Tabákový gigant pobouřil svou kampaní proti kouření. Její háček neukryl v kouři, ale v páře

Tabákový gigant Philip Morris vydělává na kouření desítky miliard dolarů ročně. Ve Velké Británii způsobil rozruch veřejnou výzvou, aby lidé přestali kouřit. Proti nové kampani se ihned zvedl zuřivý odpor. Podle kritiků firma ve skutečnosti jen nepřímo inzeruje své elektronické cigarety a snaží se získat nové klienty.

Video Horizont ČT24
video

Horizont ČT24: Kampaň Philip Morris proti kouření

První kroky ve snaze skončit s kouřením jsou podle firmy Philip Morris snadné: stačí si založit účet na jejich webu a vybrat si fotku. Pak už má uživatel jen dva úkoly: měsíc nekouřit a dát o tom vědět svým přátelům.

Místo běžných cigaret firma jako alternativu nabízí ty elektronické. „E-cigarety nejsou úplně bez rizika, ale… v porovnání s klasickým kouřením představují jen zlomek nebezpečí,“ píše tabákový gigant v kampani.

Podle šéfa českého Centra pro výzkum a prevenci užívání tabáku Adama Kulhánka je na místě spíš opačná interpretace: „Ten aerosol je mnohem méně rizikový, ale bylo nalezeno několik látek, které jsou prokazatelně problematické pro lidské zdraví.“

Kampaň, kterou v Británii doprovodil i čtyřstránkový inzerát v jednom z nejčtenějších bulvárních deníků, se o nich blíž nezmiňuje. A na web kampaně láká i nekuřáky – jako podporovatele lidí, kteří si mají odvykat. I oni ale pak pročítají tipy na nové produkty.

„Rozhodně je to od nich velmi pokrytecké, protože jejich cílem je samozřejmě prodej tabákových výrobků,“ hodnotí kampaň Denisa Hejlová z katedry marketingové komunikace a PR na FSV UK.

Budoucnost bez kouře?

Philip Morris loni prodej tabákových výrobků vynesl 78 miliard dolarů. Firma tvrdí, že jejím přáním je budoucnost bez kouře. BBC se proto jejího šéfa zeptala, proč s výrobou cigaret nepřestane.

„Cigarety stále představují 87 procent našeho byznysu. Rádi bychom se bez kouře obešli tak rychle, jak to jen půjde, a nabídli alternativy. Chce to ale čas,“ řekl televizi BBC výkonný ředitel společnosti Peter Nixon.

Ve Spojených státech se počet e-cigaret prodaných za měsíc během pěti let víc než zdvojnásobil. A obliba podobných produktů roste i v Evropě. „Ve chvíli, kdy nechtějí přestat, ale chtějí zmírnit riziko pro jejich zdraví, přechod na tyto formy se ukazuje jako dobrá cesta,“ říká směrem k lidem, kteří běžnou cigaretu vymění za tu elektronickou, Adam Kulhánek.

O tom, že by moderní náhražky cigaret skutečně pomáhaly s úplným odvyknutím, průzkumy aspoň zatím důkaz nepřinesly. Kuřák se s nimi navíc nezbaví starých zvyků. „Vkládá si něco do úst, potahuje z cigarety, případně ji drží v ruce a tak dál. Tím se fixuje takzvaná psychosociální závislost,“ dodává Kulhánek.

Hlavním cílem dnešních kampaní bývají mladí. Jak ve Spojeném království, tak třeba i v České republice, která patří mezi země s nejvyšším výskytem kouření v Evropě. Nový produkt, ve kterém se tabák nepálí, ale zahřívá, podporují české osobnosti sociálních sítí. „Snaží se zapůsobit na to, aby mladí lidé považovali tyto nové tabákové výrobky, kterým už neříkají cigarety, za něco, s čím chtějí spojit svůj život,“ míní Hejlová.

Pro tabákové firmy znamená oslovení mladých investici na desítky let dopředu. Průzkumy navíc ukázaly, že pokud začnou s e-cigaretou, roste riziko, že si do roka zapálí i tu klasickou.