozí rakovina varlat s čtrnáctkrát větší pravděpodobností než průměrnému muži.

Rakovina varlat je nejčastěji diagnostikovaná forma rakoviny u mladých mužů ve věku 20–40 let. Varlata tvoří součást mužského reprodukčního systému. Jsou odpovědná za produkci mužských hormonů (převážně testosteronu) a spermií. Rakovina varlat se projevuje abnormálním růstem nebo nádorem, který se rozvine v jednom nebo obou varlatech.
Přes 90 % výskytu rakoviny varlat se rozvíjí v zárodečných buňkách, které jsou odpovědné za produkci spermií. Sekundární rakovina varlat vzniká tím, že se rakovinné buňky rozšíří do varlat z jiných částí těla (metastáze). Tato forma rakoviny se nevyskytuje tak často jako jiné typy rakoviny varlat.

Reportáž: Vlastní imunita jako zbraň proti rakovině (zdroj: ČT24)

Příčiny rakoviny varlat jsou neznámé. Existují však možné faktory, které se mohou podílet na zvýšení rizika:

• Rodinná anamnéza, např. u otce či bratra byla diagnostikována rakovina varlat.
  • Výskyt rakoviny varlat v minulosti.
  • Nesestouplá varlata při narození.
  • Downův syndrom je považován za rizikový faktor rakoviny varlat.
  • Neexistuje žádné přímé spojení mezi rakovinou varlat a poraněním varlat, natažením při sportu, horkými koupelemi nebo nošením upnutého oblečení.

Objev nové skupiny genů zvyšuje šance, že se tato choroba podaří včas odhalit, respektive díky ní lékaři rozpoznají, kterým skupinám mužů by měli doporučit detailnější sledování. Vědci to odhalili studiem DNA více než 7000 mužů s rakovinou varlat, jejichž geny srovnávali s 23 000 muži bez rakoviny varlat. Tak obrovský vzorek je podle autorů studie dostatečnou zárukou, že jsou data spolehlivá.

• Výzkum, díky němuž studie vznikla, byl financován z hnutí Movember

Rakovina varlat je relativně dobře léčitelná. Rakovina varlat je typ rakoviny, který se dá léčit efektivně a lze jej vyléčit, pokud je včasně diagnostikován a léčen. Pokročilá stadia rakoviny varlat lze také léčit. Léčba zahrnuje:

• Orchiektomie (chirurgické odstranění postižených varlat), provádí se v celkové anestezii.
  • Chemoterapie nebo léčba ozařováním. Často se předepisují po operaci. Cílem je vyléčit zbývající rakovinné buňky, které se jinak mohou šířit do dalších částí těla, např. lymfatických uzlin.