Reklamy tabákových firem se v USA po 50 letech vrací na obrazovky. Mají varovat mladé

Na americké obrazovky se po téměř padesáti letech vrací reklamy tabákových společností. Tentokrát ale nepropagují výrobky, nýbrž upozorňují na škodlivost kouření. Podle expertů nicméně 11 let staré nařízení soudu nebude mít velký dopad. Mladí lidé se totiž dívají na televizi mnohem méně než v minulosti. A právě oni jsou cílovou skupinou.

Video Horizont ČT24
video

Televize v USA začaly vysílat protikuřácké spoty tabákových společností

Drsný chlapík na koni s nezbytnou cigaretou v ústech v panenském kraji Marlboro ovlivnil nejednoho kuřáka. Teď mají reklamy jiný cíl. „Každý rok zemře kvůli kouření víc lidí než v důsledku vražd, AIDS, sebevražd, automobilových nehod a alkoholu dohromady,“ upozorňuje jeden ze spotů.

Povinnost varovat před nebezpečím kouření uložil tabákovým firmám americký soud kvůli tomu, že desítky let klamaly společnost o jeho účincích. „Tabákové společnosti záměrně navrhly cigarety s velkým obsahem nikotinu, aby (u kuřáků) vytvořily a udržely závislost,“ uvádí se v antikuřácké reklamě.

Nové spoty vyjdou tabákové společnosti odhadem na 30 milionů amerických dolarů. Vysílat se musí na hlavních televizních kanálech po dobu jednoho roku. Podle odborníků ale velký dopad mít nebudou.

„Upřímně, nebude to zrovna přesvědčivé. Černá písmenka na bílé obrazovce s nezáživným hlasem, to je to, co se k nám dostane,“ konstatovala předsedkyně neziskové organizace Truth Initiative Robin Kovalová.

Mladí tráví čas spíš na Facebooku

Nařízení soudu navíc vychází z roku 2006. Kvůli soudním sporům se ale protikuřácké reklamy dostanou do vysílání až teď, kdy hlavní cílová skupina televizi sleduje minimálně.

„Na televizní stanice se dívá méně než pět procent diváků mladších 24 let, protože jsme samozřejmě prošli revolucí. Oni se teď pohybují na YouTube, na Facebooku a na milionu dalších stránek,“ podotkla Kovalová.

„Kuřáci nepřestanou kouřit proto, že by nevěděli o škodlivém účinku kouření, ale z jiných důvodů, jako je stresový management nebo závislost na nikotinu.“

Seok Hyon Gwon

profesor z Univerzity Wisconsin-Milwaukee

Devět z deseti kuřáků si poprvé zapálilo před osmnáctým rokem. „Přestat kouřit byla ta nejtěžší věc v mém životě,“ říká Ellie Mixter-Kellerová, jež se k první cigaretě dostala na střední škole. Přestala až po třiceti letech, kdy podstoupila operaci kyčle. „Když kouříte, nikotin změní váš mozek. Proto je tak těžké přestat kouřit,“ vysvětluje protikuřácká reklama.

Tabákové firmy jsou donuceny o smrtelných účincích kouření inzerovat poprvé v historii. Dosud tak činily jen neziskové nebo vládní organizace.