V Istanbulu sjelo letadlo z ranveje a rozlomilo se. Zemřeli tři lidé, 180 je zraněných

Na istanbulském mezinárodním letišti Sabihy Gökcenové sjelo při přistání letadlo z ranveje. Podle záběrů zveřejněných tureckými médii se jeho trup rozlomil nejméně na tři kusy, část letadla začala hořet. Tři lidé zemřeli, dalších 180 utrpělo zranění. Zdravotní stav čtyř z nich je vážný. Istanbulský guvernér uvedl, že letadlo sjelo z dráhy kvůli špatnému počasí. V době nehody hustě pršelo a vál silný vítr.

Video Nehoda letadla na istanbulském letišti si vyžádala mrtvé
video

Nehoda letadla na istanbulském letišti si vyžádala mrtvé

Podle ministra zdravotnictví Fahrettina Kocy na palubě letadla cestovalo 183 lidí, z toho 177 pasažérů a šest členů posádky. Dva z cestujících byly děti. Původně turecké úřady informovaly, že na palubě bylo celkem 177 lidí. 

Istanbulský guvernér Ali Yerlikaya předtím uvedl, že všichni zranění byli převezeni do nemocnice. Za vážný označil stav dvou pilotů. Turecká média informovala, že se jedná o Turka a Jihokorejce.

„Letadlo se nedokázalo udržet na ranveji kvůli špatným povětrnostním podmínkám a sklouzlo padesát až šedesát metrů,“ řekl Yerlikaya. „Podle našich informací šlo o tvrdé přistání. Letadlo nedokázalo zpomalit, vyjelo z dráhy a narazilo do svahu,“ citovala agentura Anadolu tureckého ministra dopravy Cahita Turana.

Po nárazu začalo hořet, oheň se ale podařilo rychle uhasit. Na záběrech z místa neštěstí je vidět, jak záchranáři evakuují z letadla cestující. Někteří pasažéři se z rozlomeného stroje dostali sami.

„Jeli jsme po ranveji asi 30 sekund a pak jsme z ní najednou sjeli, seběhlo se to strašně rychle. Seděl jsem na sedadle 25C a myslím, že se trup rozlomil v řadě 26,“ popsal novinářům nehodu čtyřiadvacetiletý Doguş Bilgiç. Z havarovaného letadla se mu podařilo uniknout právě dírou v trupu, která se po nárazu vytvořila. Poté pomohl několika dalším cestujícím. „Byl tam totální chaos, pak jsme rychle utekli, protože jsme se báli, že letadlo vybuchne,“ řekl Bilgiç.

Většina cestujících na palubě byla z Turecka, cestovali v něm ale i lidé z USA, Číny, Iráku či Izraele. Z občanů EU byl na palubě jen jeden Švéd. Češi podle tureckých médií letadlem necestovali. Letadlo patří turecké nízkonákladové společnosti Pegasus Airlines, kterou vlastní rodina tureckého miliardáře Şevketa Sabanciho. Do Istanbulu přiletělo z Izmiru, který leží na západě země.

Nehoda letadla v Istanbulu
Zdroj: REUTERS
Autor: Murad Sezer

Keller: Piloti měli informace včas, měli postupovat jinak

„Letadlo přistávalo za nevhodných povětrnostních podmínek, zadní vítr přesahoval limit, který je pro Boeing 737-800 stanovený, a to téměř o dvojnásobek. Tu informaci posádka měla k dispozici dostatečně včas, takže měla provést postup nezdařeného přiblížení,“ uvedl letecký publicista a kapitán Boeingu 737 Ladislav Keller ve vysílání ČT24.

Piloti podle něj věděli, že poblíž letiště je bouřka, na letišti prší a dráha je mokrá. Věděli, že vítr fouká do zad a přesahuje limit, čímž se prodlužuje délka přistání.

„Při těch velmi malých rychlostech, i když dojde k destrukci trupu, je obvykle počet zranění velmi malý a k usmrcení nedochází,“ podotkl Keller a připomněl přistání airbusu v Torontu, kdy letadlo také vyjelo z dráhy, rozlomilo se dokonce na pět částí, nikdo nezemřel a i zranění byla minimální.

Video 90’ ČT24 - Výdaje na obranu a závazek NATO
video

Letecký publicista Ladislav Keller k nehodě letadla v Istanbulu

Pegasus Airlines provozuje i lety do Prahy. Krátce po 14:00 našeho času odletělo z pražského letiště letadlo, které mělo přistát na letišti Sabihy Gökcenové. To ale kvůli nehodě uzavřeli a všechna letadla přesměrovali na velkokapacitní nové mezinárodní istanbulské letiště. Na něm podle serveru flightradar24.com přistálo krátce po 19:00 místního času (17:00 našeho času) i letadlo na lince z Prahy poté, co kroužilo nad Marmarským mořem.

Podle agentury AP se podobná nehoda odehrála 7. ledna. Na stejném istanbulském letišti tehdy stroj aerolinek Pegasus Airlines se 162 pasažéry rovněž sjel z ranveje. Tehdy nikdo zranění neutrpěl.