Filipínská vláda se rozhodla inovovat tradiční a nejrozšířenější dopravní prostředek v zemi, takzvaný jeepney. Jde o kombinaci džípu a autobusu, která hraje všemi barvami, ale produkuje i velké množství zplodin. Majitelé vozů protestují. Nechtějí se vzdát tradice a na výměny motorů nemají peníze. O svou živnost tak mohou úplně přijít.
Jeepney jsou velkou láskou Filipínců, i když jim kazí vzduch
Jeepney jsou nejčastějším způsobem hromadné dopravy na Filipínách. Ikonické kombinace jeepu a autobusové nástavby jsou v ostrovním státu vidět na každém kroku. Pro Filipínce je jízda v nich otázkou hrdosti. Jejich výzdoba je extravagantní a žádný ze strojů nelze na silnici potkat dvakrát.
Jenže nic není jen růžové. „Kouř z nich ničí naše zdraví. Pro mě je to obzvlášť škodlivé, protože mám astma,“ stěžuje si Filipínec Neneng Balagtas.
Králové silnic, jak jim místní přezdívají, mohou za notoricky špatné ovzduší ve městech. Jen v metropoli Manile jich jezdí tisíce. Přesto se majitelé svých milovaných aut zbavovat nechtějí.
„Naše jeepney bychom měli používat i nadále. Je to naše kulturní dědictví,“ konstatuje řidič Ronald Barawidan s tím, že by se Filipíny tohoto fenoménu neměly zbavovat.
Podle nařízení vlády ale musí řidiči do konce roku svá jeepney vybavit bezpečnostními kamerami, wi-fi připojením a hlavně čistšími motory. Pokud to neudělají, budou potrestáni.
Prezident Rodrigo Duterte už dal najevo, že vláda své tažení proti jeepney myslí zcela vážně i navzdory stížnostem provozovatelů na vysoké pořizovací náklady. „Jste chudí? Je mi to jedno, zkur..yni, klidně strádejte a mějte hlad. Jde o většinu Filipínců. Neohrožujte veřejnost,“ vzkázal provozovatelům prezident.
Továrna je na výrobu nových jeepney připravená
Původní výrobce Sarao Motors začal legendární vozidla vyrábět v 50. letech z amerických jeepů Willys a Ford, které po sobě na Filipínách nechali vojáci na konci druhé světové války. Prodloužením a zastřešením se z vozu stává miniautobus až pro 16 lidí.
„Pokud vláda tento program schválí a uvede ho v platnost, budeme se jím řídit. Proto teď vše studujeme a připravujeme se na to,“ ujišťuje ředitel Sarao Motors Ed Sarao.
Propagátoři čistší dopravy Filipínce uklidňují. Podle nich o oblíbený způsob dopravy ani o svobodu umění nepřijdou, jen mají vyjít vstříc zdravější budoucnosti.